ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petronella som fick 3 oäkta barn  (läst 802 gånger)

2020-08-22, 15:55
läst 802 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Jag har sprungit på en person som jag ännu inte vet om jag delar något DNA med.

Dock blev jag nyfiken på vilken typ av liv hon kan ha levt.

Hennes namn var Petronella Hansdotte, och hon föddes den 25/4 1844 i Kropp. Hon kom att leva ett ganska långt liv och blev hela 81 år gammal innan hon dog på ett fattighem i Ängelholm. Av vad jag kan se förblev hon dock ogift under sitt liv (?), och hon flyttade hela 4 gånger. Från Kropp till Starby, till Höganäs, till Höja och till Rebbelberga (Ängelholm). När hon var 26 år gammal fick hon en dotter, Ida Charlotta, f den 23/9 1870, men jag tror inte vi vet vem som var fadern där. Samma sak fyra år senare, med Hilma/Helena f 1874, som redan vid 16-års ålder lämnar Petronella för Amerika. Hon får också sonen Carl Oskar 15/4 1880, f i Rebbelberga, med en Per Nilsson. Jag tror att Per Nilsson flydde fältet, om det är den Per som var f 19/9 1844 i Riseberga och som fick 3 barn med en ny kvinna, som han gifte sig med, i en ort utanför Åtvidaberg.

Jag har läst att hon är noterad som piga och hushållerska. Dock låter det väl som ett ganska hårt liv, med många flyttar, 3 oäkta barn varav en åker till Amerika tidigt, och slutligen inkvartering på fattighem? Någon som vet hur pass vanligt det var att få så många oäktingar, eller kanske vet något mer om Petronella eller om ovan information är rätt? Jag har själv inte haft tid att läsa mer i kyrkböckerna om Petronella men kanske får anledning att göra det. Jag tyckte mest att det lät som ett intressant levnadsöde.


2020-08-23, 13:48
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ola! Fyra flyttar är egentligen ganska lite, men hon kan ha flyttat inom varje föärsamling fler gånger. När man arbetade som piga eller drång var det vanligt att byta arbetsgivare ofta.
Nu ligger de församlingarna ju alla ganska tätt i nordvästra Skåne.

Men du skriver att hon dog på fattighem 1925 - det begreppet syns inte i församlingsboken eller i dödboken. Det verkar knappast ens som att hon bodde på ett ålderdomshem.


Att få flera oäkta barn var inte helt ovanligt.


Hälsningar,
Eva

2020-08-23, 17:24
Svar #2

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Ola!
Många människor levde för hundra, hundrafemtio år sedan under omständigheter som vi inte kan föreställa oss idag. Pigor var i beroendeställning och kunde bara byta anställning en vecka på hösten. Oäkta barns tillkomst är kanske många gånger bäst att inte känna till? Många kvinnor dog tidigt, var hon ensamstående och inte hade anhöriga som tog hand om barnen såldes de på auktion till lägstbjudande. Det finns många berättelser både i hembygdsböcker, romaner med verklighetsanknytning och annat att ta del av för att i någon mån försöka begripa anornas verklighet.
Mvh Lennart

2020-08-23, 21:30
Svar #3

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Hej Ola! Fyra flyttar är egentligen ganska lite, men hon kan ha flyttat inom varje föärsamling fler gånger. När man arbetade som piga eller drång var det vanligt att byta arbetsgivare ofta.
Nu ligger de församlingarna ju alla ganska tätt i nordvästra Skåne.

Men du skriver att hon dog på fattighem 1925 - det begreppet syns inte i församlingsboken eller i dödboken. Det verkar knappast ens som att hon bodde på ett ålderdomshem.


Att få flera oäkta barn var inte helt ovanligt.


Hälsningar,
Eva

Ok, intressant, då menar du att det istället är alla mina andra anfäder som varit sjukt ovanliga. Jag har nämligen stött på många många anfäder som bodde hela livet på samma plats, och hittills har jag inte sett en oä alls noterad. Här ser jag 3 på samma kvinna samt att hon varit ogift. För mig förefaller det faktiskt inte särskilt vanligt alls.

2020-08-23, 21:32
Svar #4

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Hej Ola! Fyra flyttar är egentligen ganska lite, men hon kan ha flyttat inom varje föärsamling fler gånger. När man arbetade som piga eller drång var det vanligt att byta arbetsgivare ofta.
Nu ligger de församlingarna ju alla ganska tätt i nordvästra Skåne.

Men du skriver att hon dog på fattighem 1925 - det begreppet syns inte i församlingsboken eller i dödboken. Det verkar knappast ens som att hon bodde på ett ålderdomshem.


Att få flera oäkta barn var inte helt ovanligt.


Hälsningar,
Eva

Kanske även kan tillägga att jag vet precis var dessa orter ligger o ja, de är nära varandra idag med landsvägar, motorvägar o tåg. Det var givetvis helt annorlunda på Petronellas tid o dessa byar var mkt små på den tiden.

2020-08-23, 21:33
Svar #5

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Ola!
Många människor levde för hundra, hundrafemtio år sedan under omständigheter som vi inte kan föreställa oss idag. Pigor var i beroendeställning och kunde bara byta anställning en vecka på hösten. Oäkta barns tillkomst är kanske många gånger bäst att inte känna till? Många kvinnor dog tidigt, var hon ensamstående och inte hade anhöriga som tog hand om barnen såldes de på auktion till lägstbjudande. Det finns många berättelser både i hembygdsböcker, romaner med verklighetsanknytning och annat att ta del av för att i någon mån försöka begripa anornas verklighet.
Mvh Lennart

Tack, jag har också läst historia i skolan o böcker utöver det, så jag vet allt det du skriver redan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna