ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Supplik 1757  (läst 556 gånger)

2020-09-24, 21:55
läst 556 gånger

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Hej
Nu skulle jag behöva lite skjuts på vägen för att inte tappa sugen;-) Jag håller på att ta mig igenom en supplik från 1757 som består av inalles 21 sidor med många inlagor och skrivstilar. Det går framåt, men mycket långsamt;-). Det tar tid för ögat att ställa om sig. Alla ord kan jag inte tyda men har fått ett någorlunda hum om vad det hela handlar om; att överlåta besittningsrätten till en kyrkostuga till en måg. Jag använder mig av boken "Läsebok för släktforskare/Henrik Anderö för att tyda bokstäverna. Den är till stor hjälp.

För att komma vidare till sidan 3 - vill någon vänlig själ hjälpa mig med orden som saknas?.


"nyttja (början på ordet är på sidan före) samma hus(?), eller att med sådan..  så .. att...blifver ...;.... och bäst... att klockaren eller ... innehavare Klockaren lägenheten får   .Kyrkioherdens framför någon annan, enligt .. af  Kyrkioherden Hilanders
Resol......

nyttja och bruka emot K.(R?)....och med Ränta til Kyrkan. ... herr Baron,.Stael von Holstein, Landshövding öfverCommendant samt ... Riddare och Commendurens af Kongl.Mayst. orden.

Lund den 25
Maij 1757.


Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg

2020-09-26, 10:17
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil

Förslag
[size=0pt]"nyttja samma huus, eller ok med döden afgå, så at thet blifwer städjefalt; så tyckes tienligast och bäst wara, at Klockaren, eller han som innehafwer Klockaren-Lägenheten, får mehrberdz Kyrckiohus, framför någon annan, enligit then af Kyrckioherden Hillanders bifogade Resol. Af th. 6 oct. 1751, nyttja[/size][size=0pt][/color] och bruka, emot Kärsmål och årl. Ränta til Kyrckan. Fört:n Högwälborne herr Baron, Fältmarskallck, Landshöfding och öfwerCommendant, samt herrens, Riddarens och Commendeurens af Kongl.Maijtts. orden.[/size]
[size=0pt][/color] Lund th. 25[/size]
 Maji 1757


[size=0pt][/color]Mehrberdz = merberörd?
[/size][size=0pt]Städjefalt, se SAOB https://www.saob.se/artikel/?seek=st%C3%A4djefal&pz=2#U_S13799_153385[/size]

Hälsningar
Irene
P.S. Beklagar all programmeringstext som följer med i texten, det är en stor svaghet i detta program, tyvärr. D.S.

2020-09-26, 13:09
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Hej Irene och ett stortstort tack för att du tog dig tid. Nu ska jag nog själva kunna klura ut luckorna på sidan 2, tack vare dina tolkningar. Och sen kasta mig över sidan 3.
:-). Är så glad och tacksam över det här forumet.

Önskar dig en trevlig helg.

Ps. Det gör absolut ingenting med programmeringstexten:-)

Eva-Lotte



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna