ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommer sparade familjekort att bli en sällsynthet?  (läst 1391 gånger)

2020-09-03, 10:33
läst 1391 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Många av oss har väl tagit vara på gamla familjealbum eller en skokartong full med kort. Sådant som vi kanske som unga aldrig var intresserade av, men när kanske inte föräldrarna lever längre, blir det intressant att gå igenom.


Hur kommer framtiden att te sig för alla dessa kort, som tas med digitalkamera eller mobiltelefon? Jag befarar att många med mig bara har dem i telefonen eller i en mapp i datorn och dessa kommer att försvinna, när man inte lever längre (om inte intresse finns från de anhöriga).


Jag har 13 album med sparade kort från min uppväxt fram till mobiltelefonens tideålder, men sedan är det bara i oordning. De här albumen misstänker jag att de inte slängs på en gång, utan att de sparas i någon skrubb någonstans (eller säljs på Tradera :-).


Det är inte intressant att höra hur man ska spara korten, utan jag vill höra vad ni tror om framtiden. Kommer inte de flesta att ha ett ointresse för att lämna sina bilder till eftervärlden? Kommer familjekorten att dö ut?
Ann-Mari Bäckman

2020-09-03, 12:03
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Gamla fotoalbum är ju en riktig skatt för oss släktforskare. Självklart måste vi spara våra digitala bilder så att de finns kvar för eftervärlden, problemet för oss är ju mängden av bilder och möjligheteten att koppla text till bilderna.

2020-09-03, 12:20
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad jag funderar över, hur många som skulle i ett dödsbo, börja leta i mobiltelefoner och datorer efter ev fotografier? Är man normalt ointresserad av foton, så tror jag tyvärr, att man inte bryr sig om att försöka ta hand om ev foton i en dator heller. De här skokartongerna t ex med foton var ju lätt att ställa undan, så att kanske nästa generation kunde ev. intressera sig för familjekorten. Tyvärr, jag är en pessimist i det här fallet.
Ann-Mari Bäckman

2020-09-03, 12:41
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag har ca 12000 bilder i ett digitalt arkiv som är åtkomligt för alla i min familj, de vet att bilderna finns, de efterfrågar dem idag och säkert även i framtiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna