ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-25  (läst 2896 gånger)

2001-05-09, 16:45
läst 2896 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Björn
Fann ej mer i mina anteckningar än, att Nils Erlandsson i Folkestorp tillträdde som nämndeman 1735 och avgick 1765. Han efterträddes som nämndeman av sonen Sven Nilsson i Folkestorp.
Namnet Erland finns lite varstans i omgivningarna redan på 1500-talet.
Hälsn. Birte
 
Detta är första inlägget i denna diskussion, vilket ser en aning underligt ut, då det är ett svar på en fråga. Inga inlägg är borttagna av mig, kan däremot vara borttagna av Håkan Skogsjö eller Peter Karlsson, alt. kan frågan ursprungligen ha ställts på annat ställe på Anbytarforum. Yvonne Carlsson, Anbytarvärd 2005-11-23
Birte Boström

2001-09-19, 21:41
Svar #1

Leif Mörkfors

Känner någon till förfäderna till Folkestorpsbonden Ingemar Påfvelsson 1663-1719 ohh Mette Ottesdotter 1658-1725 ?

2001-10-11, 18:46
Svar #2

Bo Hedén

Jag söker uppgifter om Pehr Hedén.
Ur kyrkoböcker från Hedeskoga vet jag att han 1811 var inspektor på Bergsjöholm och 1815 var titeln notarie.
Pehr var gift med Lovisa Emellina Fredrica Viertels?, född i Köpenhamn 1779-01-27 och fick barnen:
Johan Joachim 1811-12-19 Bjäresjö
Maria Lovisa 1812-01?-08 Bjäresjö
Pehr August 1815-07-04 Källsjö
Charlotta Carolina Wilhelmina 1819-02-03 Källsjö
som kuriosa kan nämnas att Charlottas fadder var bl a Kamarherren Ulfsparre.
Ovanstående uppgifter står delvis att finna i husförhörslängd över Öja och Hedeskoga 1823-1826 vid fastigheten Bjäressjö af Rostorp
Tyvärr kan jag inte finna Pehr Hedén och hans hustru i några husförhörslängder varken före eller efter åren 1823-1826.
Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Med vänliga hälsningar
Bo Hedén

2001-11-27, 21:07
Svar #3

Börje Angelstrand

Här avses troligen INTE Källsjö församling inom Fagereds pastorat (N).
Inget barn med angivna namn föddes vid dessa tidpunkter.

2002-01-16, 21:24
Svar #4

Torsten Laneryd

Jag har i min släktbok nämndemannen i Folkestorp,  
Sven Nilsson, född 1739, son till Nils Erlandsson
antar jag efter uppgiften ovan. Jag har uppgiter om hans barn, barnbarn o.s.v fram till mina egna
barn. Mvh. Torsten Laneryd

2002-09-02, 07:53
Svar #5

Leif Mörkfors

Känner någon till mjölnaren på Folkestorp väderkvarn Göran Nilsson, född ca 1735 död 4/2 1811?

2003-04-02, 17:30
Svar #6

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Under Borrie har nämndeman Salomon Nilssons söner diskuterats och en förmyndarskapstvist nämnts. Ett sammandrag av denna tvist hör bäst hemma här.
 
Herrestad häradsrätt 1755 d.17 okt., Göta hovrätt, renoverade domböcker.
Nämndeman Mårten Jönsson i St. Tvären har instämt Mårten Salomonsson i Borrie, nämndeman Olof Persson i Rynge, bonden Mårten Esbornsson i St. Tvären och Nils Persson( nämns Jönsson senare) i Hedeskoga, till att emottaga förmyndarskap för omyndiga gossen Nils Jönsson.
Likaledes har Jöns Salomonsson i Hedeskoga instämt sin bror Mårten Salomonsson, till att emottaga förmyndarskap för samma avlidna Jöns Jönssons son Jöns.
Nämndeman Mårten Jönsson i St.Tvären och Jöns Salomonsson i Hedeskoga innehar nu vardera 400 daler silvermynt för nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp två söner, Jöns och Nils, men vill inte ensamma omhänderha deras arv.
Vi får veta följande om de inblandade personerna.
 
Mårten Salomonsson i Borrie, som är syskonbarn(kusin) med avlidna Jöns Jönsson, har nyligen emottagit annexehemmanet i Borrie och innehar ej tidigare något förmyndarskap. Han är instämd av sin bror Jöns Salomonsson till att vara behjälplig med förmyndarskapet.
 
Nämndeman Olof Persson i Rynge, som är nästsyskonebarn med avlidna Jöns Jönsson, innehar redan förmyndarskap för sin avlidna broder Anders Perssons i Stubbarp, Vemmenhögs härad, två söner, enligt skiftebrev av d.30 dec. 1752, till 142 dlr. smt.  Dessutom har han nyligen blivit förmyndare för sin hustrus systerson Lasse Håkansson i Bussjö, 76 dlr. smt.
 
Bonden Mårten Esbornsson i St. Tvären, insockne frälsebonde under Bjersjöholm, berättar, att han blivit förordnad sista ting för sex omyndiga syskon. Tingsrätten eftersåg om så var, men fann inget noterat om Esborn Lassons barn i Fjärshus.
Dessutom har Mårten Esbornsson till nyligen innehaft förmyndarskap för avlidna Olof Håkanssons i Öja dotter Sissela, 27 dlr.smt., men hon har nu blivit gift.
 
Nils Jönsson i Hedeskoga, utsockne frälsebonde under Bjersjöholm, innehar redan tvenne förmyndarskap, till 35 dlr. och 144 dlr. smt.
För vem, nämns ej.
 
Det hela slutar med att Mårten Salomonsson i Borrie får hjälpa till med förmyndarskapet på så sätt, att han emottager 100 dlr av nämndeman Mårten Jönsson och 100 dlr. av Jöns Salomonsson, och därmed ansvara för 200 dlr. smt. av barnens arv.    
 
Det finns åtminstone två stycken Nils Jönsson i Hedeskoga. En blir nämndeman 1744 d.13 juni, men vem är vem och finns det kanske tre stycken?
 
Samma datum som ovan, mål nr.30, så har bonden Per Persson i Bjäresjö instämt Mårten Esbornsson i St. Tvären och Esborn Hansson i Bjäresjö, för att de ej vill emottaga avlidna Nils Jönssons i Hedeskoga son Mårtens fädernearv 137 dlr. smt.
De båda instämda blev förordnade att förvalta vardera 68 dlr. 16 öre smt. för Mårten, som nu var 15 år gammal.
 
Av intresse i sammanhanget, bör en uppgift i häradsrätten d.11 nov. 1751 vara, om en skiftesförteckning inlämnad efter avlidna bonden Håkan Lasson på nr.16 Bussjö. Där änkan Kirstina Olsdotter blir sina omyndiag barns förmyndare, så länge hon är ogift, under inseende av barnens faderbröder, Mårten Lasson i Bussjö, Esborn Lasson i Fjärshus och Nils Lasson i Sövestad.
 
Likaså bör nedanstående ur häradsrätten vara av intresse.
1752 d.17 nov.
Avlidna nämndeman Jöns Nilsson i St. Tvären änka Aida Håkansdotter har avlidit. Skifte hölls d.25 maj. Förmyndare för de omyndiga barnen blev bonden Nils Jönsson i Hedeskoga.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-02, 18:21
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Birte! Tack för nya och spännande uppgifter om min anfader Esbjörn Larsson i Fjärshus och hans släktingar. Esbjörn dog 1754 2/10 i Sövestad, men det vet du nog redan.

2003-04-03, 08:43
Svar #8

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Enligt Katekismilängd 1745 Hedeskoga så finns det två Nils Jönsson.
 
Nils Jönsson, 33 år.
 hustrun Anna, 26 år.
 Nils Åkasson
 pojk Rasmus
 piga Anna
 
Nils Jönsson, 34 år.
 hustrun Bolla, 34 år.
 dräng Lars
 pojk Nils
 piga Mägreta
 piga Kersti
 dräng Lars Jönsson
 
Tyvärr framgår det inte vem som var nämndeman.
 
Hälsningar
Magnus

2003-04-03, 15:50
Svar #9

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Elisabeth och Magnus.
 
Förmodligen är Nils Jönsson, 34 år, identisk med drängen Nils Jönsson från St. Tvären, som 1734 gifter sig med pigan Bolla Lassesdotter i Fjärshus, Sövestad socken, och nu bo i Hedeskoga.  
 
Hälsningar  
Birte
Birte Boström

2003-04-03, 18:13
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan man tro att denna Bolla är en syster till Esbjörn Larsson i Fjärshus? Jag har inte med henne bland hans syskon, men kan ju ha missat henne.

2003-04-03, 21:48
Svar #11

Leif Mörkfors

Hej alla !
Kusinkopplingen mellan Mårten Jönsson, den avlidna Jöns Jönsson resp Mårten & Jöns Salomonsson är ju glasklar. Olof Persson i Rynge skulle kanske kunna leda till en generation före de tre föräldralösa bröderna Lars, Jöns och Salomon. Det är många nämndemän här, kanske borde vi söka den okände Nils på den sysslan ?
 
Var ligger Rynge ? Vem var Olofs föräldrar ?
Olof måste ju vara nästkusin på Salomons & Jöns sida för Salomons hustru Hanna Larsdotter och Jöns hustru Agda Håkansdotter är inte systrar.
 
Hanna är iof också av för mig okänd härkomst.
 
Både Jöns och Salomon döper vad jag kan se sina förstfödda döttrar till Elna.
Vi söker alltså Nils & Elna !?
 
Hälsar
Leif

2003-04-03, 23:30
Svar #12

Siv Malmgren

Hej!
En av mina förfäder är Nils Jönsson, nämndeman i Hedeskoga. Han var gift med Anna Jönsdotter och är nämndeman när hans son Anders föds 1752. Familjen bodde i Folkestorp. Jag har inget födelsedatum för Nils.

2003-04-04, 12:49
Svar #13

Peter Larsson

Hej igen Leif!
 
Jag läser din fundering kring Olof (Ola) Persson. Jag har ju en hel del kring både honom och flera generationer bakåt. Jag har gjort ett klipp som jag lägger ut men väljer då Sjörup bland socknarna här eftersom man tydligen måste vara rigorös ifråga om detta och Ola rätterligen kom från Sjörup. Så gå dit och titta.
 
Hälsningar
 
Peter Larsson

2003-04-04, 14:09
Svar #14

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Hej!
Med anledning av ovanstående inlägg lämnar jag denna information om nedanstående personer -kanske det kan vara till någon nytta.  
Esbjörn Larssons son Nils är gift med med Elna Nilsdotter f 1742 i Hedeskoga dotter till Nils Jönsson f 1712 i Bjäresjö d 1782 i Hedeskoga, gm Anna Jönsdotter f 1719 Hedeskoga, d 1768 i Hedeskoga.  
 
mvh
Ingrid Hellberg

2003-04-04, 16:30
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej allesamman.
 
Det är väl troligt att Bolla Lassdotter är syster till Esbjörn Lasson i Fjärshus. I Fjärshus finns endast två hemman och dessa brukades enl. Mantalsl. 1699 - 1721 av Nils Hansson och Lasse Mårtensson. År 1721 brukar Lasse Mårtensson nr.2 Fjärshus tillsammans med sonen Esbjörn.
 
Angående nämndeman Ola Persson i Rynge släktskap med nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp, så var Ola Persson, enligt Peter Larssons uppgifter under Bromma, son till nämndeman Per Andersson i Rynge, som i sin tur var son till Anders Månsson  i Rynge och hans hustru Kirstina Jönsdotter, som var dotter till Jöns Ingvarsson i Hedeskoga, och det är väl här vi bör stanna upp och se vilka barn Anders Månsson har utöver Per Andersson.
Peter nämner häradsdomaren i Rynge Jöns Andersson, som en son. Vidare, att han var gift med Töre Persdotter. Enligt Ljunits häradsrätt, bouppteckningar 1760 d.3 juni efter avlidna Töre Persdotter, så hade de bl.a. sonen, nämndeman Nils Jönsson i Folkestorp. Men kan han vara identisk med en av de Nils Jönsson som finns i Hedeskoga?
Jag tror en utredning av de Nils Jönssons som finns vid tiden i Hedeskoga kanske kan ge svar, men jag har inga kyrkoböcker eller mantalslängder hemma för Hedeskoga (har ju inga anor där -)).
Det jag kan bidra med är följande anteckningar ifrån Herrestad häradsrätt.
 
1744 d.13 mars uppges Nils Jönsson i Hedeskoga vara bror till nämndeman Jöns Jönsson.
 
1744 d.13 juni Nils Jönsson i Hedeskoga blir nämndeman.
 
1751 d.19 juni nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp är avliden. Ny nämndeman blev brodern Mårten Jönsson i St.Tvären.
 
1751 d.22 juni beslutas att avlidna nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp änka Anna Jönsdotter skall bevaka sina två döttrars arv, men för sönerna Nils och Jöns tillsattes som förmyndare, avl. Jöns Jönssons broder nämndeman Mårten Jönsson i St. Tvären och Jöns Salomonsson.  
 
1751 d.11 nov., mål nr.6. Nämndemansänkan Anna Jönsdotter i Folkestorp har instämt en del bönder för skuld. På hennes vägnar inställte sig nämndeman Nils Jönsson i Folkestorp. Observera dock, att någon nämndeman Nils Jönsson inte finns ännu i Folkestorp, endast i Hedeskoga.
 
1752 d.26 febr. uppträder bonden Nils Jönsson i Hedeskoga i ett mål gällande förmyndarskap för avlidna nämndeman Nils Jönsson i Hedskoga son Mårten.
 
1752 d.27 febr., mål nr.18. upptogs den vid förra tinget under nr.6 uppskjutna sak gällande skuld till avlidna nämndeman Jöns Jönsson och inställte sig på nämndemansänkan Anna Jönsdotter i Folkestorp vägnar, dess man nämndeman Nils Jönsson.
 
1752 d.17 nov. Avlidna nämndeman Jöns Nilssons änka Aida Håkansdotter i St. Tvären har avlidit. Förmyndare för de omyndiga barnen blev bonden Nils Jönsson i Hedeskoga.
 
1755 d.17 okt. Är bonden Nils Jönsson i Hedeskoga, m.fl., instämd gällande förmyndarskap för avl. nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp barn.
 
Det här är lite svårt och få att gå ihop,  
men kan det vara så att en utav dessa Nils Jönssons i Hedeskoga blev gift med  änkan Anna Jönsdotter i Folkestorp? Jag undrar om inte Siv kan ha ett svar på detta. För övrigt ser det väl ut som om de båda Nils Jönsson i Hedskoga båda blev nämndemän, men vid olika tidpunkt.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-04, 19:59
Svar #16

Leif Mörkfors

Hej Birte och alla !
För att hitta kopplingen mellan Jöns o Salomon Nilsson å ena sidan och Olof Persson i Rynge å den andra så måste ytterligare ett steg bakåt tas. Jag har skrivit ett förslag under Peters inlägg i Sjörup.
 
Birte  
Du skriver att Kerstins far var Jöns Ingvarsson, Peter skriver J.H som far.
Vem är fadern ?
 
Mvh
leif

2003-04-04, 23:01
Svar #17

Peter Larsson

Hej!
 
Fel av mig, tangenterna ligger nära varandra och spritter det i fingrarna så spritter det...hehe
 
J.H skall vara J.I, som Jöns Ingvarsson och det är honom jag avser. Det råder ingen som helst tvekan, då en bouppteckning är underlag för bevisföringen, Kerstina Jönsdotter är dotter till Jöns Ingvarsson.  
 
Med tanke på huru myckna ingiften ifråga om kusiner etc etc vi har stött på här redan så råder det väl knappast någon tvekan om att även Olof och hans anförvanter och fruar m.fl är besläktade med varandra.
 
Bästa hälsningar
Peter

2003-04-04, 23:03
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen.
Jag envisas med uppgifter om Nils Jönsson även om Leif kanske kan ha rätt om att gå ännu ett steg tillbaka om vi nu inte skall ta uppgiften om Ola Persson som nästsyskonebarn bokstavligt.
 
Är ni redo för mer hjärngymnastik från Herrestad häradsrätt -)
 
1752 d.20 nov., mål nr.34. Nämndeman Nils Jönsson i Folkestorp har instämt bönderna Jöns Hansson, Jöns Nilsson och Måns Larsson i Årsjö, till att antaga det förmyndarskap som är påfört honom för dess styvbarns arv efter deras farmoder Aida Håkansdotter i St. Tvären, i hänseende till att han redan innehar dyrt förmyndarskap, 500 dlr. smt sina styvbarns fäderne ( döttrarnas).
Jöns Hansson och Nils Jönsson får överta förmyndarskapet, men 1753 d.21 nov., mål nr.7, så har Jöns Nilsson och Jöns Hansson i Årsjö instämt Erland Jönsson i Balkåkra, Anders Jönsson, Anders Trulsson och Ture Påhlsson i Örsjö, tillika med Nils Trulson i Solberga och Sven Mårtensson i Tingaröd till att påtaga sig detta arv.
 
Jöns Nilsson och Jöns Hansson i Årsjö säger att de endast är i släkt med barnen på deras hustrurs vägnar, vilka var sysslingar med Agda Håkansdotter.
 
Av de instämda, som nämns i vilket släktförhållande de står till avlidna nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp, så är Anders Jönsson i Örsjö, Anders Trulsson i Örsjö och Nils Trulsson i Solberga nästsyskonebarn.( Anders och Nils Trulssöner är bröder). Nils Trulsson i Solberga nämner att han blivit nyligen utsedd till förmyndare för 100 dlr. smt. arv efter Anders Persson i Stubbarp barn.
Ture Påhlsson i Örsjö är endast släkt genom sin hustru Sissa Mårtensdotter, som är syssling till Agda Håkansdotter.
 
Förordnade till förmyndare för arvet blev rusthållarna Ture Påhlsson, Anders Jönsson och Anders Trulsson i Örsjö, samt Nils Trulsson i Solberga.
 
Birte
Birte Boström

2003-04-04, 23:39
Svar #19

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Observera uppgiften jag gav tidigare idag om bonden Nils Jönsson i Hedeskoga som 1752 d.17 nov. blev förmyndare för omyndiga barns arv efter Aida Håkansdotter. Det står ju inte vems omyndiga barn det är. Kan Agda ha några sådana?
Är det inte troligt att det är samma omyndigas barna arv som nämndeman Nils Jönsson i Folkestorp bara tre dagar senare, d.20 nov., vill bli kvitt.
Birte Boström

2003-04-05, 09:26
Svar #20

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Godmorgon.
Vid närmare eftertanke Leif, så tror jag nog man skall hålla sig till det uppgivna släktskapet. Om Ola Persson sagt att han är nästsyskonebarn med Jöns Jönsson, så är han nog det, såvida inte det är en felskrivning. Sådant kan ju hända.
 
De sist presenterade nästkusinerna till Jöns Jönsson i Folkestorp, kommer, vad gäller Anders Trulsson och Nils Trulsson, att på  deras fädernesida leda oss till Skurup. Jag tror inte att vi skall gå den vägen. Eller hur Peter?
Bröderna Trulssons var söner till nämndeman Truls Andersson i Örsjö ( ana till Peter och mig) i dennes tredje äktenskap och deras mor hette Elna Andersdotter. Jag vet inte var ifrån hon kommer.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-05, 18:52
Svar #21

Leif Mörkfors

Hej alla !
Kerstins far var alltså Jöns Ingvarsson. vad vet ni om honom  ? Någon son Nils ?
Jag tycker han känns som en het kandidat till bröderna Nilssons farfars titel.
Vilken gård bodde han på ?
Finns det någon kopplig till gården i St Tvären som Salomon bebodde ?
Leif

2003-04-05, 22:25
Svar #22

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej allesamman.
Leif - Jöns/Jens Ingvarsson var bror till häradsdomare Rasmus Ingvarsson i Bromma. Se där.
 
Upptäckte att avlidna nm. Jöns Jönsson i Folkestorp nästkusin Anders Jönsson i Örsjö också är son till nm. Jöns Andersson och Töre Persdotter
i Rynge, enligt bouppteckningen efter Töre 1760.  
Övriga barn var nm. Nils Jönsson i Folkestorp, rusthållaren Lars Jönsson i Almaröd och Per Jönsson i Rynge, som blev nämndeman samma år.
 
Jag är bara tvungen till att göra ett skissartat försök till utredning av Nils Jönsson härvan utifrån vad som är känt här ovan innan jag släpper detta. Först lite information ur nämndemannalistorna 1750 -1756 i Herrestad häradsrätt.
1750 till 1753 har vi Nils Jönsson i Hedeskoga i listan. År 1754 finns både Nils Jönsson i Hedeskoga och Nils Jönsson i Folkestorp upptagna i den och så förblir det till 1756 d.16 nov. då endast Nils Jönsson i Folkestorp är med.
 
Enligt katekismilängden 1745:
1) Nils Jönsson i Hedeskoga, 34 år, hustru Bolla, 34 år.
Nils Jönsson kommer från St.Tvären och är son till Jöns Nilsson och Agda Håkansdotter. Han vigs 1734 med Bolla Lassesdotter från Fjärshus. Paret bosätter sig i Hedeskoga och får sonen Mårten ca. 1740. År 1744 blir Nils Jönsson nämndeman och är avliden före d.26 febr. 1752.
I mål nr.30 år 1755 blev Mårten Esbornsson och Esborn Hansson förmyndare för avlidna Nils Jönsson i Hedeskoga son Mårtens arv, istället för Per Persson. Mårten Esbornsson är son till Esborn/Esbjörn Lasson i Fjärshus och Bolla Lassdotter bör vara en syster till honom. Deras föräldrar är Lasse Mårtensson och Ingeborg Esbjörnsdotter i Fjärshus, Sövestad socken.
 
Enligt katekismilängden 1745 :
2) Nils Jönsson i Hedeskoga, 33 år och hustru Anna, 26 år gl.
Hustrun Anna avlider mellan 1745 -1751. Nils Jönsson blir nämndeman 1751-1752 och gifter sig med änkan Anna Jönsdotter i Folkestorp. De får sonen Anders 1752. Varför inte Jöns?
Men varför nämns inte Nils Jönsson som nämndeman i tvisten 1755 när de övriga sådana tituleras så?
Denna skiss kan inte stämma utan det måste finnas ännu en Nils Jönsson.
3) Kan det inte vara så, att Jöns Anderssons i Rynge son Nils Jönsson har antagit gård omkring 1751 i Hedskoga. Han blir nämndeman och gifter sig med änkan Anna Jönsdotter i Folkestorp och blir därmed brukare av gård både i Hedeskoga och Folkestorp.
Den andre Nils Jönsson, se 2) med hustru Anna lever båda i högönsklig välmåga. De får en son Anders 1752 och Nils Jönsson blir nämndeman, samt  avlider först mellan d.19 mars och 16 nov. 1756.
 
Kom gärna med rättelser, tillägg eller andra förslag. Jag har som sagt vad inte haft tillgång till kykoboken eller mantalslängder.
 
Hälsningar
Birte
Birte Boström

2003-04-05, 22:57
Svar #23

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Det här är intressant! Jag vet inte så mycket om min Nils Jönsson som är nämndeman och 1752 får sonen Anders och 1758 sonen Mårten. Nils Jönsson med familj bor på Folkestorp 4. Min släktforskning har inte nått längre tillbaka än till Nils Jönsson, men nu har jag blivit inspirerad att försöka få fram mer information.
Sonen Anders blev också nämndeman. Sonen Mårten skänkte en ljuskrona till Hedeskoga kyrka, till minne av sin avlidna maka Anna Heljesdotter. Vad jag vet så hänger kronan fortfarande i kyrkan.

2003-04-06, 11:59
Svar #24

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hejsan.
 
Siv - Väntar med spänning på en framtida rapport.
 
Leif - Jag har, som du nog förstått, inte kunnat hitta något mer än det jag redan uppgivit. Vem  nämndeman Salomon Nilssons föräldrar är, lär bli en svår nöt att knäcka. Men vem vet, kanske jag eller någon annan trillar över en lösning så småningom.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-06, 18:43
Svar #25

Peter Larsson

Hej!
 
Jag översänder familjebild över Jöns Anderssons familj, kanske något av intresse. Dock lägger jag den under Sjörup, för att inrätta mig i ledet!
 
Hälsningar
Peter L.

2003-04-06, 18:52
Svar #26

Peter Larsson

Hej igen!
Ser nu att jag har mer eller mindre bekräftade uppgifter om vilken Nils Jönsson det handlar om, läs följande text från min levnadsbeskrivning på Jöns Anders påg Nils.
 
 
Nils Jönsson. Nämndeman, Hemmansåbo å Folkestorp 3. Född 1723-04-08 i Sjörup (Rynge). Död 1775-06-22 å Folkestorp.  
Levnadsbeskrivning  
Sjörups födelsebok 1723: d. 8 April föddes Jöns Anders Lilla son i Rynge och Christnades d. 12 Ditto och wart kallat Nils. Nils finns även omnämnd i moderns bouppteckning från 1760, då som nämndeman i Folkestorp. När Nils Jönsson 1775 gick ur tiden var han nämndeman och åbo på skatte-Ystadshospitalshemmanet nummer 3 i Folkestorp, på ett helt mantal. Det bekräftas av hans bouppteckning, daterad den 22/6 samma år, där även han bröder Lars och Per var närvarande såsom förmyndare. Släktskapen är således härigenom bekräftad. N.J. var gift med Karna Jöransdotter. Några månader efter bouppteckningen, närmare bestämt den 15/9 1775 hölls syn av den gård Nils Jönsson brukat. Denna ger en utomordentligt god bild av hur gården såg ut: Norra stugulängan innehåller sexton binningar och är inredt ifrån västra ändan till visthus, sommarstuga, källare och en liten sämre förstuga, därnäst,,,(oklart)...dageligstuga, bakstuga eller brygghus. Östra längan består af tretton binningar som är sfdelt till tårfhus ifrån norra ändan, därnäst fårahus, port, foderloga, stahl och åter en foderloga. Allt af ekestålpar och uti lika fullkomligt stånd med förra längan. Södra längan, fembton binningar, är inrättadt ifrån östra ändan till fårahus, loga, ladugolf och port samt på norra sidan ock östra ändan af thenna länga ett utbygge af hönshuus och dränghus. Allt af ekestålpar och i öfrigt utan bristfälle. Westra längan, aderton binningar, består af ladugålf ifrån södra ändan, samt loga därnäst och ladugålf, äfwen hughus och möhlhus. Likaledes af ekestålpar.  
Far   Jöns Andersson. Nämndeman, Häradsdomare och Åbo å Rynge 3. Född 1685 i Sjörup (Rynge 3). Död 1773-03-22 i Sjörup (Rynge 3).  
Mor   Töre (Thöre) Persdotter. Född 1699 å Örsjö 7. Död 1760 i Sjörup (Rynge 3).  
Gift 1:o  
 
Barn   Anders Nilsson. Rusthållare. Född 1752 å Folkestorp 3 (Enligt faderns bouppteckning).  
 Per Nilsson. Född 1756 å Folkestorp 3 (Enligt faderns bouppteckning).  
 Mårten Nilsson. Född 1758 å Folkestorp 3 (Enligt faderns bouppteckning).  
Gift 2:o  
 
Barn   Jöns Nilsson. Född 1774 å Folkestorp 3 (Enligt faderns bouppteckning).

2003-04-12, 19:24
Svar #27

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej!
 
Hedeskoga nr 11:
Söker uppgifter på Per Mårtensson f 1754-xx-23 och hans hustru Ingar Svensdotter f 1760-04-04.  
 
Enligt husf-längden 1794-1811 bodde de på Hedeskoga nr 11 i ett gatehus.
 
Kända barn: Barn Anna f 1791. Hon flyttar till St Köpinge 1812.
Sven f 1798.
 
 
Hittar dem inte i Öjas hlängd 1813-16 på Nr 11 i Hedeskoga.
 
Mvh
 
Lars-Göran

2003-04-18, 10:30
Svar #28

Bengt Olsson

Hej!
 
Nämndemannen Ingvar Jönssons, Hedeskoga 13, hustru hette Ingar Persdotter, de vigdes i St Köpinge 1689, hon var dotter till Per Andersson L:a Köpinge 3.
Vet någon hur gammal hon är när hon avlider? Anledningen är ifall Per Anderssons hustru Bengta Eriksdotter kan vara mor till henne eller om Per varit gift tidigare.
 
undrar Bengt i Borrby, en glad påsk förresten!

2003-04-25, 08:11
Svar #29

Leif Mörkfors

Hannas föräldrar var Ingemar Påvelsson, f ca 1663 död 1719 21 april på Folketorp nr 1, o h h Metta Ottesdotter f ca 1658 d 1725 28 december. Dom finns med i mtl 1691 men inte år 1684. De får barn på platsen från år 1691 då dottern Kerstin födds. Bland dopvittnena finns ibland en Erland Pålsson som kan tänkas vara en bror till Ingemar.
Otto/Otte har jag inte stött på förut så något vanligt namn är det ju inte. I mtl 1684 finns en Otto Jeppesson under Bjäresjö husfolk, gatuhusmän. Kan kanske vara fadern ??!
När dottern Hanna föds finns en Nils Påvelsson i Hedeskoga bland vittnena och när hon gifter sig med Mats finns en Per Påvelsson med som vittne.
Vem är Ingemars far ? Nått från domböckerna kan kanske bringa klarhet !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna