ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nederluleå tingslags häradsrätt (BD) AII:25 (1855) Bild 3720 läshjälp om möjligt..  (läst 415 gånger)

2020-09-10, 09:06
läst 415 gånger

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej! Tobias heter jag, har varit intresserad av släkforskning i en 10-15 år, småletat litegranna och hittat en hel del intressant, strikt baserat på min egen släkt och i rakt nedstigande led. Försöker hitta all den lite mer osynliga informationen, inte bara namn och årtal, utan livsöden, arbeten m.m.

Just i detta fallet söker jag mig ned till släktgårdens ursprung. Den är fortfarande i min mors ägo, som sjätte generation.

Finns vissa boupteckningar osv sparat sedan generationsskiften (originalpapper, helt underbart) men det aldra första köpet finns ej noterat. Det har nu varit mitt fokusområde sedan någon vecka tillbaka, och jag tror mig hittat en fin ledtråd..  Dock klarar jag inte (med mina begränsad kunskaper) att läsa det! skyller på prästens handstil :)

kan någon vänlig själ tolka denna del? jag har sedan MÅNGA fler frågor till eperterna, men jag tar det i rätt delforum :)

Gäller fastigheten Ersnäs no 15, köpare är (fd) skutskeppare Hans Gustav Lidström. Jag har ett inflyttningsdatum på deras familj på 1854 12 17 (kan även vara 12/12) men jag tolkar det som 17. ( denna källa Nederluleå (BD) AI:10c (1854-1863) Bild 44 / Sida 40 (AID: v138338.b44.s40, NAD: SE/HLA/1010132) ) 

Källa för bifogad bild Nederluleå tingslags häradsrätt (BD) AII:25 (1855) Bild 3720 (AID: v153615.b3720, NAD: SE/HLA/1040016)

2020-09-10, 12:15
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
S:D: (Samma dag) Åstundades H:Rns (Häradsrättens) fastebref å hemmansdelen 1/16 mantal No 15 i Ersnäs som Skepparen H: G: Lidström, igm (igenom) afhandling den 31a Aug: 1853, köpt af Johan  Erik Lundberg o hans hustru för ettusendetrehundrade Rdr Rgmt, samt emot andre vilkors uppfyllande; Och som, med berörde hemmansköp å tre Ting, lagfarits, nemln den 22e April o 2e Nov: förldne år, samt ….. (före....) dag, utan mellankommit klander, ehuru med lagfartens kungör(an)de behörigen förfarits; Samt fastighetens förre egares åtkomst dertill jemwäl är vorden styrkt; Alltså aktade Hrn skäligt, härmedelst meddela förebemde Lidström Fasta uppå förende 1/16 mantal No 15 i Ersnäs, deröfver an, med hustru, barn o arfvingar nu och framgent eger styra o råda, som bäst o nittigast synes, utan hinder o intrång af androm. Driste sig derföre ingen etc.


/Ulf Holmberg

2020-09-10, 12:24
Svar #2

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Stort tack Ulf! Då ska jag genast bege mig in i böckerna igen och leta upp avtalet från 1853, som verkar nämnas. Inflyttning till fastighet skedde först i slutet av december 1954 enligt husförhör m.m, så den är ju lite intressant varför det dragit ut på tiden trots att "samtliga villkor är uppfyllda " t.ex någon på undantag fått lov att bo kvar livet ut.

Hursomhelst, jättesnällt av dig, jag lär återkomma om jag trasslar in mig igen ;-)

Mvh
Tobias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna