ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-11  (läst 2716 gånger)

2006-12-14, 01:40
läst 2716 gånger

Gunnar Nilsson

Tack till Yvonn Ekdahl
Du har samma uppgifter som jag själv, problemet är att jag inte kommer vidare om jag inte hittar var Jöns Trulsson kommer ifrån. Enligt (gidnr  1661.8.5000)Dönaberga skulle han, Hustrun Stina och dottern Elna år 1852 ha flyttat från Färlöf men jag hittar honom inte där. Så det är bara att fortsätta rota i kyrkböckerna.
MVH Gunnar Nilsson

2006-12-14, 10:11
Svar #1

Utloggad Yvonn Ekdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-05-07, 19:55
    • Visa profil
Hej igen Gunnar
I ditt första anrop frågade du om Jöns Trulsson. Den jag hittade hette Truls Jönsson?!
När jag tittade så tyckte jag att det såg ut som om han var född i församlingen, jag tydde det som förs. Det finns luckor i Hjärsås, jag har för mig att vissa kyrkböcker har gått förlorade i någon brand eller något liknande.  
MVH Yvonn Ekdahl

2006-12-15, 10:59
Svar #2

Gunnar Nilsson

Hej Yvonne!
 
Truls Jönsson är det rätta namnet. Jag har vänt på namnen bara, hans dotter dvs min Farmor hette nämligen Matilda Trulsdotter. Jag hittade Truls Jönsson och Stina sedan i Färlöf, utflyttning 1842-1861. Jag är ledsen att jag lurade dig men är glad över ditt engagemang. Jag är nybörjare som släktforskare och har inte kommit så långt tillbaka bland mina släktingar. Stina Nilsdotter kom från Virestad G.  
 
Med vänliga hälsningar
 
Gunnar Nilsson

2006-12-17, 17:31
Svar #3

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej  
 
Gör ett nytt försök. Någon som känner igen Hanna Nilsdotter född 1784 27/3 i Hjärsås.  
 
MVH
Sweneric

2006-12-24, 10:48
Svar #4

Utloggad Karl-Erik Aronsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 15:09
    • Visa profil
Hej.
 
Hanna var född i Toarp Hjärsås,  gift med Per Månsson f 1775 i V.Olinge 9 Gryt.  
 
Hennes föräldrar: Nils Sonesson f 1748 d 1831 åbo i Toarp gift med Olu Svensdotter f c:a 1750 i Jedenryd Hjärsås.
 
God Jul
Karl-Erik

2007-01-12, 02:24
Svar #5

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 Finsn det någon bouppt efter Nils Sonesson d. 1831 i Toarp, Hjärsås?  se ovan
 
Tacksam för information
 
MVH
Sweneric

2007-01-12, 02:26
Svar #6

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Forskare
 
Någon som vet om det finns en bouppt efter Nils Sonesson i Toarp, Hjärsås sn. f.1748 d. 1831
 
Tacksam för information
 
MVH
sweneric

2007-01-14, 19:17
Svar #7

Gerda Ligaard

Hej Sweneric.
 
Nils Sonesson er også min ane og jeg har søgt bouppt efter ham dels via Digiarkiv og dels på arkivet i Lund, men jeg fandt ikke noget. Hvis du finder noget, så er jeg meget interesseret.
Jeg har også, at han skulle være født 1748 og død 1831, men jeg har ikke beviser på det. ved du, hvad disse informationer bygger på??
Han findes i Mantalslängden 1770 Hjärsås.
Mvh Gerda, Danmark

2007-01-15, 19:25
Svar #8

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Gerda.
 
  Skriv till Karl Erik Aronsson, Hjärsås.  Han har skrivit en bok om Hjärsås by under tre sekel. tillsammans med Kjerstin Holmgren 1998.
 
Du finner hans e-post adress se ovan.
 
MVH
sweneric

2007-01-17, 07:57
Svar #9

Gerda Ligaard

Hej Sweneric.
 
Ja, jeg har oplysningerne om Nils Sonesson fra Karl Erik Aronsson, men har ikke, hvad de bygger på.
Bogen har jeg for nogen tid siden bestilt på biblioteket her i Danmark, men ikke fået endnu. Den skulle vist skaffes fra et svensk bibliotek. Jeg håber, at det lykkes.
Mvh
Gerda, Danmark

2007-01-19, 17:28
Svar #10

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
   Vänd dig till Landsarkivet i Lund så kanske man kan hjälpa dig. Där finns mantalsl. bouppt.  
 
Kyrkoböckerna i Hjärsås-Knisliger ligger i aska.
Då är det svårt att forksar.  Det finsn en bok av Karl Erik Aronsson Hjärsås by under tre sekel.  
 
Bor du i Köpenhamn är det lätt att komma till Lund Landsarkiv.  
Lycka till
 
MVH
Sweneric
 
 
MVH
Sweneric

2007-01-19, 22:13
Svar #11

Gerda Ligaard

Hej.
 
Jeg har været på Lund Landsarkiv i sommer og har søgt boupp både i Lund og via Digiarkiv, men der findes vist ikke boupp efter Nils Sonessen.
Jeg har fået Hjärsås by under tre sekel fra biblioteket, men den døkker selve byen og Nils Sonessen bor i Toarp,så ham har jeg ikke fundet i bogen.
Nu har jeg skrevet til KEA for at høre, havd der er kilder (källor) til Nils Sonessens fødsel og død.
Mvh
Gerda Ligaard, Danmark
P.S. Ja, jeg ved godt, at kirkebøgerne fra Knislinge og Hjärsås er brændt. Jeg har aner fra begge sogne.

2007-02-03, 19:22
Svar #12

Gerda Ligaard

Hej.
 
Sweneric, ved du hvad der er kilder (källor) til Nils Sonesson. Jeg har de samme årstal som dig, men har ingen kilder (källor)til dem. Derfor kan jeg ikke kontrollere, om årstallene er korrekte.  
Kender du kilderne til årstallene???  
Hvor kan man se, at Nils Sonesson er født 1748 og død 1831??
Kender andre disse kilder???
 
Mvh  
Gerda, Danmark
P.S. Jeg har søgt på arkivet i Lund og bouppt via Digiarkiv, men der var ikke noget. Jeg har også skrevet til KEA.

2007-02-06, 03:59
Svar #13

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 Gerda.
 
 Ännu finns inte alla bouppt. i Digiarkiv. Du måste söka  hos landsarkivet i Lund efter bouupt. och kolla mantalslängderna.  
 
Uppgifterna om Nils Sonesson f.1748. d.1831 fick jag av KE Aronsson. Gör ett nytt försök att komma fram till honom. Telefon kanske.
Lycka till
 
MVH
Sweneric

2007-02-08, 09:30
Svar #14

Utloggad Karl-Erik Aronsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 15:09
    • Visa profil
Till Sven-Erik Andersson och Ligaard.
 
Jag har följt ert sökande på Nils Sonesson och hans dödsår där ni har matchat mina uppgifter med andra släktforskare. Många gånger är det svårt att uppge några källor när man gör en rekonstruktion av försvunnena kyrkoböcker, särskilt om de som skall ha dem saknar förmågan att tänka sig in att man många gånger finner uppgifterna på platsen och många gånger i familjearkiv som man inte får rya. I detta fall fanns det en gravsten över Toarpsfolket där  årtalet 1831 fanns. Om stenen finns kvar i dag det vet jag inte då många äldre stenar har blivit undanställda. Så nöj er med 1831 och låt Nils Sonesson hädanefter vila i frid.
 
Hälsar Karl-Erik

2007-02-14, 22:34
Svar #15

Gunnar Nilsson

Vem vet vilka föräldrarna är till dessa mina förfäder?
Truls Jönsson född i Hjärsås Dönaberga 1810 inflyttad till Walid G och gift 1838 med Stina Nilsdotter Appelhults Soldattorp Virestad G och flyttade sedan till Färlöv L.
 
Soldaten Nils Hansson Appel född 1781 i Hjärsås L, flyttade till Virestad och Apelhults soldattorp Virestad G, gifte sig 1808 med Elin Pehrsdotter Hemmesjö. Dog 1853 i Virestad.
 
Jag Har hört att det inte finns några kyrkböcker i Hjärsås för den aktuella tiden men kanske någon vet.
 
Hoppas Gunnar Nilsson

2007-02-24, 03:15
Svar #16

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Oj en grodda hoppade upp. Även den dummaste forskaren förstå att det är ett stort arbete Ni forskare lagt ned på boken Hjärsås under tre sekel, vilket jag personlig framfört ett tack via e-post.  
 
Men det är naturligt att fråga efter källor. Det finns andra källor än kyrkoböcker och gravstennar.
t.ex. bouppt.,  mantalslängder, jordeböcker,  lantmäterihandl. Det kan mycket väl hända att uppgifterna kommer från någon av nämnda källor.
Därför är frågan om källor motiverad när källhänvisning saknas.
 
Er bok Hjärsås under tre sekel har jag lånat från bibl. i Broby och tycker den var utmärkt bra med hänsyn till omständigheterna.
Ni ska har ett stort tack för ert arbete som borde belönas.
 
MVH
Sweneric

2007-02-24, 13:42
Svar #17

Utloggad Karl-Erik Aronsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 15:09
    • Visa profil
Sven-Erik.
 
Roligt att du är nöjd med boken, men det är in te alltid man har källor att hänvisa till när man skriver en sådan bok. För att kunna hitta alla boplatser som är omnämda i en sådan bok besöker man i regel gamla  människor som då kanske  berättar vad deras föräldrars föräldrar har berättat och då finns det ingen källa att hänvisa till. Som exempel vid skrivandet av berörda bok kom det fram ett foto i A3 format på en gård, med människor och djur framför, som ingen kunde lokalisera mer än en 80-90-års man som kände igen hunden på fotot. Ska man då sätta källa hunden? I skogsbygd finns det i regel rester efter bebyggelse men i trakt med odlad mark finns aldrig några bevis efter hus mer än enstaka brunnar som har lämnats för att vattna betesdjur. Där får man lita till vad människor i orten berättar om huset och vilka som bott där, där finns inga källor med stämplar. Ska man utelämna sådant som bluff?  
 
Ett förslag till dig så du inte fyller ditt hem med för många grodor. Läs aldrig en hembygdsbok, håll dig till hittarätt.se där får du telefonadress karta med gatuadress och du kan skicka blommor.
Men då blir din släktkrönika ganska träig.
 
Hälsar Karl-Erik

2007-02-25, 11:06
Svar #18

Kerstin Holmgre

Sven-Erik Andersson!
Hjärsås by under tre sekler. De källor, förutom muntliga uppgifter, som vi använt oss av finns angivna på sid 122 och är man smart så kan man med ledning av dessa ofta hitta det man söker.
Hur skulle vår bok sett ut om vi för varje person angett en eller kanske flera källor?
För övrigt omfattar boken inte Toarp. Vi hade tänkt oss att fortsätta med de andra byarna i Hjärsås församling, men tyvärr!
Lycka till med ditt arbete och notera ALLA dina källor.
Med hälsning från Kerstin Holmgren

2007-02-25, 12:55
Svar #19

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej.
Nu börjar det spåra ur.
Både Karl-Erik och Sven-Erik har ju rätt i sin uppfattning.
Karl-Erik i sin roll som skrivare för hembygden och Sven-Erik i sin roll som släktforskare.
Själv har jag läst mängder av hembygdslitteratur och varje gång blir jag lika glad över vad som skrivs.
Som släktforskare däremot måste jag gå till botten med en uppgift och om möjligt få fram en källa så att jag kan dra ett streck.
I hembygdslitteratur finns många uppgifter som inte är underbygda med källa. Man får då kanske vara lite försiktig. Om 20-30 år kanske en sdan bok tas med som källa och det är nu det kan bli fel. Om det i en bok anges att en person avled ett visst år men i verkligheten överlevde detta årtar med råge och då även producerade nya arvingar så är det en kedja av förlorade personer i en släktutredning.
Själv har jag stött på många fel, både i böcker och hos andra forskare OCH hos mig själv. Därför kostar det inget att skriva ordet troligen framför ett årtal eller en uppgift som man inte vet något säkert om. Detta ger en signal till läsaren att källa saknas.
Jag tycker att man vare sig som forskare eller författare skall påstå någon som man bara har andrahandsuppgifter om.  
Var inte för-b på varandra utan ta del av varandras uppgifter och berika både släktforsningen och beskrivningen av hembygden.
Hälsningar
Lars

2007-02-25, 15:01
Svar #20

Utloggad Karl-Erik Aronsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 15:09
    • Visa profil
Lars Kleberman.
 
Ditt inlägg är dödsstöten för all hembygdsforskning. Det säger skriv för egen del men ge inte ut något, det kan förvilla släktforskare, som gärna vill använda det. Låt detta ämne vara över nu.
 
Karl-Erik

2007-02-25, 17:13
Svar #21

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Tyvärr är det vissa som anser sig ha all rätt på sin sida.
Det var ingen dödsstöt åt hembygsforskningen som jag som jag skrev. Jag skrev att jag såg och läste med glädje all hembygdslitteratur. Det kan väl ändå inte vara en dödsstöt inte heller ett uns nedvärdering. Jag sysslar med släktforskning för att skriva en levande berättelse är jag inte kapabel till. Det jag oroar mig över är framtiden, för det är den som både hembygdsforskaren och släktforskaren lämnar över sitt material till. Jag släktforskar inte bara för min egen del. Det en släktforskare utrett är ju rätt onödigt att 50 andra forskare lägger ner möda på. Men det förutsätter att en klar källa anges i forskningen. Denna källhänvisning finns inte och skall kanske inte heller finnas i hembygdslitteraturen. Men om någon vädjar efter en källa så är tanken den jag nu framfört och inget annat.
Jag vill försöka tänka i de banor som en läsare om några tio-tal år gör. Hur många böcker finns det inte skrivna i början av 1900-talet som vi i dag hänvisar till. Böcker där det förekommer en hel del felaktigheter.
Min skrivning var en vädjan att vi skall förstå varandra då vi sysslar med två olika ämnen men tydligen är det inte möjligt att söka förståelse för släktforskningen.
Så jag antar Ditt förslag med att sluta här och nu.
Hälsningar
Lars

2007-02-25, 22:35
Svar #22

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
  Jag reagera på Karl Erik inläg  8 febr. där han uttrycker sig på följande vis Att vi  saknade förmåga  att tänka oss in i att man många gånger finner uppgifter på platsen o.v.s Det kände lite stödande att vi !!!!!!!!!!.
 
Till Fru Holmgren vill jag säga. Jag äger  inte boken. Lånade den för en kort tid.  
Be om ursäkt för att jag inte kollade alla sidorna innan jag lämnade tillbaka boken och sa något. Men man ska nog lämna er och anbytaforum eftersom det tycks mig vara ett forum för experterna.  Jag är bara en glad pensionär. Mina kunskaper i släktforskning är lika med noll. Amatör till 1000 %
 
Godnatt
Sweneric

2007-02-26, 18:16
Svar #23

Utloggad Kerstin Holmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 18:48
    • Visa profil
Sveneric Andersson
Jag är också pensionär (en glad sådan), som finner stor glädje i släktforskningen. Jag är absolut ingen expert utan en trägen forskare, som söker fakta så gott det går och ibland får ge upp en person för att efter ett tag ta fatt igen. Ofta har man någon ny infallsvinkel som ger resultat. Var inte bitter utan ge dina gamla gubbar en chans att komma fram ur gången tid.
Hälsn Kerstin

2007-02-27, 20:02
Svar #24

Gerda Ligaard

TAK. TAK.
Jeg er meget glad for at der blev debat om det med kilder (källor). Jeg er meget glad for de informationer, som jeg har fået fra Karl-Erik. Tak. Derfor vil jeg gerne lave seriøs slægtsforskning og vil gerne kende mine kilder (källor). Ellers kan jeg jo ikke kontrollere, om mine informationer er korrekte. 
Kun de korrekte informationer via kilder(källor) giver det rigtige puslespil. Jeg har fået meget meget stor hjælp fra forskellige personer i Sverige. TAK. 
Derfor blev jeg noget overrasket, da det så ud til at der blev reageret negativt på mine spørgsmål om kilder. - Nu kunne jeg ikke helt se, om det på svensk var helt så negativt, som det virkede på mig. 
Tak for at I tog debatten om kilder op. TAK
 
Mange hilsener fra
Gerda, Danmark

2007-04-09, 20:19
Svar #25

Måns Andersson

Hej.
jag söker efter en Per Månsson f. ca 1715, och kan ha varit född i Hjärsås församling.
 
Han vigdes den 9/12 1744 med änkan Kierstina Påhlsdotter på nr 7. Österslöv.
 
Bland dopvittnena finns en trolig bror, Nils Månsson i Bivaröd, gift med ? Andersdotter, och de hade möjligen en dotter Elna.
 
MVH Måns.

2007-04-10, 13:08
Svar #26

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Måns !
Jag har en gammal anteckning ( som jag inte minns källan till ) om att denne Per skulle vara född i Österslövs by 1715-05-01 av föräldrarna Måns Nilsson o Bengta Larsdotter, som jag har antecknade som vigda i Österslöv 1713-11-13. I övrigt vet jag inget mera om Pers föräldrar eller syskon.
Här har Du i alla fall något att kolla upp. Får Du fram något mera tar jag tacksamt emot detta via mail.
MVH
Christer

2007-04-10, 19:26
Svar #27

Måns Andersson

Hej Christer.  
Jag trodde länge att Måns Nilsson och Bengta Larsdotter var Pers föräldrar, men jag har funnit att den Per som föddes 1/5 1715, avled några år senare, det gör att jag inte längre tror på dom som hans föräldrar.
 
Tack för tipset ändå, självklart ska jag maila dig om jag får några andra upplysningar.
 
MVH Måns

2007-04-10, 23:09
Svar #28

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Måns !
Du har i inget av Dina inlägg nämnt, när Per enl Din uppfattning dog, så jag har inget att jämföra med. Jag har honom död 1788-02-26 (änkling 62 år gammal) i Österslöv nr 7. Dvs samma plats som hustrun Kierstina dog på året innan. De 62 åren stämmer ju hyggligt väl med född 1715.  
När dog Per enl Din uppfattning ?
MVH
Christer

2007-04-11, 21:03
Svar #29

Måns Andersson

Hej Christer. Jag ber om ursäkt för att jag har uttryckt mig slarvigt.
 
Pojken som föddes den 1/5 1715 avled den 26 juni 1716, Den 26 juni 1716 dödde Måns Nilssons son Per, här af byen, 1 år och 8 veckor.
 
Min ana Per Månsson f. ca 1715, har jag liksom dig funnit vara avliden den 26/2 1788, på Österslöv nr 7.
 
När Kierstina Påhlsdotter och Per Månsson vigs den 9/12 1744, står ingen plats angiven, men löftesmän var Påhl Påhlsson i Pärstorp (Kierstinas far) och Anders Nilsson i Österslöv, och som skulle kunna vara en släkting till Per Månsson.
 
Bland dopvittnena till deras barn nämns Nils Månsson i Bifvaröd flera gånger, det gör att jag tror det är hans bror, och tanken kom att Per kanske var född i annan församling, Hjärsås eller Knislinge. Men Nils Månsson kan naturligtvis ha gift sig med en flicka från Hjärsås församling, och flyttat till Bivaröd från Österslöv.
 
MVH Måns

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna