ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte personerna  (läst 1001 gånger)

2020-08-19, 21:41
läst 1001 gånger

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Hej!


Jag släktforskar till min vän men kan inte finna personerna.
Det jag har fått av min vän är;


Maj-Britt Evelina Carlsson f.4/5 1927 i Habo (Jag vet att detta inte ligger i Västergötland utan i Jönköpings län. Men jag kan inte finna någon sådan person i Habo, Gustav adolf eller Brandstorp församlingar. Har använt SVAR.


Hennes föräldrar ska vara


Knut Carlsson f. 1900. Och
Esther Modig f. 1898.


Vännen och hennes far och farfar jag släktforskar åt vet inte mer än att de skulle komma någonstans från Västergötland.


Jag har tittat på SVAR och i Folkräkningar utan att kunna finna någon av personerna. Om någon skulle kunna finna dessa personer åt mig vore jag tacksam för dom har gäckat mig länge nu.


Om det är fel landskap så får det gärna flyttas till rätt landskap.


Mvh
Anders Johansson

2020-08-19, 22:15
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Ester Maj-Britt Evelina född 24/10 1927 i Perstorp, Fröjered. Dotter till Knut Herbert Karlsson och Ester Augusta Helena f. Modig.
SCB-utdrag ur Fröjereds födelsebok 1927:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032427_00287
Fröjered (R) AIIa:2 (1917-1931) sid 348:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00079824_00337
Hälsar vänligen
Maud

2020-08-19, 22:24
Svar #2

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Anders
Sänt meddelande till dig
Arne

Oj Maud hann före !

2020-08-19, 23:09
Svar #3

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Hej Maud och Arne.


Jag tackar så hemskt mycket för det snabba svaret. 😀
Är lite konfunderad över att nästan inget av den info jag hade fått stämde. Hoppas bara att det är rätt personer, men det är det säkert med tanke på hur svåra de var att finna.
Inte konstigt att jag inte fann dom i Habo🤪


Ska titta närmare på dom med en gång.


Tusen tack


Mvh Anders

2020-08-20, 21:33
Svar #4

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Ett litet förtydligande bara. Habo ligger i landskapet Västergötland och länet Jönköpings län. Detsamma gäller några få socknar till. Största delen av resten av landskapet Västergötland hör till Västra Götalands regionen. Som gjord för förväxlingar. Några mindre delar av Västergötland hör till Hallands län och Örebro län.


Regionen består i huvudsak av de gamla länen Göteborg och Bohuslän, Älvsborgs län och Skaraborgs län.
Gerd Johansson
Tråvad

2020-08-20, 22:01
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Ett litet förtydligande bara. Habo ligger i landskapet Västergötland och länet Jönköpings län. Detsamma gäller några få socknar till. Största delen av resten av landskapet Västergötland hör till Västra Götalands regionen. Som gjord för förväxlingar. Några mindre delar av Västergötland hör till Hallands län och Örebro län.


Regionen består i huvudsak av de gamla länen Göteborg och Bohuslän, Älvsborgs län och Skaraborgs län.
Om jag minns rätt ville inte Habo vara med när de slog ihop Bohuslän, Älvsborg och Skaraborg till Västra Götalands län på 90-talet. De hoppade av och blev smålänningar istället.

2020-08-20, 22:13
Svar #6

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Kalle Birgersson! Smålänningar blev de väl inte bara för att de ville tillhöra Jönköpings län, vilket är fullt förståeligt. Även om länsgränsen ändrades så ändrades inte landskapsgränsen. Landskapen har ju ingen officiell och politisk roll längre så därför kan de inte ändras. Jag räknar Habo-bor som västgötar fast i Jönköpings län. Eller är jag helt ute och cyklar och fattat det hela fel?
Gerd Johansson
Tråvad

2020-08-20, 22:18
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Kalle Birgersson! Smålänningar blev de väl inte bara för att de ville tillhöra Jönköpings län, vilket är fullt förståeligt. Även om länsgränsen ändrades så ändrades inte landskapsgränsen. Landskapen har ju ingen officiell och politisk roll längre så därför kan de inte ändras. Jag räknar Habo-bor som västgötar fast i Jönköpings län. Eller är jag helt ute och cyklar och fattat det hela fel?
Du har egentligen rätt, jag är fortfarande bohuslänning fast jag bor i Västra Götalands län numera. Men jag minns ett inslag från nyheterna på SVT när detta hände och de intervjuade folk från Habo, som plötsligt skulle hamna i Jönköpings län. En ung man var förtretad över att han skulle bli smålänning  ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna