ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kusinträff på Lillegården, Örslösa, Skaraborg - vilka är personerna?  (läst 530 gånger)

2020-09-10, 23:21
läst 530 gånger

Utloggad Helena Zachrisson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:33
    • Visa profil
På baksidan av kortet står: "8 af mina kusiner tagit på ett kalas i Lillegården Örslösa så (eller "på") jag sjelf."
I mitten på fotot, sittandes, finns Alfred Lidén f. Andersson som föddes 27 november 1862 i Råda, Skaraborg i en syskonskara på nio barn. Sex bröder och tre systrar.

Alfreds storebror Sven Edwin Andersson (f. 20 juni 1852, Råda) emigrerade till Amerika i mars 1887, följd av lillebror Victor Lidén f. Andersson i oktober samma år. Alfred emigrerade 1891 och 1901 anslöt Edwin's son Lars Edward Edwinson till sällskapet på andra sidan Atlanten. Jag har genom ättlingar till Alfred fått hyfsad koll på deras livsöden, utom Victors som av olika skäl är betydligt mer svårspårat.

Alfred åkte hem till släkten i Sverige för att hälsa vid ett eller ett par tillfällen. Vid ett sådant tillfälle har detta foto tagits. Är det någon som kan tänkas veta vilka personerna är?



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna