ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp med bouppteckning.  (läst 531 gånger)

2020-09-26, 14:29
läst 531 gånger

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej.
Jag skulle vilja ha hjälp med att tyda vad det står i denna bouppteckning. Det hänvisas till denna i boken om Foss socken, och då i samband med Marta Olsdotter, hustru till Ertman Johansson Smith. Ertman nämns i bouppteckningen, men är inte arvinge, utan vad jag kan tyda, ska han se till omyndigas arvsrätt. Min teori är att Hans Olsson, som bouppteckningen är efter, är broder till Marta Olofsdotter.
Jag kan tyda en del, som att det är hemma hos änkan Anna Larsdotter i Leråker, änka i andra gifter efter hans Olofsson.
Jag har problem med styckena mellan arvingar och fram till transport 600. Ertmans namn nämns och ev står det Karin Andersd, alt son Anders och något om dotter Ingeborg alla omyndiga.


Vad jag hittat vid snabbforsking hos släktdata är att Karin Andersdotter och Hans Olofsson gifte sig 1749-11-29, ett barn Nils, f 1749-09-11, hittar ingen dödsnotis på honom. Karin dör 1752-06-25. Hans gifter om 1752-12-28 med Anna Larsdotter. dom får 4 barn, varav en dotter Greta f 1768-01-01 kan leva, hittar ingen dödsnotis på henne.  Om det står Anders och ev Ingebor skulle det vara bra om någon vänlig själ där ute kan hjälpa med tyda detta.
Här är länken till bouppteckningen i sin helhet.




Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) FIIa:4 (1765-1770) Bild 963 / sid 1899 (AID: v65911.b963.s1899, NAD: SE/GLA/11098)

Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2020-09-27, 01:10
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"År 1770 den 5 Junii förrättades på
begiäran Laga uptekning och
wärdering hos Enckan Anna
Lars dotter på Södre Leråker
uppå qwarlåteskapen efter
hennes afl. man Hans Olsson
som warit 2:ne g. gift och hade
till arftagare af forsta gift-
tet Sonen Anders samt med
senare eller nuwarande Enckan
Sonen Hans och dotteren Jnge-
borg, alla omyndige, och til
deras rätts bewakande bem:te
omyndigas Släcktingar Olof
Anderßon i Råröd och Ert-
man Smitt i Leråker.
Ägendomen upgafs af
Enckan och wärderades af NM
Hans Olsson i Önne och danne-
mannen Lars Pärßon i Färlef
på sätt som följer:

Fast Ägendom
En fjerdingz jord uti
Rusthållshemanet
Leråker som afl.
mannen under
Äcktenskapet med
Enckan ifrån Kongl.
Maj:t och Kronan
kjöpt til Skatte
wärderas till 600:-"
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-09-27, 09:30
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Tack för svaret. Det var mycket upplysande. Jag har märkt att "prästerna" ofta glömmer att skriva in barn i födelseboken. Förmodligen försvinner en del lösa lappar och då glöms barnet bort, och då är bouppteckningarna guld värda. Tack igen.
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna