ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hångsdala (R) C:1 (1702-1793) Bild 2070 / sid 405  (läst 377 gånger)

2020-09-07, 22:34
läst 377 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej! Återigen behöver jag läshjälp. Det gäller ordet som står ovanför namnet "Maria" (utan patronymikon), död den 29 juli 1784. Hennes ålder passar in på min ana Maria Jonsdotter som är änka sedan 1771. Dödsorsaken har jag läst som "Död av sår över hela kroppen". (Kanske smittkoppor? Sjukdomen finns i socknen vid den här tiden) Hon är också inhyses i Skörstorp som ju inte är en gård utan en socken. Detta förbryllar. Jag förväntar mig att hon dör på Trulsagården i Skörstorp, om detta är min ana. Underligt är också den raderade texten i kolumnen för uppgift om föräldrar.
Ger ordet som jag inte kan tolka någon vink?

2020-09-07, 23:39
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
"Myre-Maria", hade din Maria bott på något torp som hette Myren förut kanske?

Den suddade texten är samma som i rutan intill, den skrevs nog på fel plats från början. Kanske ledde detta misstag till att några föräldrar aldrig skrevs in.

2020-09-08, 00:09
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Hångsdala är ju inte bara en socken utan också en by, som vid denna tid bestod av ett antal gårdar och åtminstone ett tjugotal familjer. Där fanns också ett antal inhyses änkor, och åtminstone tre som hette Maria eller Maja. Den som försvinner vid rätt tidpunkt tycks vara den som bodde inhyses i Hångsdala Håfmansgårds soldattorp. Det står "änkan Maria" fram till 1784, sedan är soldatfamiljen ensam. Men denna Maria fanns på plats redan 1770, alltså före din Maria blev änka.

Men det ser ut som om din Maria Jonsdotter på Trulsgården i Skörstorp gifter om sig med en Abraham Andersson i december 1772. Hon dör sedan, på samma gård, 15 aug 1812, i en ålder av 84 år. Det ger samma födelseår som den andra Maria. (Hångsdala C:2 sid 266)

2020-09-08, 00:36
Svar #3

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej! Ett stort tack Kalle, för den sista meningen. Den hoppas jag kan hjälpa mig att se Marias vidare öden. Man vill ju gärna få fram hennes dödsdatum. Det bör ju vara något annat än det som föranledde min fråga. När det gäller anorna så är det den ende vuxne sonen Lars i det första äktenskapet som är intressant. Jag har hennes första mans bouppteckning 1771 där arvingarna ju är listade.
Nu kan jag gå vidare och förhoppningsvis hitta hennes dödsnotering.
Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna