ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd bokhållare från Carlscrona  (läst 773 gånger)

2020-09-07, 18:47
läst 773 gånger

Utloggad Margareta Eriksson Hörling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:21
    • Visa profil
Hej,
Min farfars far hette Sven Peter Pettersson Hörling och var båtsman i Höryda. Han föddes i Heijetorp, Rödeby den 21 september 1832, son till Maria Carlsdotter och en anonym fader. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vem fadern var.

Finns det något i anteckningen i kyrkoboken som kan leda mig vidare och identifiera hans fader? DNA-test har hittills inte gett någon ledtråd.

Från dopanteckningen har jag identifierat Sissa Niclases och hennes make Niclas Petersson i Höryda. Det andra vittnet, Peter Matthison, har jag inte kunnat hitta i Höryda, vare sig i Fridlevstad i HFL 1834 eller bland utflyttade från 1832-34.

Jag har ingen enorm rutin när det gäller släktforskning eller att tyda kyrkböcker och vore därför tacksam för hjälp att bedöma huruvida anteckningen är representativ eller om den på något sätt är ovanlig eller udda.

Hos mig ger den upphov till bl a dessa frågetecken: Sven Peter föddes i senare delen av september och bör ha blivit till någon gång runt julen 1831. Hur kom det sig att en okänd bokhållare från Karlskrona besökte Rödeby mitt i vintern? Om han var bördig från Rödeby och återvände dit för att fira jul, borde han inte vara okänd. Varför hade han ett yrke men inget namn? På Rödeby Hembygdsförenings webbplats kan man läsa att Hejetorps gård var en prästbostad där prästerna övernattade på sin väg mellan Fridlevstad kyrka och Rödeby kyrka. Var det kanske även kuskar och drängar som övernattade där? Var Maria piga i prästgården eller bodde hon någon annanstans i Hejetorp? Det verkar tyvärr vara en del luckor i HFL för både Rödeby och Fridlevstad under denna period. 

2020-09-08, 09:11
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
I ett släktträd på Ancestry finns en far Frimodig Olof (Olsson) Pettersson född 11 oktober 1788. Inga källor angivna. Något att spinna vidare på? Christina

2020-09-08, 10:41
Svar #2

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
Fann Olof Olsson Frimodig i ett annat släktträd
 

BBG 2:a båtsmanskompaniet, nr 344
[/size][/font][/color]
[/size][/color] Anteckning[/color]
Generalmantalsrulla 1803: Olof Olsson Frimodig. Antagen den 10/6 1813 vid 25 års ålder. Född i Blekinge. Generalmönsterrulla 1816: Obefaren. Approberad. Generalmönsterrulla 1821: Befaren. Generalmönsterrulla 1826: Befaren. Generalmönsterrulla 1831: Befaren. Utstrykes för liderlighet. Generalmantalsrulla 1829: Olof Olsson Frimodig. Utstruken den 29 october 1831.

2020-09-08, 11:06
Svar #3

Utloggad Margareta Eriksson Hörling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:21
    • Visa profil
Tack Christina!

Frimodig verkar ha fått en rad barn med hustrun Elin Pehrsdotter, jag ska leta bland ättlingarna och se om det blir några DNA-träffar.

2020-09-09, 00:17
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Om Sven vore son till en Olof skulle han heta Olofsson eller Olsson, inte Pettersson.
Eller missförstod jag frågan?

2020-09-09, 09:45
Svar #5

Utloggad Margareta Eriksson Hörling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:21
    • Visa profil
Tyvärr vet jag inte alls varifrån efternamnet Pettersson eller Petersson kommer. Det verkar dyka upp i de militära rullorna. Kan det ev vara så att han kallade sig Peterson eftersom han är döpt till Sven Peter?


 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna