ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finsk officerare under Karl XII  (läst 1207 gånger)

2020-08-29, 16:15
läst 1207 gånger

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Hej!
Jag har en ana långt bak som heter Christina Rossberg. Hon föddes antagligen nånstans på väg mellan olika slag under Nordiska kriget, år 1700 (osäkert). Hennes pappa hette Daniel Rossberg och var senare major i Ingermanlands regemente. Hennes mamma var polsk, Juliana Brisnitski. Hon hade en syster som hette Charlotta och gifte sig med en finsk handelsman, AUgustus Steven. Charlotta dog i Borgå och det gjorde antagligen hennes pappa också. Christina däremot levde i Gällaryd efter freden, och tog sig till Sverige med en släde och två små barn. Hennes man hette Hans Georg Bråkenhielm.
 Jag är nyfis på den finska grenen som ju var svensk då. Men hur går det till rent praktiskt? Jag kan fjärrlåna via bibblan tror jag.
Men vet nån på rak arm var Daniel Rossberg fanns? Eventuellt föddes han i Värmland. Men varför Finland? Och han var krigsfånge, det har jag hittat.

2020-08-29, 16:17
Svar #1

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Här hittar jag frun som krigsfånge.

2020-08-29, 17:45
Svar #2

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:56
    • Visa profil

2020-08-29, 17:57
Svar #3

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Tack Leif! Det kan absolut vara hon!
Jag hittade bilden i Krigsarkivet, under uppräkning på krigsfångar under nordiska kriget. Har en sparat genväg! Inser att jag måste göra det. Går ju inte att bokmärka i Krigsarkivet, utan man får spara som bilder ...

2020-08-29, 19:05
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Här är Överstelöjtnantens död i Rantasalmi (SF) 1726-03-25 : http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rantasalmi/kuolleet_1717-1733_uk896/29.htm
Fruns finns i nästa volym. 1734-
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-29, 20:20
Svar #5

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Tack Sven-Ove! Hur hittade du dem? Kanon!

2020-08-29, 20:29
Svar #6

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Och Sven-Ove. Det står att Rantasalmi är enspråkigt finskt. Vet du hur det var runt den här tiden?

2020-08-29, 20:41
Svar #7

Utloggad Elisabeth Östnäs

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 10:09
    • Visa profil
Tror du, Sven-Ove, att jag hittar något matnyttigt om Rossberg eller Juliana om jag går med i den där finska arkiv-sajten?

2020-08-29, 20:53
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag vet inte. Hiski-projektet digitaliserar Finska kyrkböcker vilket är en bra hjälp. Ställ en fråga där.  Mycket är på Finska språket i projektet, men det går ju att lösa.
De har en sökfunktion på startsidan, "sökprogram ......" http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm
Tänk på att Daniel kan stå som Rossberg, Rosberg, Roosberg m.m. när du söker, på nätet eller andra ställen. Med tanke på att han värvades före Karl XII:s krig (var det 1687?), bör han förekomma i regementen före Ingermanlands Dragonregemente. Kanske Värmland. Kolla generalmönsterrullor, och ha tålamod. Han kanske inte alls var officer från början, tiderna i det kommande kriget var sådana att dugliga män kunde avancera i graderna snabbt.
Jag är verkligen ingen expert på militärforskning men det är i alla fall lite tips.  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2022-04-20, 09:35
Svar #9

Utloggad Thomas Stellrot

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:51
    • Visa profil
Hej,

enligt uppgifter som jag för många år sedan fick från Georg Luther (dåvarande ordföranden i Genealogiska samfundet i Finland) processade en kapten Brisnitzkis änka 17/2 1687 i Narva rådstugurätt  mot sina döttrars förmyndare handelsmannen Friedrich Schwengell. Och i Narva kämnärsrätt uppträdde 15/10 1700 fordom regementskvartermästare Brisnitzkis änka Anna Dorothea Timmermann. Ett antagande som ligger nära tillhands är ju att Juliana Brisnitzki är dotter till denne kapten/regementskvartermästare Brisnitzki och Anna Dorothea Timmermann eftersom det fanns anknytning till Narva (enligt Christina Rossbergs pensionsansökan 1766 i Statskontorets arkiv förlorade hennes familj all sin egendom då ryssarna intog Narva 1704).

Andra personer med namnet Brisnitzki som har anknytning till Narva (potentiella systrar till Juliana) är Elisabet Brisnitzki, gift med kaplanen vid svenska församlingen i Narva Jonas Jonae Alaudinus (se Herdaminnen för Ingermanland, sid 144) och Dorothea Brisnitzki som "försvann" vid ryssarnas intagande av Narva 1704, , gift med kaptenen vid finska fältartilleriregementet Gabriel Melarté (Hedberg: Finska Artilleriregementet).

Juliana var före äktenskapet med Daniel Rossberg gift med en Dyhre eller Dyhring. En Johanna Dorothea Dyre eller Dyhring (gift först Bruse och sedan Heinzius) var en dotter i detta äktenskap. Hon nämns som styvdotter till Daniel Rossberg (Genos 1942, sid. 38).

Juliana Brisnitzki påträffas några gånger bland passhandlingarna i Kalmar landskansli (E II:1). 1742 31 augusti "Fru Juliana Brensnitsky" till Jönköpings län. 1744 1 juni "Fru Juliana Bresnitsky" till Finland. Så ett nära två år långt besök hos dottern på Mosshult i Gällaryd tycks det ha blivit. I svärsonen Hans Georg Bråkenhielms  bouppteckning 1737 nämns en bunt med brev från majorens "fru Svärmoder i Stockholm", så där har hon periodvis också vistats.

Dottern Charlotta Helena Rossberg, som först var gift med handelsmannen i Borgå Augustus Stewens, och efter dennes död 1759 gifte om sig med borgaren i Borgå Gustaf Olander, avled i Borgå 16/3 1766 utan barn och efterlämnade bl a ett hus med tomt, 2 strandtomter med bodar och åkrar mm ( Åkerman: Bouppteckningar i Borgå stad 1740-1800).




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna