ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Greta Svensdotter  (läst 641 gånger)

2020-09-26, 11:35
läst 641 gånger

Utloggad Sven Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 12:30
    • Visa profil
Min morfars farmors mor hette Anna Greta Svensdotter i Tveta, Kalmar län. Enligt husförhören född den 13 december 1786 i Tveta. Men jag hittar henne inte i Födelseboken, varken i Tveta, Mörlunda eller Högsby. Och jag hittar ingen familj i Husförhörslängderna med familjefar Sven och liten flicka Anna Greta, född 1786.
Är det någon som vet var Anna Greta föddes och föräldrarnas namn?

2020-09-26, 12:50
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:00
    • Visa profil
Det här verkar troligt:
Anna Margareta f. 1786-04-16, Fogelfors bruk, Högsby. Hon är oä dotter till Anna Lisa Hybbert.
Hon fick en bror 1790-09-23 oä han också. Högsby AI:1 sid 166 och CI:4 sid 64 (Jag är släkt med hennes faddrar smederna Lundberg)
Hon fick sonen Jonas Peter 1813 i Tveta, far Jonas Tillström. Anna Greta dog i Tveta 1865-04-10. I dödboken anges hon född i Högsby 1786-04-03, vilket är fel.
Birgitta B

2020-09-30, 20:38
Svar #2

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:00
    • Visa profil
De tidigare uppgifterna stämmer! När hon flyttade från Högsby till Tveta flyttade också brodern dit. Han blev soldat Johannes Dufva vid Kalmar regemente och levde i Dufvekulla, Tveta hela livet. Han dog 1852-08-22. Han var gift och hade flera barn. Anna Gretas fortsatta liv känner du nog till?
Det intressanta är modern Lisa Hybert/Hybbert. Henne hade jag i min dokumentation redan. Hon är dotter till hammarsmeden Johan Johansson Hybbert och Anna Catharina Piper. Lisa/Elisabet föddes1756 i Bergslagen någonstans. Jag vet inte exakt var. Fadern var hammarsmed på flera bruk. Hennes äldre syster var född i Gåsborn och hennes yngre bror Hans Peter var född 1760 i Mora. Anna Catharina Piper var född i Remscheid, Düsseldorf 1721 och hade en syster Anna Greta Piper född 1718  (min ana och mor till faddrarna när Anna Greta föddes vid Fågelfors bruk, Högsby. Vi har alltså några gener gemensamt
Modern Anna Catharina dog i Torsåsker 1773 och fadern flyttade 1775 med de två yngsta barnen Elisabet och Hans Peter till Pauliströms bruk, Karlstorp sn.
Där födde Elisabet en oä dotter 1777-01-05, Anna Maria Håkansdotter. Brodern Hans Peter dog i Pauliström 1778 och Elisabet och fadern flyttade till Storebro bruk, Vimmerby. Faderns senare öde vet jag inte så mycket om. Att Elisabet flyttade till Högsby vet vi ju. Dottern hette ju Svensdotter men hennas bror Johannes hette Jacobsson. Så det är ytterligare en far inblandad. Elisabet dog i St. Klobo, Högsby 1835-05-15.
Jag har mycket information om det här. Om du är intresserad så delar jag med mig!
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna