ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsanteckningar i födelseboken  (läst 528 gånger)

2020-09-22, 07:46
läst 528 gånger

Utloggad Agneta Welander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 10:02
    • Visa profil
Bolstads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13043/C/1 (1763-1833), bildid: C0043090_00059, sida 100

Under gossen Eriks födelsenotering 1784 (Nils Ersson och Karin Ersdotter i Glysbyn) finns en anmärkning 'död' under namnet.
Hur kan jag veta att det är den Erik jag letar efter, som jag senare hittar i dödboken 1849:
Bolstads kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/GLA/13043/F/3 (1845-1860), bildid: C0043099_00012.

(Jag har bakvägen från vuxen ålder för Erik hamnat i denna födelsebok.)

Eller är det helt fel Erik?
När var det vanligt att 'död' skrevs in i boken? Var det under barnets spädbarnsår eller under de år som boken gällde?

// Agneta

2020-09-22, 08:32
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det enda som är säkert när det gäller rutiner för kyrkobokföringen är att det inte finns något som är säkert...  :) Varje präst hade sina ideér om hur det skulle göras.

När man hittar noteringen "död" i födelseboken, så är väl det vanligaste att barnet har dött i späd ålder, men jag har också stött på vuxna och gifta med den noteringen. Varför skrevs det också i födelseboksnotisen för de som dött som vuxna? Ja, säg det...  :) Och inte är det särskilt upplysande heller, om det inte står när de dött...

För säkerhets skull bör man alltid följa en person genom alla husförhörs- och flyttlängder, bokstavligt talat från vaggan till graven.

Födelseuppgifter är ofta fel i husförhörslängder, såväl dag som år och socken. När en längd var fullskriven, så lades det upp en ny och då skrevs uppgifterna av från den gamla. Och när man flyttade, så fördes uppgifterna över till flyttattesten, och sedan därifrån till den nya församlingens husförhörslängd. Och varje gång som uppgifterna skrivs av, så är det risk att det blir fel. Men om man följer personen genom alla längder, så ser man om ett fel uppstår.

Man bör också försöka hitta bouppteckningar efter föräldrarna, och se var barnen bor då.

I just det här aktuella fallet, så ska den Erik Nilsson i Glysbyn som dör den 8/4 1849 vara född i Gestad socken, enl. husförhörslängden (Bolstad AI:13, uppslag 33). Men det behöver som sagt inte vara rätt... Kanske står det en annan födelsesocken i tidigare längder?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-09-22, 08:57
Svar #2

Utloggad Agneta Welander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 10:02
    • Visa profil
Tack för informativt svar.

// Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna