ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eskil Larsson  (läst 706 gånger)

2020-09-29, 13:35
läst 706 gånger

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Jag har tidigare fördjupat mig i Melchior Larssons hustrur och barn. Melchiors dotter Brita är min ana.
Jag börjar titta lite på bouppteckningar och har försökt att, delvis, skriva av inledningen till denna:
Arkiv Digital Gotlands norra häradsrätt (-1899) (I) F2A:1 (1644-1700) Bild 157 Sida 31b:
"Anno 1687 d. 29 Decemb ähr ett Lagha skifte upprättat och slutet mellan oss sampteliga femb SamSÿskon, Sahl Anna Jacobsdotters, hwilkens arfpart tages dess efterlåtne sohn Äskill Larsson Bothers, Margaretha Jacobsdoter till Skÿmnings i Fläringe, Thomas Jacobsson till Längers i Hellwig sochn, Catharina Jacobsdoter till Benders i Anga sochn och Nils Jacobsson till Längers i Hellwig s:n, efter dÿ äganden som uthi Längers gård och grund löst och fast och ....(?) Sahl K? föräldrar Sahl Jacob Thomason Länger och hustru Britha Pärsdotter och efter sin dödh hafwer qwarlembnat ....(?) är emellan oss Bröder och Sÿstrar nämligen ...." osv
Undertecknat på sista sidan står:
"Uppå min K. hustrus wägnar
Nils Rasmusson Boters
Eskell Larsson Boters"


Vad menas? Är Eskil Larsson make eller son till Anna Jacobsdotter?


2020-09-29, 16:42
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Eskil Larsson var bror till Melchior Larsson


Olle Ö

2020-09-29, 22:15
Svar #2

Utloggad Arne häglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 14:28
    • Visa profil
Det var Nils Rasmusson Bendex som undertecknade i sin hustrus namn. Han var gift med Catarina Jacobsdotter. Eskil Larsson var son till systern Anna Jacobsdotter, som varit gift med Lars Boters. Catarina Jacobsdotter och maken Nils Rasmusson är mina anor.Och Eskil är en ana till mina barn.

2020-09-30, 05:43
Svar #3

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Arne, Tusen Tack för att du redde ut detta!
Med vänlig hälsning
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna