ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etnicitet enligt DNA - släktforskning - rimlighet?  (läst 2312 gånger)

2020-09-19, 11:25
läst 2312 gånger

Utloggad Jonas Allenbrant

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:30
    • Visa profil
Blev överraskad när DNA-testet från MyHeritage visade på 68% skandinav, 17 % balt/östeurope, 5 % britt, 9 % finsk.
Fortsatte då att gå igenom generation efter generation med hjälp av MyHeritages sökverktyg.
I stort sett alla grenar var mina förfäder antingen bönder och soldater. Kom i bästa fall ner till 1700-tal sen var det tomt.
Men när jag backade i min morfars släkt så kom jag ännu längre och från år 1620 började det dyka upp adliga anfäder som hette Svinhufvud af Qvalstad. Och före dem Folkungar. Efter det ledde  forskningen  till kungar och furstar i Danmark, England och Kiev, Sverige och Norge. Många generationer prinsar och drottningar i Kiev. Olof Skötkonung i Sverige, Harald Blåtand i Danmark, flera kungar i Wessex osv.
Dessa förfäder är den förklaringen jag hittat som skulle ge etnicitet enligt DNA-testet.
Min fråga, är andelen 68/17/5/9 rimlig med tanke på att denna ”kungabakgrund” återfanns långt bak i min morfars släktträd?

Eller är det så kanske många svenskar har samma bakgrund och egentligen är det flera andra grenar i mitt släktträd som har samma släktskap men att släktforskning är svår att komma längre än till 1700tal för dem?

Nästa fråga, finns det någon tjänst där man kan kontrollera sitt DNA med historisk person?
Läste någonstans att man kört Prins Daniels DNA med Birger Jarl.

När jag berättade för min son att vi var släkt med Birger Jarl så sa han, det är väl alla svenskar.  ;)

Tacksam för era tankar

2020-09-19, 14:20
Svar #1

Utloggad Lars Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 19:58
    • Visa profil
Hej

PÅ Ancestery ser det ut så här för mig:
Norge 49%
Sverige 47%
Finland 2%
Germanska regionen i Europa 2%

På Living DNA ser det ut så här:
Europe (North and West) 100%
Scandinavia 80.1%
Northeast Germanic 10.9%
Northwest Germanic 6.7%
Finland 2.2%

Pröva att lägga in din rådata hos fler aktörer för DNA och jämför, kan bli lite olika beroende på vilka referenser dom anvädser sig utav om jag förstått det rätt så kommer man ca 10-15 generationer bak på autosomalt DNA och det förklarar inte din baltiska bakgrund, gör DNA testet som tar dig tillbaks till ursprunget för mödernet och fädernet rakt nedstigande led.
Exempel på mitt fäderne :
Haplogroup I1 is the most common type of haplogroup I in northern Europe. It is found mostly in Scandinavia and Finland, where it typically represent over 35% of the Y chromosomes. Associated with the Norse ethnicity, I1 is found in all places invaded by ancient Germanic tribes and the Vikings
By the standards of haplogroups found commonly in Europe, I1 is positively ancient. The first humans to colonise Europe between 28-45,000 years ago carried (amongst other fatherlines) the I fatherline

MVH Lars

2020-09-20, 10:18
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
För det första så är detta med etnicitet något man måste ta med en nypa salt. Det är ju bara till en referensgrupp i det företag man har testat sig. Jonas, jag är ganska nyfiken på hur du har forskat bakåt från 1620? Vilka källor har du använt? Ute på nätet finns tusentals fejkade antavlor. Har sett dom med Jesus som anfäder. Massor med Gustav Vasa, folkkungar, irländska prinsessor och Karl den store.
Med vänliga hälsningar.

2020-09-20, 12:33
Svar #3

Utloggad Jonas Allenbrant

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:30
    • Visa profil
Tack för era svar.
@Kenneth, du har säkert rätt att resultatet av mina sökningar är fejkade antavlor. Jag har använt mig av MyHeritage sökverktyg där man skriver in namn, persondata och plats och söker. Man får då fram matchningar med förhoppningsvis uppgifter på föräldrar och som leder vidare bak i tiden.
I de absolut flesta av grenarna tog det slut på uppgifter ca sekelskiftet 17/1800.  Men i ett led så fick jag upp matchningar längre tillbaks.
Har ingen kunskap om hur jag kan kontrollera om det finns någon sanning forskningen. Helt grön vad gäller släktforskning.


2020-09-20, 15:01
Svar #4

Utloggad Lars Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 19:58
    • Visa profil
Hej Jonas

Börja långsamt och bekräfta varje släkting med hjälp av kyrkoböckerna ha inte för bråttom det är lätt att gå vilse och lägga massvis av timmar på villospår.

Använd Arkiv Digital eller  Kyrkoarkiven:

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv

Jag tittar efter födelse, vigsel och död också bra att bekräfta det man hittar med att leta i husförhör där  ser man vilka som bor i samma hushåll.

Lycka till

MVH
Lars

2020-09-20, 15:42
Svar #5

Utloggad Jonas Allenbrant

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:30
    • Visa profil

2020-09-27, 15:42
Svar #6

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej Jonas och andra!


Jag har också fått 20 % finskt och 5 % baltiskt dna hos Myheritage och min bror fick ännu mera baltiskt. När jag har följt anor tillbaka på geni.com så visar det sig att jag har flera förfäder som härstammar från  både Finland och Livland men man måste gå ända tillbaka till början av 1700-talet och ännu längre tillbaka för att hitta det. Antagligen är det s k befolkningssegment som fortsätter att föras över mellan generationerna. Det har varit en stor invandring från Finland på 15-1600-talet. Till exempel till Ockelbo där jag också har förfäder ifrån så kom de från Finland för att bosätta sig och bli svedjefinnar. Det finns många sådana gamla finska nybyggarområden i Sverige. Hur många som kom från Livland vet jag inte men de kom nog ungefär samtidigt. När jag berättade det för min mamma som är  82 år berättade hon att hon visste att hennes mormors mormor hade finskt ursprung, något hon aldrig nämnt förut.


I den senaste versionen, 3, hos familytreedna så försvinner mitt baltiska dna och ersätts istället med något som är mera åt det ryska hållet och kallas för "Östslaviskt" är det någon som vet hur det kan bli så?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna