ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp önskas. Piteå stad Rådhusrätt  (läst 501 gånger)

2020-09-29, 17:32
läst 501 gånger

Utloggad Marie Kvarnström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-01-17, 18:34
    • Visa profil
Jag försöker lokalisera min ana Simon Sundströms födelse och vart han avlider. Det enda jag hittar som kan hinta om var han fanns skulle kunna vara den här bouppteckningen men jag kan tyvärr inte tyda många krumelurer på den här sidan. Jag vet vem han äktar och när, jag vet när hans 3 barn föds och när, men jag kan inte för mitt liv hitta var min Borgarson/senare Sjöman Simon Sundström kommer ifrån. Skulle betyda massor om någon underbart vänlig själ hade lust att hjälpa mig. Nu vet jag inte om jag gör rätt som postar en länk till AD, men hoppas på tur, annars får ni jättegärna guida mig till att göra rätt.

https://app.arkivdigital.se/volume/v153698?image=152&page=49

 ArkivDigital: Piteå stad Rådhusrätt och magistrat (BD) FIIa:1 (1786-1819) Bild: 152 Sida: 49

Tusen krama på förhand av en nybörjar entusiast!
//Kram Marie

 

2020-09-29, 21:20
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Hej Marie!
År 1791 den 15 februari, infunno sig undertecknade, att inventera kvarlåtenskapen efter avledna Borgaresonen Simon Sundström som på kongl skärgårdsflottan lät sig förhyra, men sistledne höst genom döden avgått, uti rättelse för dess efterlämnade änka Margareta Holm samt barnen Catharina Margareta 3 år gl och Maria Elisabet, 1 år gl. Egendomen uppgavs och till värde utsatt som följer. (Piteå stad Rådhusrätt och magistrat FIIa:1 (1786-1819) Bild 152 / sid 49).


I mitten av oktober kommer Pitebygdens Forskarförening att ge ut en unik produkt på USB-minne som kommer att heta "Piteborgare". Där kommer du att kunna se mer uppgifter om din Simon Sundström och både hans hustrus och hans egen släkt bakåt! Håll ögonen öppna på www.piteforskare.se (som snart får en ny uppdaterad hemsida)!


hälsningar, Ulf Holmberg.

2020-09-29, 22:10
Svar #2

Utloggad Marie Kvarnström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-01-17, 18:34
    • Visa profil
Men du är väl en pärla!!! Tusen tack!! Inte för att jag blev mycket klokare av texten ännu, men jag är överlycklig för att få texten "översatt" har tragglat som en galning med texten under ett par veckors tid. Ett steg närmare hans leverne och kanske också hans födelsedatum, ort, dödsort etc, så småning om. Hela denna mannen är ett mysterium för mig. Kommer definitivt att hålla utkik efter "stickan" framöver. Jag är dig evigt tacksam för att du tog dig tid och för att du hjälpt mig mot en lösning på min gåta. Tack igen!!
//Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna