ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hej Ryttare Jonas Nilsson på Hillared  (läst 382 gånger)

2020-08-27, 06:09
läst 382 gånger

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
 Jonas Nilsson och Karin Jonasdotter får barnen Abraham 28 sep 1760, Sven 23 dec 1762 och Anders 8 jun 1765 i Hillared, Hössna.
Enligt mantalslängderna står Jonas Nilsson som Hej Ryttare åren 1757- 1759. Han har maka från 1758 men hittar inte vigseln.I Tranemo har jag noterat en Karin Jonasdotter född 28 dec 1744, men inser att hon är alldeles för ung!!! Men har i min släktforskning träffat på flickor som prästen vigt trots sin unga ålder!!!När och var vigdes Jonas nilsson och Karin Jonasdotter?Jonas Nilsson är kvar i Hillared till 1769 möjligen 1770 men var tar familjen vägen?
När sonen Anders gifter sig kommer han från Hössna!När och var dör Jonas Nilsson och hustrun Karin Jonasdotter?Vad gjorde Jonas Nilsson som Hej Ryttare?

2020-08-27, 07:56
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står res. Ryttare, alltså reservryttare.

F.ö. har Jonas hustru också 1757. Det är mannens kolumn som är tom. Han lär då vara befriad för att han är reservryttare.

1757 har Jonas inget bruk; Johan på raden ovanför har då 1/4 mantal. Men 1758 har de delat bruket och har 1/8 mtl vardera. Och eftersom Jonas är hemmansbrukare, så är han inte längre befriad, trots att han fortfarande är reservryttare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna