ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dimbo häradsrätt (R) FII:5 (1762-1763) Bild 39 / sid 69  (läst 713 gånger)

2020-09-28, 00:03
läst 713 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Återigen behov av tolkning/tydning. Nu lite komplicerat. Bouppteckningen efter Annika Persdotter d. 1762 innehåller för mig udda delar. Först bakgrund: Hennes man Lars Svensson d. 1740 84 år gammal. Annika är hans andra hustru. Första hustrun hette Kerstin Persdotter d. 1718.
Jag förstår inte ingressens sista del. Efter "Lockgården, Synnerål".
Men framförallt vill jag ha klarhet i vad de fyra delpunkterna under "Skrifter och handlingar" innebär. Den första punkten rör hans första hustru och deras gemensamma dotter Sara. Gäller året 1721, i skarven efter Kerstins död och Lars andra äktenskap. Punkterna 2, 3 och fyra är från tiden för Lars död och strax därefter. Men vad handlar allt om? Jag begär inte full tydning, men önskar en tolkning/förklaring.
Sedan vidtar en omfattande lösöresinventering, mycket silversaker. Men efter själva bouppteckningen följer "hemgiftslistor" för döttrarna Kerstin och Maria i andra äktenskapet. Vad innebär det? Är sakinventeringen där en upprepning av tidigare nämnt lösöre?

[/size]Jag behöver helt enkelt hjälp att förstå sammanhanget.

2020-09-29, 10:53
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Skrifter och handlingar:
1. Afwittringsskrift af d 4 jan 1721 författad på ägendomen efter Lars Swenssons afledna hustru Kierstin Persdottr i frälsegården Skörstorp. Emillan honom o dess omyndiga dotter Sara Larsdotter,underskrifwen af dotter Saras moderBroder, såsom herr Comminister Carl Kiellin i Näs, samt witnen Comminister herr Lars Hellenius, kronolänsman Eric Andersson o Swen Nilsson.

2.Afledna salig herr kyrkioherden Johan Bäckner, Nils Jonsson i Skrifwargl Skörstorp, Anders Nilsson o Anders Swensson i Ladugl Skjörstorp gifwa betyg af d 18 february 1740, närwarande afledna Lars Swensson i Trullstorp
Förordnande af dess qwarlemnade ägendom emillan dess efterlåtna Enkia, söner o döttrar, samt betyg at dess dotter Sara i möderne arf bekommit 400 - smt, som skall genom liquidation godtgöras uppå kopparkittel och malmgryta med --

3. afwittring af d 30 maj 1740 emellan afledna Enkian Annika Persdotter o dess stiufdotter Sara Edberg rörande så wäl Saras fäderne som möderne arf med derå gifwit quittencer uti 4 wittnene närwaro.

4. Liqvidation uprättad Emellan Sara Edberg o dess stiufmoder Annika Persdotter d 29 maj 1740 rörande 100.smt lån som afledna qwartersmästare Johan Edberg af dess sahlig swärfader Lars Swensson å Cronor o Caroliner lånt, att inkiöpa Wadbacken (?) för samt Sara Edberg innestående möderne o fäderne arf.

2020-09-29, 13:16
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack för hjälp i den delen med "Skrifter och handlingar". Nu handlar det om att tolka vad de innebär. Jag kanske begär för mycket om jag frågar efter mer än "läshjälp" som den här tråden heter? Tolkningshjälp är kanske en annan sak.
Men kanske jag ändå kan få hjälp att läsa den senare delen av ingressen som jag också frågade efter? Se min ursprungliga fråga. Jag misstänker att den delen kan räta ut en del frågetecken som gäller familjesammansättningen.

2020-09-29, 17:15
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
År 1762 d 8 February företogs upteckning o werdering på then ägendom som fanns i boet efter afledna Enkjan hustru Annika Persdotter i Trulsegl, Skörtorp som igenom döden afgick nästledna January.
Herwid(?) sig inställde myndiga sönerna Joan o Swen Larsson och å gifta d Kierstin Carlsdr vägnar dess laggifta (?)man Anders Persson i Kampegl, Littrestorp(?) samt å gifta dottern Maria Larsdotter sida dess man Magnus Andersson i Låckegl, Synnerål.
Och som afledna Enkian hustru Annika Persdotter i lifstiden warit wistande, besynnerligen uti senare Enkioåren och till dödsstunden hos dess son Swen Larsson, ty påstås at han denna theras moders och svärmoders qvarlåtenskap laglikmätigt upgifwes hwarefter ägendomen uptecknades o wärderades.
På de sista sidorna följer hur de delade på boet. Vem som fick vad.
Det står d Kierstin Carlsdr. Stämmer det verkligen eller blev det ett skrivfel i bouppteckningen?


2020-09-29, 17:58
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen och svaren på mina frågor. Det finns en dotter Kerstin i familjen så detta med Carlsdotter måste betraktas som skrivfel. Man kan tycka att det just i en bouppteckning krävs en viss noggrannhet jämfört med de hastiga noteringarna i kyrkböckerna. Men här har vi nog ett exempel på ett misstag.


Tack!

2020-09-29, 18:10
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ska nog föreställa Larsdotter. Jag kan hålla med om att den första bokstaven ser mer ut som C än L, men där finns inget l mellan r och s, så det är nog bara ett slarvigt L.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna