ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brödraparet Jönsson från Ystad emigrerade 1869 till Hamburg/Tyskland vad hände sedan?  (läst 566 gånger)

2020-09-10, 19:22
läst 566 gånger

Utloggad John Gatu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2022-01-07, 19:57
    • Visa profil
Hej!
Jag söker ödet för brödraparet Carl Johan Jönsson f.8/6 1851 i Ystad och Jöns Peter Jönsson f.26/3 1854 i Ystad.De emigrerade 7/6 1869 resp.26/5 1869 till Hamburg i Tyskland.
De enda jag vet sedan är att ättlingar till dessa på adressen Leinpfader 3 i Hamburg på 40-50 talet och säkert senare och att paret som hette Jönsson troligen hette Carl? Och Klara?De hade en dotter som hette Helga(det vet jag)
Kan det varit barn/barnbarn till någon av bröderna?kan man få fram hur brödernas leverne och familjeförhållande var?Finns det någon nu levande släkting kvar i Tyskland.Det jag vet med bestämdhet är att Helga ej fick barn.
Jag var nyligen i kontakt med en släkting på 105år som berättade att han var där på besök direkt efter kriget och att Jönsson paret med dotter Helga bodde där då!Men han visste heller inte hur släktskapet bakåt såg ut och om det fanns något mer släktled kvar efter bröderna?
Oerhört  tacksam för hjälp eller tips om detta!
Mvh John Gatu😀

2020-11-24, 23:02
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Det finns en Helga Jönsson på Leinpfad 3 från mitten av 1950-talet till 1980. Hon är advokat (Rechtsanwalt).
Det finns en passande Jöns Peter Jönsson med hustru Lisette Maria Sophie född Birnbaum 16 juni 1854. De bor i Hamburg. Det finns fyra söner födda mellan 1879 och 1888. Hon dör som änka 1923. Det är inte säkert att det är rätt personer. Jönsson är inte ett helt ovanligt namn i Hamburg. Han står angiven som arbetare och i något fall kusk.

2020-11-25, 17:46
Svar #2

Utloggad John Gatu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2022-01-07, 19:57
    • Visa profil
Hej!
Tack så jättemycket för de intressanta svaret!
Jag är så tacksam för all info om bröderna som öämnade Ystad och tog sig till Hamburg 1869.
Hittar du mer info om Helgas föräldrar och det möjligen kan finnas kvar någon söäkting efter bröderna än idag?
Mbh John😀

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna