ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wazilis i Malung  (läst 601 gånger)

2020-08-20, 09:48
läst 601 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Jag har en Christina/Kerstin Wallinder född i Gärdås 1816-10-24 och står då som Kerstin Waziliisdotter. Hon har en bror Olof Waziliison f 1819-11-19. Båda är oäkta barn till Jonas Isacssons änka Kerstin Olsdotter f 1780-04-21.
Christina flyttar till Stockholm 1830 och återkommer till Gärdås 1844 med en oäkta dotter och får då ytterligare en oä-dotter. Vid återkomsten till Gärdås ändrar hon sitt namn till Walinder. Hon gifter sig 1853 med soldat Nils Nilsson Liten.
Brodern Olof är också han soldat 1838-1863, under namnet Lund. Han gifter sig och får flera barn.


Min fråga gäller namnet Vasislis som inte är något vanligt förekommande svenskt namn. Kan han varit finsk? Ryss? Känner någon till någon Vasilis i trakterna vid den här tiden och som kan kasta något ljus över hans relation med änkan och de två barnen. Finns det någon info alls om vem han kan ha varit?

2020-08-20, 12:27
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej My!
 
Vilket spännande släktmysterium! Jag ser i Malungs husförhörslängd 1815–1824 (AI:2a, sid. 52) att dottern kallas ”VaziliDr” medan sonen kallas ”Vaziliison”, och det var just de där dubbla ”ii” som jag hoppades finna. Detta är nämligen den latinska possessivformen för ett ord som slutar på -us, vilket kan innebära att faderns förnamn ska vara Vazilius. Wikipedia säger dock att namnet Vassilios (ursprunget till dagens engelska namn Basil) även kan utläsas som Vasilis, vilket ju stämmer bra in med Christinas patronymikon och vad du skriver.
 
Namnet får mig att tänka på Ryssland, och just tidsperioden 1810-tal leder mina tankar till de ryska krigsfångar som levde i Sverige vid denna tid. En av dessa var Avila Gabriel Wasilioff, född 1780 i Moskva, som så småningom började arbeta vid Höganäs stenkolsgruva och bland annat fick en son vid namn – Wasilius. Om detta kan man läsa i Höganäs Tidning den 25 maj 1897, där det även står att ”Inom arbetskåren vid ’Gustaf Adolfs grufva’ förekommer 1809 och de följande åren ett rätt betydande antal ryska fångar. Flertalet förskrifver sig nog från de i finska kriget år 1808 tillfångatagna ryssarna.”
 
Enligt samma artikel skeppades 350 ryska krigsfångar till Ystad i augusti 1808, varav hela 33 stycken hamnade i Höganäs – så jag funderar på om några kan ha förts längre upp i landet? I Irsta socken i Västmanland finner man i varje fall en dräng Vasili eller Vasilii Lagenoff från Skultuna som gifter sig i Irsta 1820 5/11 med sin trolovade pigan Stina Hansdotter, och det anmärks att ”elljest har det tilltänckta ägtenskapet blfivit annoncerat uti inrikes Tidningen N:o 65. 68. 74. år 1818” (Irsta EI:2, 1775–1841). Den första av dessa annonser finner man i Inrikes Tidningar den 12 juni 1818:

 
”Hos mig har Ryske Deserteuren Wassili Lagenoff, född i Ryssland 1773, och tjent wid Welicalutska Regementet, anmält sig wara sinnad ingå äktenskap med Pigan Stina Persdotter i Irsta Socken; men som Utförliga bewis om hinderslöshet saknas honom; warder denna hans afsigt, efter Författningarnes föreskrift, på detta sätt kungjord första gången. Den som har något att anmäla häremot, gifwe det tillkänna inom natt och år hos undertecknad, hwars adress är Westerås och Dingtuna.         
L. Jac. Almberg,
v. Pastor”.
 
Ryssarna kunde alltså även vara desertörer, och som synes fanns det även ryssar uppåt i landet med namnet Wasili. Nu är det ju kanske lite långt mellan just Malung och Irsta, så jag funderar på om det kan stå något i domböckerna för Malung? Att föda barn utom äktenskapet vid denna tid var fortfarande brottsligt, så det är ganska troligt att Kerstin Olsdotter och den mystiske Vasili förekommer i domböckerna kring 1815 och 1819. Vad jag kan se finns dessa domböcker i Malungs tingslags häradsrätt på Landsarkivet i Uppsala, men de verkar tyvärr inte ha filmats eller fotograferats ännu.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-20, 14:15
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Stort tack!
Då vet jag så mycket att han nog hette Vasilius och med stor sannlikhet var rysk fånge eller desertör från Finska kriget.
I vänstra kanten i Malung AI:2a står "betalt bata(?)" vilket jag tolkar som att Kerstin betalat böter. Detta borde i så fall synas i kyrkans räkenskaper så jag får väl börja där antar jag.


En snabb googling visar att det fanns en mängd ryssar i Sverige vid den här tiden och att de definitivt fanns norröver också. Jag hoppas verkligen jag kan hitta det fullständiga namnet på den här mannen!

2020-08-20, 14:29
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Så tolkar jag det också, ”betalt bata(?)” inklämt mellan anteckningen att de båda barnen är ”Oägta” och nederst ”24 spcs”, vilket väl måste tolkas som att böterna var 24 daler specie. Detta borde innebära att hon dömts vid tinget för ett eller båda av de utomäktenskapliga barnen, och som du säger bör hon alltså i så fall även ha dömts till att plikta till kyrkan.
 
I Malungs kyrkoarkiv finns volymen LIa:1, som innehåller huvudräkenskaper för kyrkan 1777–1899 (antagligen för sockenkyrkan i Malung, eftersom volymen LIa:2 ska innehålla räkenskaper för Yttermalungs kapell 1777–1927). Denna volym är inte filmad hos Digitala Forskarsalen, men kanske hos ArkivDigital? Det kan dock även röra sig om någon av volymerna LIb:6 eller LIb:7, som ska innehålla Malungs församlings inkomstspecial 1796–1826 respektive inkomstjournal 1799–1830. Jag har förstått att böter för utomäktenskapliga böter räknades till kyrkans speciella / extraordinarie inkomster, och därför låter dessa volymer intressanta - men tyvärr har inte heller de filmats hos Digitala Forskarsalen.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-21, 10:36
Svar #4

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Tack för dina svar!
Jag har tittat i räkenskapsboken LIa:1 men där specificeras inte posterna så där blev jag inte klokare. Lib:6 och 7 finns inte på Arkiv Digital.
Så då återstår bara att kontakta Landsarkivet i Uppsala och hoppas att de kan hjälpa till.
Stort tack för ditt engagemang!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna