ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reinhold - 1600-talet  (läst 663 gånger)

2020-09-16, 13:16
läst 663 gånger

Utloggad Lars Ihd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:57
    • Visa profil
Hej!

Söker spår efter en Reinhold som troligen bott i Blekinge åtminstone under senare delen av 1600-talet. En teori är att han kan ha haft tyskt påbrå och verkat i någon av kuststäderna.

I Kolshult, Tving finns från senast år 1696 en Susanna Reinholdsdotter (domstolsreferat) och eventuellt en Annika med samma patronymikon (katekismilängd). Det indikerar om existensen av en far Reinhold!

Susanna var först gift med Måns Svensson med okänd ort och efter hans död som troligen inträffar i början av 1690-talet gift med åbon Jöns Svensson i Kolshult nr 66 (senare benämnt nr 50). Jöns dör omkring år 1706. Den dubbla änkan Susanne dör själv (möjligen begravs) den 11 mars 1716 på gård i Kolshult som inhyses hos dottern Elisabeth och svärsonen Håkan Månsson, som till åbon Håkan Månsson som också brukat mark inom samma mantal.

Med anledning av Reinholds ovanliga namn skulle jag kunna tänka mig att han kanske uppmärksammats av någon Blekingeforskare. Tacksam för uppslag.

MVH

Lars

2020-09-17, 06:43
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Hej Lars.
Nu vet jag inte hur mycket jag ljuger, men jag tror jag sett en Reinhold (Anrep?) i Ronneby. Ta uppgiften med en nypa salt. Jag härstammar från Jöns Svensson dotter Britta i dennes första äktenskap. Det processas mycket om fastigheten som Britta med son vill ha. Brittas sida förlorar rättegångarna.
Mvh Arne

2020-09-17, 10:37
Svar #2

Utloggad Lars Ihd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:57
    • Visa profil
Hej Arne,

Tack för det uppslaget. Alla idéer är goda nog. Jag förstår av det du skriver att du inte har någon källhänvisning att ge. Har du någon susning om var man kan möjligen börja leta?

Undrar också om det "Anrep ?" som du nämner skall ses som ett släktnamn eller ett tillnamn på en båtsman eller liknande? Frågetecknet står det för texttydningsosäkerhet eller något annat?

Själv har jag anor på den vinnande partens sida, dvs Håkan Månsson. Får väl be om ursäkt för hans girighet  :).

Passar på att ställa frågan om någon vet något om Susannas första man Måns Svensson som jag tror aldrig bott i Kolshult.

MVH

Lars

2020-09-17, 12:21
Svar #3

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Anrep är vad minnet säger mig (Minnet blir tyvärr sämre och sämre). Har ingen anteckning om Anrep. Anrep är ett adelsnamn.
Susanna och Reinhold är i trakten mycket ovanliga. Så Reinhold är förmodligen icke Bleking.
Jag har en anteckning om Måns Svensson död före 1696.


Mvh Arne

2020-09-17, 17:27
Svar #4

Utloggad Lars Ihd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:57
    • Visa profil
Tack igen Arne,

En god ledtråd.

Ska studera den adliga Anrep-släkten lite extra. Den var främst verksam i Mellansverige men för Gustaf Anrep (f. 1616 - d 1666) med sonen Reinhold (d. 1686) finns det en koppling under 1600-talet till Skärsjöhult i Elmeboda, Kronoberg. Intressant!

Dock finns i de gamla publicerade utredningarna om dessa herrar inget om några döttrar Susanne eller Annika. Tyvärr!

Det blir något att gräva i.

MVH

Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna