ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lucia Pedersdotter Tolg?  (läst 849 gånger)

2020-09-12, 13:57
läst 849 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!
Försöker få fram källor, som styrker det jag tror mig veta om Lucia Pedersdotter…
Efter att sökt i olika forum/ antavlor på nätet har jag fått fram dessa uppgifter, som tyvärr inte är styrkta med källhänvisningar. En källa har jag hittat på Ancestry ”Sverige, valda dopuppgifter, 1611-1920” där Lucia ska vara döpt 9 apr 1665 där fadern heter Peder Andersson, en uppgift, som är tveksam?
Lucia ska vara gift med Håkan Bosson från Södra Rottne och får dottern Ingrid Håkansdotter.
Ingrid gifter sig med Torsten Arvidsson och bor 1707 i Lillagård Södra Rottne (Mantalslängder 1642-1820 Kronobergs län 1642-1820 (G) 43 (1701) Bild 790 / sid 591)
Ingrid och Torsten får sonen Boo Torstensson som gifter sig med Gunnel Sunesdotter och de bor 1707 Knektagård Södra Rottne (Mantalslängder 1642-1820 Kronobergs län 1642-1820 (G) 43 (1701) Bild 790 / sid 591)
Boo och Gunnel får dottern Sara Bosdotter. Från och med Sara och vidare går det att styrka med källor…

Uppgifter om Lucia Pedersdotter och fram till Sara Bosdotter är osäkra och skiljer sig mellan olika släktforskare, så det är lätt att hamna på fel spår!
Tacksam om någon kan få fram uppgifter/ källor om Lucia Pedersdotter och fram till Sara Bosdotter, om det nu är möjligt? 
---Bengt

2020-10-18, 12:57
Svar #1

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Lucia Pedersdotter var Håkan Bossons mor. Hon var dotter till länsmannen Peder Smed i Södra Rottne Smedsgård. Håkan Bosson var gift med Bengta Nilsdotter från Kråketorp i Asa socken, som växte upp i Boatorp i Hornaryds socken. Håkan och Bengta hade en dotter som hette Ingrid, död senast 1684. Jag har antecknat att hon var gift och bosatt i Södra Rottne, men hittar nu inte källan. Uppgifter om Håkan Bossons barn lämnas i samband med sonen, länsmannen Peder Håkanssons, köp av Smedsgården. Mina ofullständiga källhänvisningar är Norrvidinge härads dombok vårtinget 1684, 1687 6 och 9/6, 1689 3/6  samt vårtinget 1692 § 5. Det finns något lite om denna "smedsgårdssläkt" i Sörabyboken, Söraby hembygdsförening 1983. Enligt mina anteckningar bodde Bo Torstensson i Tulegård. Änkan köpte 1710 besittningsrätten till halva Tulegård av löjtnant Johan Stråle och Fru Ingeborg Sabelsköld. Den uppgiften lär finnas i domboken detta år. Torsten Arvidsson bodde på kronohemmanet Lillegård, som allt sedan dess har kallats Torstensgård. Jag kan varken gå i god för att han var gift med Håkan Bossons dotter eller att han var far till Bo Torstensson.  Läser en hel del domböcker och återkommer om jag hittar ny uppgifter.
Christer Abrahamsson

2020-10-18, 14:03
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack för svaret kollar igenom dina uppgifter och för in uppgifterna i trädet...
---Bengt

2020-10-19, 12:08
Svar #3

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Användarnas omdöme och kunskaper avgör kvaliteten på Ancestrys släktträd. Torsten Arvidsson, Bo Pedersson och Håkan Bosson m.fl har verkligen existerat i Södra Rottne (Söraby) och Tolg, men när källorna inte räckt till tycks någon ha hittat på. Bakom dessa fantasier måste emellertid finnas någon som har forskat seriöst och hittat en hel del. Det vore naturligtvis intressant att veta vem det var.
Om Torsten Arvidsson hade en hustru som hette Ingrid Håkansdotter och hon dog 1702 var hon inte Håkan Bossons dotter. I Norrvidinge härads dombok 1686 9/2 § 1 sägs uttryckligen att länsmannen Peder Håkansson köpt jord i Rottne Smedsgård av samtliga sina systerbarn efter salig hustru Anna Håkansdotter i Gårdsby och Ingrid Håkansdotter i Rottne.

2020-10-22, 15:46
Svar #4

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej igen och tack för svaret!
När det gäller Ancestry så har det flera fördelar med bra funktioner men, tyvärr skriver man gärna av andra forskares uppgifter utan att själv göra en kontroll... Själv gör jag alltid en sökning efter förstahandskällor om det är möjligt. Går man bet på detta så är Anbytarforum utmärkt att kunna få tips att förhoppningsvis komma vidare.
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna