ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnmorskeanteckningar eller liknande för Kville 1896?  (läst 776 gånger)

2020-09-20, 19:39
läst 776 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Jag söker fadern till:  Johan Axel Andersson, född 5 mars 1896 i Sandklofvan under Ejgde Sör i Kville, Göteborgs och Bohus län. Han mamma hette: Augusta Andersdotter född 28 juni 1871 också hon i Kville. De bor tillsammans med hennes familj, dit hon återvänder två månader före nedkomsten från Fjällbacka där hon tidigare arbetade.

Jag misstänker att min morfars morfar eller eventuellt en av hans bröder är far till pojken, men detta behöver ju bekräftas.

På regionsarkivet i Vänersborg finns ingenting. Men i husföret 1895-1904 där Augusta Andersdotter står med sin som och även en dotter finns en notering om Enskild skrift och datum. Båda datum är strax efter respektive barn fötts. Kanske skulle detta vara ett ställe där faderns namn skulle kunna stå? Men jag har ingen aning om var en sådan enskild skrift skulle kunna finnas?

Tacksam för hjälp och goda råd.

Mvh Karin


2020-09-20, 20:01
Svar #1

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
Enskild skrift innebar väl att prästen läste lusen av henne, tror inte det är något dokument.

2020-09-20, 20:43
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21962
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:22
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2020-09-21, 09:21
Svar #3

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej och tack!

Tänkte att man även efter att det var en riktig brottslig handling att få barn utom äktenskapet där båda parter fick stå till svars och dömdes, var så att kyrkan och/eller prästen fortsatt frågade ut kvinnan om hur, var och med vem försyndelsen hade begåtts och att anteckningar fördes vid sidan av de officiella böckerna.

Likaså tänkte jag att barnmorskorna förde anteckningar och att dessa kanske finns bevarade i Kville-trakten också.

Alla idéer om hur jag kan söka vidare är välkomna!

Mvh Karin


2020-09-21, 12:03
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Lönskaläge slutade vara olagligt 1864 (https://riksarkivet.se/forbjudna-forbindelser).

Om eventuella anteckningar fördes inofficiellt, så har dom nog inte arkiverats, heller ...

Och: att få barn har nog aldrig varit olagligt ...

Mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna