ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem i Brännkyrka?  (läst 507 gånger)

2020-08-21, 11:02
läst 507 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Jag har en person född 1925 (nämner inte mer än så då personen fortfarande lever) som bor med sin mor i Maria församling. Modern blir allvarligt sjuk och barnet flyttas 2,5 år gammalt den 7/12 1927 till Brännkyrka. I inflyttningslängden för Brännkyrka det året kan jag inte hitta personen.
Det sägs att hen varit barnhusbarn så möjligen flyttas hen till ett barnhem. Jag har dock inte lyckats hitta något barnhem i Brännkyrka som haft verksamhet vid den här tiden. Registrerades inte barnhemsbarnen i den vanliga inflyttningslängden?
1940 återfinns personen (15 år gammal) med boende i "År. V. 9" i Brännkyrka. Det ser ut att vara en hel skara unga personer boende på den adressen så någon form av kollektivt boende verkar det vara. 

Jag skulle vilja veta var den lilla 2,5-åringen hamnade och kunna följa hen fram till 1940. Tacksam för alla tips!

2020-08-21, 12:58
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10481
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:39
    • Visa profil
    • Gensvaret
1940 rör det sig om Nybodahemmet (se omgivande sidor).

Se vidare här:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/30194

Vänd dig gärna till Stadsarkivet, där det troligen finns ytterligare uppgifter i barnavårdsnämndens handlingar.

2020-08-21, 15:10
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Tack! Jag kontaktar Stadsarkivet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna