ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvid Bengtsson född 1737 ev i Pjätteryd  (läst 491 gånger)

2020-08-19, 16:38
läst 491 gånger

Utloggad Monica Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 15:36
    • Visa profil

Hej,


Söker uppgifter om Arvid Bengtsson (Benctsson) som 1770 gifter sig  i Göteryd med Pernilla Persdotter. Enligt notisen i vigselboken kommer Arvid Bengtsson från Abborraslätt, Pjätteryd. Enligt husförhör i Göteryd är Arvid född 1737 (september), men jag kan inte hitta honom i Pjätteryd. Är det någon som stött på Arvid och ev hans föräldrar i sin forskning?


När jag kikar på Pjätteryd husförhör 1748-1763 ser det ut som om det finns en Arvid i Aborraslätt (om jag tyder det rätt), men jag har problem att tyda texten fullt ut (och det står inga datum här). Är det någon som kan hjälpa mig vidare?


Tack på förhand!


Med vänlig hälsning, Monica





2020-08-19, 16:56
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4527
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:31
    • Visa profil
Ja det är Abborraslätt Östergård, Arfwid finns där, föräldrarna är Bengt Olofsson och Bengta Olofsdotter och där finns också en Enka Karin Arfwidsdotter. Arfwid ser ut att vara struken, dvs har flyttat, men har ändå siffror i slutkolumnerna.

2020-08-19, 17:59
Svar #2

Utloggad Monica Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 15:36
    • Visa profil

Hej Leif,


Tack, då ska jag fortsätta att söka efter Arvids uppgifter i Pjätteryd, det verkar ju som om det är rätt Arvid.


Med vänlig hälsning,
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna