ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkastad Knutsegård  (läst 1706 gånger)

2020-09-20, 22:48
läst 1706 gånger

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Vi söker uppgifter om platsen och de personer som bott och levt här.

Från 1850 >1906>1970>2005>2019 har vi ganska bra koll.

Men hur såg det ut innan 1850. Och hur hittar vi foto från svunnen tid?
Vet att huset byggdes 1850 och stallbyggnad, brygghus och svinhus byggdes runt 1911.  Huset byggdes ut 1936.

Men vi har lyckats hitta den intressant post i en dödslista.

Fattighjonet Enkan Börta från Knutsegård i Folkastad avled 1793-05-08 i Rävinge socken.

Vem var hon och hur hittar vi de första pusselbitarna kring henne?

Mvh

Micke & Maria
Knutsegård

2020-09-20, 22:52
Svar #1

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Bifogar underlag för Börta

2020-09-21, 08:41
Svar #2

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Micke!
Om du vill gräva i Knutsegårds förflutna, finns numera mina avskrifter av mantalslängderna utlagda på nätet på Hallands släktforskarförenings hemsida. Jag har även arbetat in påträffade kortnotiser om bouppteckningar i den listan.
För en årlig medlemsavgift av 200:- får du tillgång till dem.
/Christer

2020-09-21, 11:19
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Kolla lantmäteriets historiska kartor:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/advancedsearch.html

Både lantmäterimyndighetens och lantmäteristyrelsens arkiv har material från Folkastad (sök på Halland, Rävinge socken). Bland annat finns storskiftes-, enskiftes- och laga skifteshandlingar med mycket information om gårdarna. Knutsegård finns omnämnt i storskiftesprotokollet. I de andra handlingarna talas om Folkastad 2, 3, 4 osv och jag har inte grävt ner mig i dem för att se vilken av dem som är Knutsegård men det bör gå att reda ut om du inte redan vet det från andra källor.

2020-09-21, 11:51
Svar #4

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Tack - givetvis ansöker jag om medlemskap. Tack!

2020-09-21, 15:06
Svar #5

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Micke igen!
Jag har gått in i mina mantalsavskrifter för att se om det går att ta reda på vem denne person är.
Det är dock inte skrivet i eldskrift, vem hon är.
Har gått igenom de 2 familjerna som brukar hemmanet ett par generationer bakåt, men ingen där stämmer.
Troligen är det Per Nilsson änka det är fråga om.
Detta par Per Nilsson med hustru och en dotter Ingeborg noteras för första gången i Folkastad nr 2 Anders Knutssonsgård i mtl 1788. Ingen uppgift om varifrån.
Året därpå uppges Per Nilsson död. Per Nilssons onämnda änka står fortsättningsvis noterad fram till och med mtl 1791, därefter nämns hon  inte mer.
Familjen står inte för något hemman, utan noters mer som inneboende under Jonas Christenssons andel i hemmanet, betalar heller ingen mantalsskatt.
Kanske något för dig att nysta vidare med?
MVH
Christer

2020-09-21, 15:48
Svar #6

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej igen!
Efter genomsökning av mantalslistan i Rävinge har jag hittat varifrån familjen Per Nilsson flyttade, nämligen Brännarp nr 3 i samma socken.
Gått tillbaka där och funnit att denne Per NIlsson gift om sig med en piga Karin enl mtl 1769. Alltså, eller tyvärr stämmer det inte med din Börta!
Din Börta är med andra ord fortfarande oidentifierad.
MVH
Christer


2020-09-22, 09:49
Svar #7

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej,
I 1788 års mantalslängd (MTL) finns även Knuts änka som allmosehjon och henne kan man följa i MTL till och med 1793. I längden för 1794 är hon försvunnen. Jag har följt henne bakåt och i MTL 1770 står Knut Jönsson död 1769-08-04, hustrun utgammal. Vem denne Knut är känner jag inte till men Knuts hustru skulle kunna vara den änkan Börta som avlider 1793-05-08.

Mitt intresse för Folkastad 2 har varit den andre brukaren på samma gård, Knut Mårtensson, som ca 1768 gifter sig med dottern i gården Bengta Bengtsdotter. Hennes farmors far Bengt Hansson hade den delen av gården 1675-1689.

Med vänlig hälsning
Nils-Yngve

2020-09-22, 15:54
Svar #8

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hejsan Nils-Yngve!
Jag har tittat på ditt inlägg enligt nedan.


Knut Jönssons hustrus namn var Kierstin Svensdtr (Bou Halmstad hd F11a:12 bild 446)
Enligt en annan bou i samma hd 1739 avlider Sven Nilsson, änkans namn Börta med oläsligt efternamn (F11a:8 bild 107)
Denne Sven Nilsson med hustru nämns på hemmanet för första gången i mtl 1714, ingen uppgift varifrån.
Mtl 1723 nämns Sven dotter Johanna ffg, bör vara född senast 1708. Alltså bör paret vara gift senast då.
Mtl 1736 nämns enbart Sven Nilsson utan h. I marginalen står att hustrun är gl och swag.


Frågan är om Sven NIlssosn hustru Börta är identisk med den Börta efterfrågad i tidigare inlägg.
Jag är tveksam pga åldern.
Vem den Börta är, som efterfrågas tidigare är troligen fortfarande obesvarad.


Din släkt på andra hemmansdelen har du bra koll på, så långt jag kan se.


MVH
Christer

2020-09-22, 20:32
Svar #9

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Tack - vilka dina pusselbitar vi får serverade. Vårt mål är att ta fram en bok om Knutsegård och folket som bott här. De inlägg vi fått hittills kommer hålla oss väl sysselsatta att knyta ihop säcken.

Om vi tittar på själva gården. Enligt Gods&Gårdar uppfördes huset 1850. Vart låg huset/gården innan dess? I vilka källor letar man efter den typen av uppgifter?

Så tacksamma för er hjälp

2020-09-24, 08:42
Svar #10

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Christer,
Tack för all info. I Sperling Bengtssons bouppteckningsregister har han (med många ?) tolkat Börtas namn som Holgersdotter. Jag tycker nog inte det men kan inte få det till något vettigt. ?age??a doter tycker jag att vissa av bokstäverna kan tolkas till.

Jag har letat lite mer noggrant i min databas och hittat följande. Kerstin Svensdotters bouppteckning var ju upprättad 1765-03-29 så hon måste ha avlidit i slutet av 1764-början av 1765. I MTL mellan 1766 (upprättad nov 1765) och 1770 finns dock Knut med tillsammans med sin utgamla hustru. Det är fullt möjligt att han har gift om sig och då skulle det kunna stämma med Börta. Många frågetecken kvarstår dock.

När min ana Knut Mårtensson tar över den andra delen av gården bor Eskil Persson på den första delen med sin andra hustru Elna Bengtsdotter som var syster till Knut Mårtenssons hustru Bengta Bengtsdotter. Eskils första hustru hette Johanna Knutsdotter f < 1729, d 1762-10-10. Hon var dotter till Knut Jönsson och Kerstin Svensdotter!

Med vänlig hälsning
Nils-Yngve

2020-09-24, 10:51
Svar #11

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Nils-Yngve, än en gång tack för värdefull information om platsen vi bor på. Du. Skriver första delen och andra delen... Finns det några skisser på hur gårdarna låg vid denna tid? Vi vet bara hur huset stått sedan 1850. Dessförinnan är vi helt ovetandes över hur Knutsegård sett ut.

Mvh

Micke o Maria

2020-09-24, 13:04
Svar #12

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej,
Det finns historiska kartor bl a på Lantmäteriet, t ex efter olika skiften, men jag har inte använt dessa. Än. Jag hoppas någon annan kan svara på hur man gör.

Med vänlig hälsning
Nils-Yngve

2020-10-02, 01:18
Svar #13

Utloggad Micke Glans

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-09-12, 00:40
    • Visa profil
Hej Micke!
Om du vill gräva i Knutsegårds förflutna, finns numera mina avskrifter av mantalslängderna utlagda på nätet på Hallands släktforskarförenings hemsida. Jag har även arbetat in påträffade kortnotiser om bouppteckningar i den listan.
För en årlig medlemsavgift av 200:- får du tillgång till dem.
/Christer

Wow. Suttit i några timmar nu och helt tappat tid och rum. Många förkortningar jag måste lära mig. Ser fram emot att lära känna platsens historia.

2020-10-05, 16:55
Svar #14

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej alla med intresse för Knutsegård!
Nils Yngve nämner en Eskil Persson på Knutsegård i ett inlägg ovan.
Denne Eskil flyttade från Sperlingsholms säteri till Knutsegård enl Mtl 1755.
För att ta reda på mer om honom har jag letat vidare och konstaterar att han flyttat en hel del dessförinnan.
Till Sperlingsholm kom han från staden Halmstad med ett par olika adresser där, dessförinnan från Blomma kvarn i Snöstorp, Söndrums sn ett par adresser och slutligen Haverdal nr 3 i Harplinge, där det antecknats att "gossen Eskil är barnfödd i Miälby i Söndrums sn" (Mtl 1746). Hittar dessvärre ingen passande fader i Miälby. Hittar 3 olika Eskil födda på 1720-talet i Söndrum, dock på andra adresser.
MVH
Christer

2022-08-20, 15:03
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Råkade få syn på den här kanske inte helt aktuella diskussionen.

Är problemet fortfarande olöst med det oläsliga patronymikonet till ovannämnde Sven Nilssons enka Börta i bouppteckningen 1739 (Halmstads HR FIIa:8, inget sidn:r; https://app.arkivdigital.se/aid/v156596.b107)?

Hur som helst får jag det till Magreßedotter. Det ser väl mest ut som ett N i början, men jämför med ordet Man framför Svens namn två rader ovanför. Också där ser det ut som ett N i början, men måste naturligtvis vara ett M. Inledningen i Börtas namn ser likadan ut, alltså Ma. Resten kan jag inte få till något annat än greße.

Finns det då verkligen ett sådant namn?  :)

I Båhuslän uttalas g efter a som 'engelskt w'; lag blir alltså law. Därför ser man inte sällan det förr vanliga namnet Laurina stavat Lagrina. Skrivaren har alltså 'rättat' Laurina som han tror är det dialektala uttalet av Lagrina.  :)

Jag är inte så hemma på dialekten i Halmstads-trakten - men kan skrivaren ha gjort samma 'korrigering' här? I så fall kanske hennes namn uttalades Mauressedotter, alltså Mauritsdotter?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna