ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnmorska  (läst 416 gånger)

2020-08-24, 17:37
läst 416 gånger

Utloggad Leif Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 15:19
    • Visa profil
Hejsan min syster Majalisa har lämnat oss. Är 13 syskon (5 kvar) Skall jordfästas nu på fredag 27//9.
Nio av syskonen är föda hemma i Hörte.(söder om Skivarp) Det var många frågor när vi träffades om vem som
förlöste oss. Några säger att det fanns en speciell kvinna som skötte detta. Gäller födda mellan 1923-1936)
Är det någon som känner till vem det var i Hörte regionen eller kan förklara hur det fungera vid hemfödslar på den tiden.
Med vänlig hälsning
Lillebror Leif

2020-08-25, 20:37
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Detta ämne har jag delvis undersökt i samband med min genomgång av så kallade ”barnmorskedagböcker” i Skåne, och som du säger fanns det en speciell kvinna som hjälpte till vid många förlossningar på landsbygden.
 
Dessa barnmorskor var anställda av en eller flera socknar (eller kommuner, som de kallades sedan 1860-talet) och tillkallades när det var dags för förlossning i någon av socknarna. Som exempel kan nämnas Johanna Johansson, som bodde i Kyrkheddinge socken utanför Lund och på 1910- och 1920-talet var anställd som barnmorska i Kyrkheddinge och grannsocknen Bjällerup.
 
De dagböcker hon förde i samband med förlossningarna finns ännu bevarade på Landsarkivet i Lund – som de flesta andra skånska barnmorskedagböcker ingår dessa som en egen serie i den lokale provinsialläkarens arkiv. I en av dagböckerna, i samband med en förlossning i Stora Bjällerups by 1922, antecknar barnmorskan Johanna Johansson att hon ”kallades” till den födande kvinnans bostad på förmiddagen den 22 juni 1922 sedan kvinnan haft värkar i en timmes tid. Hon stannade kvar under hela förlossningen, tog temperaturen, använde antiseptiskt medel, antecknade barnets vikt, längd med mera, och återvände sedan hem till sig fem timmar efter ankomsten till barnaföderskans hem.
 
Arkivförteckningar för de provinsialläkares arkiv som förvaras på Landsarkivet i Lund hittar man online via SVAR, men där framgår det tyvärr inte till vilket provinsialläkardistrikt Östra Vemmenhög hörde (jag ser att byn Hörte ligger i denna socken). Ett riksdagsdokument 1916 säger dock att Östra Vemmenhög då tillhörde Ystads distrikt och eventuellt skulle överföras till Skurups distrikt, men hur det blev med denna saken blir jag inte klok på.
 
Jag vet annars att man på Landsarkivet i Lund kan få hjälp med att ta reda på vilken barnmorska som var i verksam i en viss socken vid en viss tid (jag ser att Hörte tillhörde Östra Vemmenhögs socken) genom ett register i en pärm i forskarsalen, och på så vis borde det gå att ta reda på vilken kvinna det var som förlöste de nio av dina syskon som föddes hemma i Hörte.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna