ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns register som förklarar varför de fick vänta till 1833 för att gifta sig? (efterlysning om hinderslöshet i äktensk. redan i nov 1826)  (läst 513 gånger)

2020-09-07, 20:12
läst 513 gånger

Utloggad Christina Blom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:57
    • Visa profil
Min ana, Johan Herman kom hem från utlandet 1826. I november 1826 lade pastorn i Kristine församling ut en annons i Post och inrikes tidningar där han efterlyste hinderslöshet i äktenskap för Johan Herman som ville gifta sig med Anna Catharina Rudqvist f. Hallberg. Detta äktenskap blev inte till förrän den 2 Aug 1833, då de redan hunnit få 4 barn tillsammans.

Finns det några register inom Kristine församling som skulle kunna förklara varför det blev som det blev? Eller, ska man helt enkelt tolka det som att pastorn helt enkelt inte vågade viga dem då det inte fanns några bevis på att Johan Herman var fri till äktenskap, och att någonstans på vägen så ändrade kyrkan sig i frågan?

Tacksam för all hjälp!
//Christina

2020-09-08, 01:48
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:37
    • Visa profil
Jag har ett liknande fall bland mina anor. Anledningen var givetvis att han återvände utan att ha papper på att han var ogift. Detta undersöktes men tog lång tid (för att ge eventuell hustru möjlighet att protestera), men jag vet inte vad det det fanns för speciella regler för proceduren.

2020-09-08, 12:53
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 959
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:41
    • Visa profil
På NAD och i församlingarnas arkivförteckningar finns signum H som innehåller inneliggande handlingar till de andra serierna. Där kan uppgifterna finnas som efterfrågas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna