ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skutskeppare Hans Gustav Lidström mfl.  (läst 308 gånger)

2020-09-10, 10:35
läst 308 gånger

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej!

Jag letar lite specifika upplysningar och eller bekräftelser om min anfader, H.G Lidström, född 19/10 1813 i Piteå, Norrbottens län. Om det kanske är fler än jag som sökt på denna man, och hans föräldrar/broder då de verkar ha lite intressant historia.

Fader Henric (Hindrik) Lidström f. 1774 (födelsedatum okända)
Gift som dräng 1797-12-26 i Piteå stad med borgardotter Magdalena Lindgren f. 1777-10-04.
Information som jag hittat via olika källor är att de verkar vara i det övre samhällskitet i Piteå, äger bland annat flera fastigheter (eller ett helt kvarter, Wargen) tyvärr är mycket muntligen från släkten.. 
När äldsta sonen Anders Magnus döps 25/10 1805 så Borgmästare Olof Degerman, Klockmakare Jacob Marklund och N. Salander, handelsbetjänt på plats.

Citerar här från ett gammalt inlägg :
"Senare finns han boende på Wargen 3. Han får goda vitsord i husförhöret där han läser med färdighet och har 6 katekesprickar.
Men i slutet av sin levnad bor han hos sin son Hans Gustav Lidström på Wargen 13 i vad som ogenerat beskrivs som fattigdom i husförhörsboken. Hans kunskaper har falnat betänkligt och han läser illa, saknar begrepp och får inga katekesprickar alls." Där nämner man även att han inte finns i husförhörsboken, dock har vi hans far nämnd som "Hendrik Persson
1735–1795
FÖDELSE 28 JUL 1735 • Jävre 3 "Liden", Piteå landsförsamling, Norrbotten, Sverige
DÖD 24 APR 1795 • Jävre 2 "Liden", Piteå landsförsamling, Norrbotten, Sverige"



Henric är till yrket skutskeppare, och dör 1842.02.18.

HG Lidström verkar överta faderns yrke då han i samtliga källor anges som skutskeppare (eller Fd).
Här kommer nu lite frågor och funderingar som kanske någon kan hjälpa mig med?
I min familj gick alltid historian att han var skeppare/kapten, även ägde fartyg/båtar som bland annat gick från Piteå till Stockholm. Men "båten" sjönk och det fanns inga försäkringar. De tvingades då sälja allt och flytta från Piteå stad till Ersnäs no 15, det som idag är "min" hemgård.
Flyttlasset gick enligt Nederluleå (BD) AI:10c (1854-1863) Bild 44 / Sida 40 (AID: v138338.b44.s40, NAD: SE/HLA/1010132)
12/12 eller 17/12 år 1854.

Enligt muntliga källor (samt enligt ovan) ska de ha ägt kvareret Wargen i Piteå. Kan detta bekräftas? De har som synes bott på två adresser i samma kvarter.
Enligt källa Piteå stadsförsamling (BD) AI:4a (1842-1851) Bild 32 / Sida 25 (AID: v138688.b32.s25, NAD: SE/HLA/1010155)
Står det mellan 1842-1851 "fattig" vid hans namn. Detta är underlaget till det citerade inlägget ovan, men det kan ju dock ha skrivits in vid vilket tillfälle som helst under den tidsperioden?


Enligt boken "Piteå Sjöfart av Åke Berggren & Pål Bergstedt Piteå museum 1988" nämns HG i samband med flertalet olika fartyg. Kan man hitta mer information om dessa någonstans, kan en av dem förlist och historian stämde?

Skepp som nämns är
CZAR PETTER, jakt (omdöpt till HOPPET efter införsel från öst, omregistrerades till en Skonert) ägdes 1846 av handelsmannen Johan August Clausén samt styrmannen Hans Gustaf Lidström, Piteå. 1848-1853 nämns endast JA Clausén som ägare / redare.
1850, HURTIG, galeas, byggd 1848. Befälhavare / huvudredare 1850 G Lidström, 1851 HG Lidström, Piteå stad.
1851, ELIDA (ELLIDA) Skonert, 21 svl. Befälhavare 1851-52 HG Lidström, Piteå Stad. Ägare 1851-52 Gustav Lidström, Piteå (tolkar att det är samma person?) I december bjöds hälften av skonerten till försäljning.

Mer egendom, vet någon hur detta kan bekräftas och eventuellt sökas upp mer angående? (källa https://pt.se/nyheter/storre-egendomar-skiljdes-av-sund-8730172.aspx)
Gäller mark på fårön utanför Piteå.
"Jorden på Fårön ägdes en tid mestadels av stadsbor, flera med titeln köpmän och officerare som vid sidan om sitt arbete även bedrev jordbruk. Oftast med inlejd arbetskraft. Många av de djur som vistades på Fårön hade vintertid stallplatser inne i centrala Piteå, innan jorden började drivas mer professionellt och av på ön året runt-boende jordbrukare"
Den Edinska egendomen var till stor del koncentrerad till sydöstra delen av Södra Fårön på marker som under 1800-talet slogs ihop från ett antal mindre jordbruk. A.B. Edin hade i sin tur förvärvat en del av sin mark från Eric Morén och skeppare H G Lidström i Piteå samt den Salanderska egendomen vid Fårösundet. Edins hustru var född Salander.

Detta ger mig då än mer vatten på min kvarn att någonting skedde kring år 1851-53. Frågan är bara vad?

Enligt Nederluleå tingslags häradsrätt (BD) AII:25 (1855) Bild 3720 (AID: v153615.b3720, NAD: SE/HLA/1040016)
står det nederst i vänster hörn någonting som jag inte fullständigt klarar av att läsa, men jag TROR det är köpet av Ersnäs no 15. I sådana fall gick gården (1/16 mantal) under klubban för 866 riksdaler, vilket ändå inte var en helt oansenlig summa år 1854. Så någonting verkar ha kunnat räddas.

Detta kan blivit en ganska rörig post, men försökte få med så mycket som möjligt.
Kort sagt, var ska jag vända mig för att leta reda på exakt hur mycket ägor familjen hade i Piteå? var de "förmögna"? Är det häradsrätten och småprotokollen som gäller att läsa igenom under 50 års tid, eller finns det ett smartare alternativ?

Kan jag hitta mer information om de nämna fartygen ovan? något sätt att få bekräftelse på att historian med förlisning utan försäkring stämmer?

Samt all annan information som givetvis kan vara av intresse. Jag gräver ju gärna lite djupare.. 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna