ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp var Mårten Mårtensson är född  (läst 413 gånger)

2020-08-29, 16:16
läst 413 gånger

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:50
    • Visa profil

2020-08-29, 23:53
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Det står att Mårten Mårtensson är född 1774 i ”Topph”. I Blentarps moderförsamling Sövde finns en plats vid namn Topphem, men i Sövdes födelse- och dopbok hittar jag honom inte 1774. I Sövdes mantalslängd för år 1776 hittar man dock i gathuset Lilla Topphem ”Mårten Mattisson, hust:, dotter Bengta, fyra små barn och Ihs: änkan Elsa”.
 
Det faktum att Mårten Mårtensson inte har något exakt födelsedatum i den husförhörslängd som du länkar till (trots att han ju sannolikt var född i pastoratet, precis som sin hustru, som ju har både årtal och datum angivet) får mig att misstänka att man helt enkelt har glömt bort att föra in Mårtens födelsenotis i Sövdes kyrkobok. Jag följde därför upp Mårten Mattisson, som med sin hustru Anna Larsdotter får fem barn som antecknas i Sövdes kyrkoböcker, nämligen Anders (född 1761 30/12), Mätta (född 1764 3/3), Elna (född 1766 20/5), Boel (född 1769 15/5) och Lars (född 1773 3/3).
 
Kanske man kan tänka sig att Mårten är född 1771, ett årtal då det ju rimligtvis kan ha funnits ännu ett barn i barnaskaran? Jag lyckas dock inte följa familjen framåt för att bekräfta att de verkligen får en son Mårten, och i nästa mantalslängd för Sövde som jag har tillgång till (1786) bor ”FrälseSkogwaktaren Mårten Jepsson, hust: 2 barn” i gathuset Lilla Topphem.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-31, 17:53
Svar #2

Utloggad Peter Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:50
    • Visa profil
Tack Markus för hjälpen och infon
Blir mer att jobba med där då  :D

// Peter


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna