ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gudmund Gustafsson och Brita Persdotter  (läst 215 gånger)

2020-09-15, 19:03
läst 215 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Jag har svårt att läsa Orsaprästens handstil och sätt att skriva i slutet av 1700-talet och första delen av 1800-talet och behöver därför hjälp.

Denna gången avser det paret Gudmund Gustavsson och hans hustru Brita Persdotter och vad som står i DB.

Jag bifogar vad jag själv lyckats läsa för respektive person liksom länkar. Jag börjar med
Gudmund Gustafsson:

................. Hans levnad och vandel är allom bekant, han har i 14 års tid med mycken trohet och ? ? ? ? ? ? ?? ? och älskat Guds ord och med vördnad brukat  ? ? ? ? ? ?  varit godhjärtad och arbetssam flitig ? ? ? ? ? . Haft god hälsa hela sin tid ? till förleden sommar -då krafterna efter hand började avtaga ? ? ? ? ? ? ? ? ? till han förleden julhelg måste intaga sängen och ?  ? ? ? ? ? ? lungsot. Dog den 9 April ? ? ? ? .  63 och nära ½ år gammal. Begrovs den 17 April. 

Orsa (W) FI:3 (1796-1805) Bild: 114 Sida: 223  Nr 20  Gudmund Gustafsson

https://app.arkivdigital.se/volume/v131493?image=114

sen hans hustru
Brita Persdotter:

Hustrun Brita Persdotter i Kyrkbyn. Född 1744. Fadern Dannemannen Per Matsson och modern, hustrun Carin Ersdotter i Kyrkbyn, ? döden ? . Gift 1762 med sin efterlevande make Gudmund Gustafsson i Kyrkbyn. Gift i 38 år ? ? tillsammans. Barn 9: 5 söner och 4 döttrar. Efterlever 1 son och 2 döttrar. Gudfruktigt ? ? ? ? ? ? ? ?? ? ? ? ? ? Sängliggande i 7 dygn i hetsig sjuka. Död den 1 Maj i Kyrkbyn på sitt 57 års ålder. Begrovs den 4 Maj

Orsa (W) FI:3 (1796-1805 Bild: 56 Sida: 107  Nr 37 Brita Persdotter

https://app.arkivdigital.se/volume/v131493?image=56

Mycket tacksam för hjälp med detta och kommande förfrågningar

/
Per H





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna