ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd - kan vara - var söker jag?  (läst 711 gånger)

2020-09-20, 16:55
läst 711 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej,

Jag har en släkting som kan vara far till tre barn, eller något av dem.

Den potentielle faderns namn är: Frans "Enoch" Linderoth, född 10/10-1893 i Strömstad.

Moderns namn: Karin Sabina Andersson, född 27/5-1892 i Göteborgs Gamlestaden.

Barn ett: Karin Margit Andersson, född 14/11-1914 i Göteborgs Gamlestaden. Död 30/11-1925 i Göteborgs Oskar Fredrik.

Barn två: Greta Irene Andersson, född 26/11-1915 - här är en av Frans Enochs (den jag tror är fader) systrar vittne vid dopet. Denna dotter flyttar med modern till Stockholm där hon adopteras av moderns nye make och får efternamnet Eklund. Hon dör i Stockholms Engelbrekt 11/12-1996.

Barn tre: Nils Valter Andersson, född 15/5-1917 i Göteborgs Gamlestaden. Han flyttar med till Stockholm. Död 4/5-1983 i Johanneshov, Enskede.

Båda parterna finns i Göteborg de aktuella åren, Karin Sabina bor i Gamlestaden medan Frans Enoch är någon form av sjöman med hemmahamn Göteborg. Lysning tas ut 1916 i Göteborgs Gamlestaden men det blir inget giftermål.

Härefter flyttar Frans Enoch till New York där han gifter sig och bor fram till sin död. Detta äktenskapet är barnlöst.

Karin Sabina flyttar till Stockholm där hon gifter sig. Också detta äktenskap är barnlöst.

Nu till min fråga - var/hur hittar jag uppgifter om vem eller vilka som var far/fäder till dess barn?

Jag har varit i kontakt med Vänersborgs regionsarkiv i hopp om att det skulle finnas någon form av barnmorskeanteckningar, men inget finns. Tänkte då på barnavårdsmannen, men detta ska ha varit för tidigt för att finnas med där har jag fått veta av Göteborgs regionsarkiv.

Är det någon som vet var denna information finns?

Med vänlig hälsning

Karin Jorthé

2020-09-20, 17:50
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2443
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:45
    • Visa profil
Barnavårdsnämnden i Göteborg inrättades först 1926, så där är det osäkert om det finns något. Men kanske inte omöjligt med tanke på att barnen ju var omyndiga även efter barnavårdsnämndens tillkomst. Det fanns också en föregångare i Barnavårdsbyrån, inrättat 1912:
https://sok.riksarkivet.se/?ValdSortering=Relevans&PageSize=100&EndastDigitaliserat=False&typAvLista=Standard&AvanceradSok=True&Ort=G%c3%b6teborgs+kommun&page=2&tab=post&postid=Arkis+45b54f62-32a3-4f5c-b313-ef478c322b23&FacettState=undefined%3ac%7c&s=Siv
Jag vet dock inte om det finns några personakter där.

Om Karin Sabina inte behövde söka hjälp från fattigvården och om barnen inte var vanskötta eller vanartade är det förstås inte alls säkert att de någonsin blev föremål för myndighetsåtgärder. Om det inte heller var aktuellt med något faderskapsmål där Frans Enochs faderskap fastställdes är det nog mer eller mindre hopplöst att komma vidare. Det enda är väl om det skulle dyka upp något brev eller annat privat dokument som kan kasta ljus över det hela.

2020-09-20, 19:23
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Tack KG för detta mycket tydliga svar!

Jag ska undersöka barnavårdsbyrån.

Bästa,
Karin


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna