ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emmigrationagenter (Nyman & Schultz)  (läst 533 gånger)

2020-08-21, 20:04
läst 533 gånger

Utloggad Peter Gullberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-09-29, 21:30
    • Visa profil
Hej,

Jag har två barn (moder avliden) Gunnar (3år) och Olga (5år) från Föllinge, Jämtland och fader obef. som adopteras av systern som bor i Tacoma, Washington (1300mil bort). Enligt släktsägnen, återvänder systern, men hittar henne inte någonstans.

Snarare verkar det som en okänd bonddotter Margreta Nises Person, Siljansnäs (som har bott hos sin familj tills hon utvandringar till Amerika). Hon verkar ta med sig barnen över till USA i 1920,.
Vad jag förstår så skall hon till en vän som bor nära systern som adopterar barnen. Detta blir en strapats om 1300 mil till Tacoma / Mineral.

Mina frågor:
* Var detta vanligt att man parade ihop utvandrande med minderåriga (adoptionsbarn) som skulle till USA?
* Gjorde man detta mot betalning?
* Finns det något sätt att identifera kopplingarna, register eller liknande?
* Sedan en mindre viktigt fråga, ideer på hur man kan hitta eventuella adoptionsprotokoll. Har letat lite, men inte hittat något.

\Peter
 

2020-08-22, 17:37
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
- Jag har sett (mycket sällan) att minderåriga barn reser till synes ensamma.
- Vet ej.
- Jag har aldrig sett eller hört talas om något sådant register.
- Adoptioner borde hanterats via häradsrätten eller kanske kyrkan.
- På passagerarlistan i New York står det "Childrenhome Fölinge". Fanns det något barnhem i Föllinge?
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9PT-26J6?i=299&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJ666-32R

2020-08-22, 17:52
Svar #2

Utloggad Peter Gullberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-09-29, 21:30
    • Visa profil
Tack Sven,

Det har med andra utackorderade barn nämnts två barnhem i församlingsböckerna (Föllinge), Fridsbergs och Jämtlandsläns barnhem. Men eftersom jag inte såg något i böckerna, antog jag att dem stannade kvar på gården till den verkliga adoptionen hände. Men får fortsätta att leta där.

Tack
\Peter
p.s. om man letar mycket kring immigration record på Ellis Island, är detta ett bra tips:
https://www.jewishgen.org/InfoFiles/Manifests/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna