ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Tunabergsbygden"  (läst 515 gånger)

2020-08-30, 13:02
läst 515 gånger

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil

Hej
I tidningen Tunabergsbygden har jag i ett register funnit att gården Tidkehyttan omnämnts ett 40-tal gånger under åren 1955 - 2016. Jag har letat i innehållsförteckningarna i resp nr men inte funnit något.
Jag har en ana som dog i Tyckhyttan år 1700 och mest troligt är att han är född där. Jag har därefter kunnat följa familjen, olika generationer, fram till år 1847 (då de flyttade till Skinnbyxtorp). Jag undrar förstås om det varit något speciellt med detta ställe. Känner väl inte för att i dagsläget köpa alla nummer av tidningen. Kanske kan någon bara ge en liten hint om varför intresset för Tyckhyttan varit så stort (vad jag förstår).
Stort tack på förhand
Inger C

2020-08-30, 13:36
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Hej igen,
Enligt ortnamnsregistret, Institutet för språk och folkminnen, är en annan stavning av Tidkehyttan Tydikehyttan. Tyckhyttan finns inte med där. Hade varit bra med en källhänvisning till dödboken så att stavningen där kan kollas.
Mvh Anti

2020-08-30, 15:50
Svar #2

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil
Hej
Har inte stött på stavningen "Tydikehyttan" någon gång däremot har de båda andra stavningar använts omväxlande.
Ex: Register, Bild 12 i Hfl Al/1.
Hfl Al/9, Bild 8 samt sid 64
Inger

2020-08-30, 16:23
Svar #3

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Tydikehyttan är säkert en senare stavning. Uppgifterna i ortnamnsregistret kommer i det här fallet från 1900-talet. Tydikehyttan är utifrån en sökning efter platser som slutar på -hyttan en av omkring ett dussin hyttor som har funnits i Tunabergsbygden.
http://www.isof.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret/sok-i-registret.html
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna