ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adolphson, Tomas  (läst 688 gånger)

2020-09-19, 00:06
läst 688 gånger

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-09-19, 00:18
    • Visa profil
Hej.Min mor var syssling med Edvin Adolphson,skådespelaren. Min morfar var kusin med Edvin Adolphsons far och min morfars far var bror med Edvins farfar. Jag var alltså brylling med Olle Adolphson. Nu undrar jag,låter kanske lite konstigt,men! Finns en person som heter Tomas Adolphson,efternamnet stavas likadant som Edvins efternamn. Denna Tomas Adolphson,från gruppen "Adolphson&Falk",är han på något vis släkt ( på långt håll) med Olle Adolphson? Bara undrar. Skulle vara roligt att få veta,eftersom jag är lite nyfiken.Hoppas någon vet.

2020-09-19, 04:04
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Nej, Thomas Adolphson (i Adolphson & Falk) och visdiktaren, sångaren Olle Adolphson var åtminstone inte på fädernet släkt med varandra.

Tomas Adolphson's far var Karl Harry Adolphson (f 1919 Ekeby), son till Karl Hjalmar Adolfsson (f 1887 Åsbo), son till Carl Fredrik Adolfsson (f 1853 Ekeby), oäkta son till Adolf Fredrik Nordqvist (f 1832 Ekeby), son till Carl Nordqvist (f 1805 Ekeby), allt inom Östergötland.

Olle Adolphson's far var Gustav Edvin Adolphson (f 1893 Furingstad), son till Gustav Adolf Adolfsson (f 1872 Skönberga), son till Adolf Fredrik Larsson (f 1843 Skönberga), son till Lars Larsson (f 1814 Mogata), allt inom Östergötland.

2020-09-19, 04:41
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:47
    • Visa profil
Troligtvis inte.
Gustaf Edvin Adolfsson född 1893-02-25 i Furingstad, Östergötland. ph ändrade han alltså till senare och stavningen vid den tiden var inte så bestämd. Hans far:
Gustaf Adolf Adolfsson född 1872-10-29 i Skönberga, Östergötland. Hans far:
Adolf Fredrik Larsson född 1843-03-02 i Skönberga, Östergötland. Gustaf Fredrik har alltså ett patronym efter Adolf Fredrik, som man sedan tog som familjenamn, ett bruk som infördes gradvis under mestadels sista halvan av 1800-talet.


Karl Tomas Adolfsson (även han har alltså ändrat till ph senare) hade förmodligen en far som hette
Karl Harry Adolfsson född 1919-05-22 i Ekeby, Östergötland. Hans far:
Karl Hjalmar Adolfsson född 1887-01-01 i Åsbo, Östergötland. Hans far:
Karl Fredrik Adolfsson född 1853-04-04 i Ekeby, Östergötland. Hans far:
Adolf Fredrik Nordqvist född 1832-03-11 i Ekeby, Östergötland. Det var alltså denne Adolf som gav upphov till familjenamnet Adolfsson, ovanligt tidigt och lite märkligt eftersom Adolf Fredrik hette Nordqvist efter sin far.


De är alltså inte släkt på grund av att de råkar ha samma efternamn, men om man kartlägger alla förfäder är det möjligt/troligt att det finns något släktskap någonstans, grundat på att de finns i Östergötland. Jag har t ex tre fall av gemensamma förfäder, anförlust kallas det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna