ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westra Åsarna i Berg (Z)  (läst 402 gånger)

2020-09-02, 21:31
läst 402 gånger

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Jag har en förfader Jöns Pehrsson som flyttade från Överhogdal och blev dräng hos kyrkoherden Drake i Berg (Z). Under vistelsen där torde han ha träffat sin hustru änkan Sigrid Pehrsdotter och paret bosatte sig i Westra Åsarna eller Västeråsen, där dottern Carin Jönsdotter föddes 1723. Dessa uppgifter har jag tidigare fått hjälpa att hitta av Karl Göran Eriksson. Jag har nu på plats i Jämtland försökt lokalisera detta Västeråsen. Det finns ett Väster- och Österåsen i Åsarna och ett Västeråsen i Oviken. Men vilket Västeråsen är det som 1723 hörde till Bergs församling? Dock hittade jag gården Stenhammar som ska ha varit prästgården i Berg och kyrkoherde Drakes hem, där Jöns var dräng. Att huset står kvar sedan 1600-talet ger en fantastiskt känsla och dimension till forskningen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna