ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: RM269  (läst 3076 gånger)

2020-09-04, 09:59
läst 3076 gånger

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Har följt en manlig linje bakåt i kyrkoböckerna och kommit till en 1500-talspräst i Söderbärke. Denne var enligt spekulationer sonson till en känd bergsman med rötter i Bayern och jag hade hoppats kunnat bekräfta/dementera det med hjälp av Y-DNA. Allt jag förstod av testresultatet var haplogruppens namn; RM269 som tydligen är vanligare i Tyskland men också relativt vanlig i Sverige. Tips på hur jag kommer vidare här?

2020-09-04, 16:20
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej!


Hur många markörer testades på "försökspersonen"?
Och får ni några nära träffar?


För att kunna styrka hypotesen krävs ju att den svenske testpersonen och en man med rötter långt tillbaka i Bayern visar på en ganska nära träff, till exempel att de matchar på 64 av 67 markörer på ett Y67-test. 
Alternativt göra ett mer utförligt test (Big Y) eller testa individuella SNP's för att få reda på vilken subgrupp av RM269 testpersonen tillhör (är inte speciellt insatt i hur det fungerar dock måste jag erkänna). Alla inom huvudgruppen RM269 verkar ju enligt vad jag kunde söka mig till på nätet haft en gemensam anfader för mellan 4.000-10.000 år sedan, vilket inte speciellt användbart för släktforskning.


Men det är på Family Tree DNA som testet gjorts så finns även olika projekt att gå med i för specifika haplogrupper, där kan de kanske hjälpa till!


Mvh,
Anders

2020-09-04, 17:07
Svar #2

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Hej och tack för svar!

Vi gjorde ett Y-111 test på Family Tree DNA och fick inga träffar alls. Jag hade hoppats på en karta över hur "vår" Y-kromosom vandrat i lite mer modern tid än fram till för ca 5000 år sedan.

Mer info kanske kommer om fler testar sig. Jag kan tänka mig att uppgradera till ett Big Y-test men frågan är om det skulle ge något? Bidrar mer än gärna till forskningen också, kanske inte så vanligt att man lyckas komma så långt tillbaks med släktforskningen som vi gjort. Om någon nu är intresserad?

Kollade lite på grupper, finns ju en uppsjö av sådana. Fanns visst en för rötter i Skandinavien och en för tyskspråkiga områden, kanske dessa kan vara något?

Sara

2020-09-04, 17:19
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej och tack för svar!

Vi gjorde ett Y-111 test på Family Tree DNA och fick inga träffar alls. Jag hade hoppats på en karta över hur "vår" Y-kromosom vandrat i lite mer modern tid än fram till för ca 5000 år sedan.

Mer info kanske kommer om fler testar sig. Jag kan tänka mig att uppgradera till ett Big Y-test men frågan är om det skulle ge något? Bidrar mer än gärna till forskningen också, kanske inte så vanligt att man lyckas komma så långt tillbaks med släktforskningen som vi gjort. Om någon nu är intresserad?

Kollade lite på grupper, finns ju en uppsjö av sådana. Fanns visst en för rötter i Skandinavien och en för tyskspråkiga områden, kanske dessa kan vara något?

Sara


(Jag sitter själv och väntar på resultatet av ett Y-111 test, så jag är ingen expert!)
Hej!


Det låter mycket märkligt med inga träffar alls?
Har du provat att matcha på lägre nivå? Det ska finnas något sätt att kolla matchningar på 67, 37 osv. markörer.


Ja, prova att gå med i en eller ett par grupper, och se om någon kan hjälpa Er att komma längre. Eller åtminstone rekommendera vilka SNP's som kan testas för att sålla ut rätt undergrenar. Det borde väl gå bra med ett Y111-test (det är i alla fall vad jag hoppas på)




Mvh,
Anders

2020-09-04, 17:41
Svar #4

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag har tre eller fyra matchningar på y37 och av dem har bara en y111.
 Eftersom många bara har y37 behöver man vid matchningar ställa om till y37 och kolla, sen kan man gå högre och förfina om matchningarna har y67, y111 eller big Y.

I Skandinavien är Ftdna stort, men man kan ju undra hur stort det är i Bayern (?). Det kanske ger mer att göra testet även hos något annat testföretag än att lägga pengar på Big Y i nuläget.

2020-09-04, 19:19
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag har bara två matchningar på Y37, och ingen alls på Y111. Man skall nog inte sitta och hoppas på hundratals träffar att bläddra och leta ledtrådar bland.

2020-09-04, 19:55
Svar #6

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Jag har tre eller fyra matchningar på y37 och av dem har bara en y111.  Eftersom många bara har y37 behöver man vid matchningar ställa om till y37 och kolla, sen kan man gå högre och förfina om matchningarna har y67, y111 eller big Y. I Skandinavien är Ftdna stort, men man kan ju undra hur stort det är i Bayern (?). Det kanske ger mer att göra testet även hos något annat testföretag än att lägga pengar på Big Y i nuläget.

Jag har bara två matchningar på Y37, och ingen alls på Y111. Man skall nog inte sitta och hoppas på hundratals träffar att bläddra och leta ledtrådar bland.

Hej Staffan och Kalle,


Lite utanför trådens ämne, men jag passar på att fråga:
Usch, det var lite nedslående nyheter när man själv sitter och väntar på resultaten från ett Y111-test.
Trodde nog inte riktigt det kunde vara så illa!


Hur ser det ut med möjligheterna att förfina haplogruppen från generella grenar för tusentals år sedan ner till mer specifika undergrupper? Sker sådan automatiskt eller är allting baserat på frivilliga (och kunniga) människors ansträngningar?


Mvh,
Anders

2020-09-04, 20:53
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Hoppas Staffan kan svara på det, för jag har egentligen ingen aning  ;) Men det finns ganska många undergrupper under den haplogrupp jag tillhör (E), och det finns säkert fler för I1 och R1b som är betydligt vanligare i Skandinavien. De som har dessa kanske får fler matchningar också.

2020-09-04, 21:36
Svar #8

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hoppas Staffan kan svara på det, för jag har egentligen ingen aning  ;) Men det finns ganska många undergrupper under den haplogrupp jag tillhör (E), och det finns säkert fler för I1 och R1b som är betydligt vanligare i Skandinavien. De som har dessa kanske får fler matchningar också.
Hej Kalle,

Tack för svar! Ja, kanske handlar det helt enkelt om att ha turen att man har en vanlig haplogrupp där fler män testat sig. Och vet vem, i framtiden går förmodligen priserna ner och fler intresserade släktforskare kommer testa sig!


Personligen är jag bara så otroligt nyfiken eftersom min äldsta kända patrilinjära anfaders ursprung är så mystiskt. Jag vet mer om honom än någon annan anfader eller anmoder och har samlat hundratals sidor med information om hans förehavanden. Vi snackar på nivån att jag vet exakt när och var att han köpte en sillmacka och en nubbe på en marknad för över tvåhundra år sedan. Men likväl har jag ingen aning om var eller (exakt) när han föddes. Autosomala DNA-testet hos Ancestry har inte hjälp (ännu) även om det finns många timmars arbete kvar där. Jag får väl hoppas att jag tillhör en av de allra vanligaste grupperna!

2020-09-04, 21:46
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Personligen är jag bara så otroligt nyfiken eftersom min äldsta kända patrilinjära anfaders ursprung är så mystiskt. Jag vet mer om honom än någon annan anfader eller anmoder och har samlat hundratals sidor med information om hans förehavanden. Vi snackar på nivån att jag vet exakt när och var att han köpte en sillmacka och en nubbe på en marknad för över tvåhundra år sedan. Men likväl har jag ingen aning om var eller (exakt) när han föddes. Autosomala DNA-testet hos Ancestry har inte hjälp (ännu) även om det finns många timmars arbete kvar där. Jag får väl hoppas att jag tillhör en av de allra vanligaste grupperna!
Samma för mig, den raka manslinjen råkar vara den absolut mest svårforskade. Mest soldater som flyttade kors och tvärs långa sträckor. Sitter fast på en person född omkring 1750, 5 generationer efter alla andra linjer. Hoppas Y-DNA skall hjälpa mig, så småningom när fler testat sig.

Om jag förstår siffrorna rätt är det 7455 personer i Sverige registrerade med Y37 på FTDNA. Hur många det är på Y111 kan jag inte se. Men med så få personer skall man ju ha en del tur för att få bra matchningar.

2020-09-04, 22:12
Svar #10

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Samma för mig, den raka manslinjen råkar vara den absolut mest svårforskade. Mest soldater som flyttade kors och tvärs långa sträckor. Sitter fast på en person född omkring 1750, 5 generationer efter alla andra linjer. Hoppas Y-DNA skall hjälpa mig, så småningom när fler testat sig.

Om jag förstår siffrorna rätt är det 7455 personer i Sverige registrerade med Y37 på FTDNA. Hur många det är på Y111 kan jag inte se. Men med så få personer skall man ju ha en del tur för att få bra matchningar.
Om du vill får du gärna dela med dig av din mysterie-anfader! Jag är ganska uttråkad på att brottas med mina egna förfäder och  försöker mig gärna på "färskt" material. Inte för att jag tror att jag kan lösa det åt dig, men man vet aldrig: ibland har man tur och snubblar på galna idéer och ingivelser som ger utdelning. Så om du vill så tar jag gärna en titt på din anfader  :) 


Ja, vi får hoppas på att fler män testar sig. Jag förstår dock att priset är en barriär. Med ett autosomalt test får man ju så otroligt mycket mer utdelning för pengarna (särskilt om man gillar emigrantforskning!) Men vi får väl se det som att vi går i bräschen för framtidens genealogi!

2020-09-04, 22:30
Svar #11

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Samma för mig, den raka manslinjen råkar vara den absolut mest svårforskade. Mest soldater som flyttade kors och tvärs långa sträckor. Sitter fast på en person född omkring 1750, 5 generationer efter alla andra linjer. Hoppas Y-DNA skall hjälpa mig, så småningom när fler testat sig.

Om jag förstår siffrorna rätt är det 7455 personer i Sverige registrerade med Y37 på FTDNA. Hur många det är på Y111 kan jag inte se. Men med så få personer skall man ju ha en del tur för att få bra matchningar.
Om du vill får du gärna dela med dig av din mysterie-anfader! Jag är ganska uttråkad på att brottas med mina egna förfäder och  försöker mig gärna på "färskt" material. Inte för att jag tror att jag kan lösa det åt dig, men man vet aldrig: ibland har man tur och snubblar på galna idéer och ingivelser som ger utdelning. Så om du vill så tar jag gärna en titt på din anfader  :) 


Ja, vi får hoppas på att fler män testar sig. Jag förstår dock att priset är en barriär. Med ett autosomalt test får man ju så otroligt mycket mer utdelning för pengarna (särskilt om man gillar emigrantforskning!) Men vi får väl se det som att vi går i bräschen för framtidens genealogi!
Det är denne herre, jag har all info om giftermål, bostadsorter, karriär inom militären osv. men vet fortfarande inte var han kom från. De flesta kandidater födda vid ungefär rätt tid är bortsorterade. 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224
Hans första hustru är också ett mysterium som jag har en tråd om någonstans. Men lägg inte ens massa energi på detta i onödan, det kommer säkert ändå lösa sig så småningom när rätt person DNA-testar sig  ;)

2020-09-04, 22:46
Svar #12

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Det är denne herre, jag har all info om giftermål, bostadsorter, karriär inom militären osv. men vet fortfarande inte var han kom från. De flesta kandidater födda vid ungefär rätt tid är bortsorterade. 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224
Hans första hustru är också ett mysterium som jag har en tråd om någonstans. Men lägg inte ens massa energi på detta i onödan, det kommer säkert ändå lösa sig så småningom när rätt person DNA-testar sig  ;)
Ingen fara - det är alltid härligt att ha något nytt framför sig för förströelsens skull (som ett korsord eller sudoku), men i detta fall så kan det slumpa sig så att man faktiskt hittar någonting nytt och viktigt.


När jag sökte efter min anfaders ursprung (han bodde i Härnösand) så hittade jag av en ren slump en födelsenotis i Göteborg. Detta visade sig efter två år vara rätt person, när jag av ytterligare en ren slump hittade hans första hustrus bouppteckning i Landskrona (!) Så ibland blir det precis som en viss välkänd skraplott: plötsligt händer det!  :D

2020-09-04, 22:53
Svar #13

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Det är denne herre, jag har all info om giftermål, bostadsorter, karriär inom militären osv. men vet fortfarande inte var han kom från. De flesta kandidater födda vid ungefär rätt tid är bortsorterade. 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224
Hans första hustru är också ett mysterium som jag har en tråd om någonstans. Men lägg inte ens massa energi på detta i onödan, det kommer säkert ändå lösa sig så småningom när rätt person DNA-testar sig  ;)
Ingen fara - det är alltid härligt att ha något nytt framför sig för förströelsens skull (som ett korsord eller sudoku), men i detta fall så kan det slumpa sig så att man faktiskt hittar någonting nytt och viktigt.


När jag sökte efter min anfaders ursprung (han bodde i Härnösand) så hittade jag av en ren slump en födelsenotis i Göteborg. Detta visade sig efter två år vara rätt person, när jag av ytterligare en ren slump hittade hans första hustrus bouppteckning i Landskrona (!) Så ibland blir det precis som en viss välkänd skraplott: plötsligt händer det!  :D
Blir ju ännu värre när de rör sig över hela landet, men jag förmodar att de hade någon form av officiell befattning då, och släktnamn?

2020-09-04, 23:11
Svar #14

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Det är denne herre, jag har all info om giftermål, bostadsorter, karriär inom militären osv. men vet fortfarande inte var han kom från. De flesta kandidater födda vid ungefär rätt tid är bortsorterade. 
https://forum.rotter.se/index.php?topic=154311.msg1474224#msg1474224
Hans första hustru är också ett mysterium som jag har en tråd om någonstans. Men lägg inte ens massa energi på detta i onödan, det kommer säkert ändå lösa sig så småningom när rätt person DNA-testar sig  ;)
Ingen fara - det är alltid härligt att ha något nytt framför sig för förströelsens skull (som ett korsord eller sudoku), men i detta fall så kan det slumpa sig så att man faktiskt hittar någonting nytt och viktigt.


När jag sökte efter min anfaders ursprung (han bodde i Härnösand) så hittade jag av en ren slump en födelsenotis i Göteborg. Detta visade sig efter två år vara rätt person, när jag av ytterligare en ren slump hittade hans första hustrus bouppteckning i Landskrona (!) Så ibland blir det precis som en viss välkänd skraplott: plötsligt händer det!  :D
Blir ju ännu värre när de rör sig över hela landet, men jag förmodar att de hade någon form av officiell befattning då, och släktnamn?
Ja, precis - då finns det ju inte någon "fast punkt" man kan sikta in sig på. Det gör det hela så mycket svårare men samtidigt så mycket mer spännande  :)


Min anfader var sjöman (sedermera styrman och kapten/borgare) med namnet Öhman. Och det låter ju lovande, inte sant? Problemet är att i precis de församlingar han varit skriven; i Landskrona, Göteborg, Härnösand och Stockholm, ej noterade födelseorten. Så där finns inga ledtrådar. I sjömansrullorna anges han vara född i Stockholm (i Stockholms sjömanshus) och i Härnösand (i Härnösands sjömanshus). I någon rulla i Härnösand finns en anteckning "Uddevalla" från ingenstans.
I göteborg brann sjömanshusets rullor upp för just de år min anfader levde där (om jag förstått det hela rätt) så de ger inga ledtrådar. När han blir borgare i Härnösand finns heller inget brev som anger vem han är, trots att det borde finnas.
Det känns som att han helt enkelt inte vet, eller inte vill att någon skall veta, varifrån han kom. Han dyker upp i Stockholm, flyttar till Landskrona, därefter till Göteborg och när hustrun i Landskrona avlider befinner han sig i Härnösand.
Jag finner ingen som helst logik i detta!


Vi får hoppas på Y-DNA!  :D


Jag ska ta en lite kik på din anfader och återkommer om jag mot all förmodan hittar något.
Ha en riktigt go helg!


Mvh
Anders

2020-09-05, 14:25
Svar #15

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Min närmaste matchning är på Y-25 och då antar jag att släktskapet ligger så långt tillbaka i tiden att det inte är särskilt intressant. Har gått med i två projekt, ett skandinaviskt och ett för haplogrupp R-1b. Så man kan ju hoppas att mer info kommer med tiden. Tack för svar/tips och lycka till med era släktmysterier!

Sara

2020-09-06, 19:44
Svar #16

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jag tycker inte om att vara en som pajar kalaset men det där med att det skulle ha funnits någon känd tysk bergsman i trakterna av Söderbärke känns som rena nyset. Nu har jag ju inte koll på alla i dom här trakterna men det låter som en riktig rövarhistoria.


Sara - vem var prästen? så ska vi se vad vi kan hitta i gömmorna!



Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs


2020-09-06, 20:36
Svar #17

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Prästen hette Henricus Andreae Dalecarlus (död 1609), om honom kan man läsa i Muncktells herdaminne över Västerås stift. Enligt spekulationer var hans farfar Godsven Hansson som var bergsman och son till dito Hans i Hagge. Hans uppges vara född i Oberbayern. Prästen har jag hittat via vanlig släktforskning, bergsmännen har jag läst om på Internet.

MVH/S

2020-09-07, 06:20
Svar #18

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Tack Sara,


När det gäller prästerna i Västerås stifts så ska man med fördel använda sig av G Ekströms tre verk, tryckta 1939, 1949 samt 1971, vilka behandlar medeltiden till och med 1699. Ekström lämnar, till skillnad från Muncktell, källhänvisning till (nästan) varje uppgift.


Ekström nämner "Henricus Andreae" utan tillnamn, död troligen 1614 som kyrkoherde i Söderbärke, ingenting om någon känd fader men att herr Henriks moder var en "Borni Karin" vilken 1552 testamenterade all sin egendom till sonen. Nämns också att Henrik möjligen var född i Gruvby, Gustafs (Ekström Västerås stifts herdaminne 1600-talet s. 351, med hänvisning till Västerås stifts herdaminne 1:2 s. 441 och 369).


När det gäller bergsmännen i Bergslagen (Grangärde samt Norr- och Söderbärke) kan man med fördel använda sig av Britt-Marie Sohlströms pågående arbete med att kartlägga befolkningen i detta område. Britt-Marie arbetar föredömligt och lämnar källhänvisning till samtliga uppgifter. Hennes hemsida finns här https://bmsohlstrom.wordpress.com/author/bmsohlstrom/ och du hittar dokumentet om befolkningen på denna sidan.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2020-09-07, 08:15
Svar #19

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Tack Stefan!

Det var intressanta tips som jag måste kolla upp!!! Undrar vad "Borni" betyder i sammanhanget, ett gårdsnamn?

Sara

2020-09-07, 15:35
Svar #20

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Sara!


om du vill kan jag fotografera dessa sidor och maila dom dig till.


//S

2020-09-07, 17:00
Svar #21

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Gärna! Annars får jag kolla i biblioteket (Falun).

2020-09-07, 17:04
Svar #22

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Om du har fler präster du vill kontrollera så är det nog enklast om du lånar hem alla tre, så att du i lugn och ro kan studera vad Ekström skriver om dom.


//S

2020-09-07, 17:22
Svar #23

Utloggad Sara Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-09-29, 20:54
    • Visa profil
Det var en bra ide, ska kolla om jag får låna hem dem! Ja, det finns fler präster att kolla upp; inte minst Henricus Andreas sonson Petrus Henricii i Gunnilbo. Skulle gärna få veta mer om hans och hans hustrus föräldrar, men det verkar svårt. Är glad för varje liten ledtråd!

Sara

2020-09-07, 17:29
Svar #24

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jodå han finns med, även om det inte är så gott om de uppgifter du efterlyser. Glöm inte bort att det även finns ett litet personregister till 1600-tals delen. I de äldre finns det personregister längst bak i respektive volym.


Om du har präster på 1700-talet så är det en femte bok som du skall konsultera, Hansson/Herzog II:2 1700-talet, även den med ett separat personregister. 1700-tals delen kommer inte alls upp i samma kvalitet som Ekströms, tyvärr. Men det är ändock en bra inkörsport med många uppslag till vidare forskning.


[size=78%]//S[/size]

2020-09-27, 14:18
Svar #25

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hej på Er och hoppas forskningen går framåt  :)




Resultatet av mitt Y-DNA-test kom in i veckan och det var väl som förväntat:
Inga träffar på 111 markörer. Men däremot hade jag EN träff på 67 markörer; på 65/67 markörer!

Efter att jag hunnit jubla lite inombords noterade jag att det inte fanns någon äldsta kända ana på fädernet inskrivet. Det visade sig att min närmsta träff var född såsom "oäkta" och aldrig fått reda på vem hans far var.. 

Men Y-DNA är spännande och jag funderar på om man skulle slå till på en uppgradering till "Y-full" om de rear ut den i den närmsta framtiden (mest för att bena ut vilka undergrenar man tillhör).

Mvh,
Anders

2021-03-20, 16:24
Svar #26

Utloggad Karl William Sokka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 19:55
    • Visa profil
R-M269, eller kort R1b, är ganska bra testad haplogrupp med många grenar och en uppgradering till BigY 700 eller ett WGS-test med analysen hos Yfull kan hjälpa.

Vad kan man göra med Y111, eller Y37 och Y67?
1. Gå med i ett projekt hos FTDNA
Logga in och semyPROJECTS, klicka på Join a project.
a. Se Y-DNA GEOGRAPHICAL PROJECTS och DUAL (Y-DNA AND MTDNA) GEOGRAPHICAL PROJECTS
Till exempel Swedish DNA https://www.familytreedna.com/my/group-join?group=Sweden& , eller RussiaDNA eller FinlandDNA osv
Vänta på att administratörerna sorterar er i en grupp - då kan ni se om man kan läsa ut en exaktare undergrupp än bara R-M269 (gäller andra haplogrupper också).
b. Se Y-DNA HAPLOGROUP PROJECTS
Till exempel för R1b https://www.familytreedna.com/my/group-join?group=R1bBasalSubclades& , om man inte känner till en exktare haplogrupp.
Det finns massor av olika projekt för andra haplogrupper också.

2. Kolla själv på Nevgen
Logga in på ditt konto hos FTDNA och gå till Y-STR Results
Gå till Nevgen https://www.nevgen.org/
Kopiera över dina resultat rad för rad.
Se inställningarna på Nevgen och välj Longer haplotypes för Y111 och Y67.
Markera om du tilllhör R1a, R1b, I, J eller E.
Om du har testat något SNP, kan du välja det också i inställningarna.
Klicka på Calculate.
Du får en uppskattning på vilken undergrupp/subgrupp du kan tillhöra. Det är möjligt att du ser "Unsupported" subclade - det betyder att det är något nytt eller sällsynt.
Efter det kan man också gå med i ett projekt hos FTDNA, men då kan man kolla om det finns något projekt för din undergrupp eller någon strax över den.

Googla också på din undergrupp - det kan finnas lite intressant information på nätet. Man får ofta länkar till Yfull https://yfull.com/ - där kan man se vilka fler undergren det finns. Dessa resultat kommer från dem som har gjort BigY eller ett WGS-test och laddat upp det på Yfull. Yfull tar också resultat från vetenskapliga artiklar, så det kan finnas grenar som inte finns hos FTDNA. Yfull ger också en åldersuppskattning på hur gammal någon gren kan vara. Endast Y-STR test är inte möjligt att ladda upp på Yfull.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna