ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Svensson i Kulebo  (läst 458 gånger)

2020-08-29, 19:42
läst 458 gånger

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
I ett uppbud från 22 februari 1704 tror jag mig finna Jöns Svensson i Kulebo, där han köper några skattejordsandelar.
Uppbud är ett helt nytt område för mig så upplys mig gärna.
Är en fjärdedel i arvslott? Betyder det att hans föräldrar har bott/bor där? Eller kan det vara arv från exempelvis en farbror?
Och personerna som säljer, är de på något sätt släkt med Jöns?

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:114 (1704) Bild : 1560 (uppbud nr 4)
AID: v280351.b1560

2020-08-29, 20:55
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:17
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Margareta säljer på sina barns vägnar. Vilket måste betyda att hennes man är död och att barnen ärvt hans jord. Hon säljer ju inte sin egen jord på sina barns vägnar.

De andra tre säljarna säljer på sina hustrurs vägnar, vilket måste betyda hustrurna ärvt jorden. Jord inköpt under äktenskapet fick en hustru bara 1/3 av.

Det står att jorden är "1/4 med kiöparens egen ärfde lott". Det är alltså totalt 1/4, varav Jöns själv ärvt en del. Men hur stor del Jöns ärvt, eller hur stora de sålda delarna är, står inte.

Eftersom både säljare och köpare lär ha ärvt delar av jorden, så bör de ju på något vis vara släkt, men hur står inte här. Det kan ju vara flera generationer bakåt som den gemensamme förfadern och tidigare ägaren finns. Du får väl gräva vidare bakåt i domböckerna...  :)

Det är också möjligt att själva försäljningen kan finnas som ett vanligt mål i domboken.

Observera att det inte står var jorden ligger. Det behöver ju inte vara i Kullebo bara för att Jöns bor där.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna