ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp: Anna Jönsdotters födelse  (läst 594 gånger)

2020-08-20, 12:58
läst 594 gånger

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Jag söker födelsenotisen för min ana Anna Jönsdotter som enligt senare husförhör från Flädie är född 6 juli 1758 i Hardeberga. Är det den Anna som står som andra barnet på hägra sidan av Hardeberga (M) CI:1 (1745-1780) Bild 44 / Sida 40 ?

Jag har lite svårt att läsa texten och vore tacksam för hjälp!

2020-08-20, 14:16
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Det är helt korrekt, och notisen lyder: ”[1758, juli] d: 6 föddes och d: 9 döptes Jöns Johanssons i Norretorp och des hustru Hannas dotter Anna. wid dopet hållen af Giertrud Lars Pärs, fadd: drängen Hans Larss. och pigan Kjersti Larsdotter”.
 
Detta par finns förresten på ett långväga sätt i mitt eget släktträd; min anmoder Karna Nilsdotter (1730–1796) i Asserhus i Hardeberga socken hade nämligen i sitt andra äktenskap med Lars Hansson (1738–1826) en son Lars Larsson (1772–1808) i Norretorp, Hardeberga, vars hustru Bengta Olsdotter (1763–1834) tidigare hade varit gift med Johan Jönsson (1760–1794) i Norretorp, Hardeberga – alltså en yngre bror till din ana Anna Jönsdotter, född 1758.
 
Deras föräldrar är Jöns Johansson (född ca maj 1717, död 1791 17/4 i Norretorp, Hardeberga) och Hanna Larsdotter (född ca 1728, död 1796 9/3 i Norretorp, Hardeberga), och enligt bouppteckningen efter Hanna Larsdotter 1796 31/3 (Torna häradsrätts bouppteckningar 1795–1796, bouppteckning nr. 129) ska dottern Anna då vara gift med rusthållaren Hans Olsson i Flädie, kan det stämma? Jag har förresten antecknat att Hanna Larsdotter ska vara dotter till Lars Persson på gården Hardeberga nr. 13, enligt dennes bouppteckning i Torna häradsrätts arkiv 1768, så det finns ytterligare en generation att lägga till.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-20, 20:00
Svar #2

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Hej Markus,

Tusen tack!

Jag blir inte helt klok på vad Anna Jönssons make heter.
Vid födelsen av hennes dotter Hanna den 28 april 1797 (Flädie C1:2, Bild 160) står det Hans Olsson men i senare husförhör (tex Fjelie AI:1, Bild 770) står det Hans Nilsson.
Jag har svårt att tro att man blandade ihop efternamn, så kanske är det två olika personer.

Du har inte hittat Hanna Larsdotters mors namn? Denna Hanna är, om allt stämmer, min mmmmmmmm.

Hälsningar,

Mattias

 

2020-08-20, 21:09
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Mattias!
 
När jag ändå var igång skrev jag av de båda bouppteckningarna åt dig:
 
Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:15 (bouppteckningar, huvudserie 1766–1768), bouppteckning nr. 53.
”Anno 1768 den 15 Julii hölts uppå
begiäran Laga Boupteckning, wärdering och skiftes-
dehlning efter afledne Krono Graverade Skatte-
Hemmans Åboen Lars Pärsson på No 13 1/3 dehl
i Hardebärga Sockn och By /: Räntan af bemelte
Hemman anslagen till Regements Pastoren wid Kongl.
Södra Skånska Cavallerie Regementet :/ och afled
bemelte åbo den 5 Junii innewarande åhr, samt
efter sig lämnat Äncka, Hustrun Jertrud Hansdotter
tillika med Sex stycken Barn Neml: 3 Söner och 3
Döttrar, Äldsta Sonen Hans 37 Åhr gammal, Medler-
sta Sonen Pär 32 Åhr och yngsta Sonen Swen 25 Åhr
gammal, äldsta dottren Hanna gift med Skatte-
Hemmans Åboen Jöns Johansson i Norretorp uti
Hardebärga Sockn, Medlersta dotteren Kirstena gift
med Rusthållaren Nills Jönsson i Borlunda och yngsta
ogifta dotteren Karna hemma hos Modren 29 Åhr gammal,
hwilcka alla woro närwarande wid thenna förrättning.
Å omyndiga dotteren Karnas wägnar, inställte sig
Sterbhusets Skyldeman Hemmans Åboen Knut Pärsson
ifrån Walby uti Häddinge Sockn”.
 
Det framgår alltså inte ifall Gertrud Hansdotter är mor till samtliga av barnen, men längre fram i bouppteckning omnämns angående familjens hemman Hardeberga nr. 13 att ”skola theras Barn lika Lått och dehl taga uti Hemmanet”, vilket nog får tolkas som att alla sex är parets gemensamma barn.
 
Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:33 (bouppteckningar, huvudserie 1795–1796), bouppteckning nr. 129.
Ӂr 1796 den 31 Martij blef af undertecknad
laga Boupteckning och skifte förrättad efter afl. Enc-
kan Hanna Larsdotter i Norretorp, som med
döden afgick d: 9 dennas, arftagarne woro den afl: dott:
Ahna Jönsdotter gift med rusthållaren Hans
Olson i Flädie, samt 5 st: omyndiga Sona barn
1 Son wid namn Jöns 2 år gl: och 4 döttrar älsta dott:
Anna 11 år gl: Elsa 9 år, Elna 6 år och Kirstina 4 år gl:
på de omyndigas rätts bewakande war tillstädes, dij o-
myndigas styfader åboen Hans Larson i Norretorp
samt de omyndigas morbroder Rusthållaren Hans
Olson i Flädie.”
 
När det gäller namnet på Anna Jönsdotters make så har jag själv sett många exempel på att prästerna ibland slarvade, men i detta fall är det tydligen precis som du är inne på – Anna Jönsdotter var gift med två olika Hans. Det första äktenskapet ingås i Hardeberga 1783 11/7, då ”wigdes Rusthållaren Hans Olsson ifrå Flädje, samt Pigan Anna Jöns dot: i Norretorp” (Hardeberga kyrkoarkiv CI:2, 1780–1809, s. 3) och det andra äktenskapet ingås i Flädie 1800 30/3 då ”Vigdes Drängen och Hemmansåboen Hans Nilsson och Enckan Anna Jöns Dotter i Flädie, där de blefvo boende” (Flädie kyrkoarkiv CI:2, 1780–1861, s. 179). Förste makens bouppteckning upprättades 1799, och eftersom jag transkriberar det ordagrant ser både språk och stavning lite lustig ut, men det är alltså inte jag som skriver som en kråka ;) :
 
Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:35 (bouppteckningar, huvudserie 1799–1800), bouppteckning nr. 70.
”Åhr 1799. Den 18. Marti. Blef uppå
Begäran af Änckan Anna JönsDotter Laga Boupteck-
ning upRättat efter hinnas Afledna Man Rusthållare
Hans Olsson i Flädje. bebot Rusthålls Memmanet No 17.
¼ del Mantal under stammen No 79. wid LansCrona
Kompani. Är med döden afgången Den 3die Marti
sisledne, och efter sig lämnat sin Kära hustru Anna
JönsDotter och under Acktenskappet aflat 6 barn 2 Sonner
och 4 dottrar Älsta Sonnen Olla Hansson 13 åhr gl: Andra
Sonnen Jöns Hansson 11 åhr gl: älsta dotteren Anna HansDotter
15 åhr gl: andra dotteren Karna HansDotter 7 åhr gl: tredie
doteren Elna Hansdotter 5 åhr gl: 4de dotteren Hanna
Hansdotter 2 åhr gl: På barnens wagnar, wa den af-
lednas Syskone barn, skattehemmans åboen, Anders
Jönsson och Olla Jönsson i Valkäratorn, samt Rusthållar:
Lars Jönsson i Stångby, och Jöns Jakabson i Önsvala, och
FasterMannen Hans Larsson i Nöretorp.”


Om du härstammar från något av Anna Jönsdotters barn i äktenskapet med Hans Olsson så kan det nog hända att vi avlägset släkt på flera olika sätt, för bland de "syskone barn" (alltså kusiner) till Hans Olsson som närvarar vid bouppteckningen 1799 verkar både Jöns Jacobsson i Önsvala och Lars Jönsson i Stångby ingå i mitt eget släktträd.  :)



Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-21, 15:03
Svar #4

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna