ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerhult  (läst 1449 gånger)

2020-08-19, 10:44
läst 1449 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Jag har starka misstankar om att familjen Åkerhult var romer. I födelseböckera nämns barnens föräldrar som resande och kringvandrande, och kvinnorna i släkten får oftast barn med okända män och beskrivs som "kringvandrande kvinnofolk". En av de som gifter sig, Anna Catharina Åkerhult, gifter sig med en annan romsläkt, Krüger. Stamfadern Anders Åkerhult var under en period glasförare som förknippas med romer. Åkerhult är oftast faddrar till andra romsläkter, och andra romsläkter är oftast faddrar till Åkerhults barn.

Mitt DNA-test visar på 0,9% "West Asian & North African" som kanske hänger ihop med släkten Åkerhult. Jag ser ingen annan sannolik förklaring till dessa 0,9%...

Finns det något sätt att bevisa familjen Åkerhults härstammning? Själv anser jag att det finns mycket som pekar på att de var romer.


2020-08-19, 11:11
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Var är du testad? 0,9% är inte mycket, men du kan se på dina matcher. Några kända resande eller finska romer och deras %, om den går att se? Om inte annat brukar man kunna se hur litet Europa de har.
Anders Åkerhult, var och när finns han?
Olof och Ingrid Bergström

2020-08-19, 11:55
Svar #2

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Var är du testad? 0,9% är inte mycket, men du kan se på dina matcher. Några kända resande eller finska romer och deras %, om den går att se? Om inte annat brukar man kunna se hur litet Europa de har.
Anders Åkerhult, var och när finns han?
Hos 23andMe. 0,9% är rimligt kronologiskt sett, eftersom Åkerhult gör sig kända i andra halvan av 1700-talet. Anders Åkerhults barnbarn Anna Susanna får barn med en okänd man, men eftersom barnet i fråga är fött 1841 bör den okända mannen inte vara rom, eftersom jag isåfall borde haft några procent högre av detta DNA.

Information om Anders Åkerhult och hans barn hittar man i Stoltz antavla (http://morganstoltz.se/Stoltz%20antavla.pdf). Åkerhult nämns längst ned på sidan 19. Ctrl+F och sedan skriva Åkerhult markerar alla de gånger Åkerhult nämns. Jag gissar att Anders Åkerhult var född senast cirka 1750.

23andMe visar matchningar efter DNA-segment, och jag hittat många som delar mitt 0,7% judiska DNA, men ännu ingen som delar detta West Asian & North African.


2020-09-06, 19:18
Svar #3

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Anders Åkerhults hustru Elsa Maria Bogenström dör den 12/1 1800 i Slätthult, Billinge (Billinge CI:3 s.540). Det borde då gå att hitta henne och Anders Åkerhult i husförhören. Innan jag börjar bläddra igenom husförhören (de saknar register) - är det någon redan vet på vilken sida Slätthult börjar?

2020-09-06, 19:37
Svar #4

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil

2020-09-06, 19:51
Svar #5

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
Slätthult

Kringvandrande soldathustrun Else Maria Åkerhult, kom
 sjuk till Nils Olsson därstädes och dödde den 12 Januari

Hon och Anders bodde alltså inte där.

2020-09-06, 19:58
Svar #6

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Slätthult

Kringvandrande soldathustrun Else Maria Åkerhult, kom
 sjuk till Nils Olsson därstädes och dödde den 12 Januari

Hon och Anders bodde alltså inte där.
Okej, det var så det var. Då blir det inte lätt att hitta dem... de finns inte med någonstans i Billinge husförhörs sista avsnitt, från 1800, så nej, de bodde inte i socknen.

2020-10-04, 21:54
Svar #7

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Jag har hittat födelser för två Susanna Lindström. Hon var mor till Carl Gustaf Åkerhult född 1789.

1. Susanna Lindström född i Lindberg, Halland: Lindberg CI:1 s.243, född 1755

2. Susanna Lindström född i Hedvig Eleonora, Stockholm: Hedvig Eleonora CI:13 s.99, född 1772

Jag tror inte det finns några mer Susanna Lindström födda i Sverige under rätt tidsram. Den sistnämnda Susanna vore endast 17 när Car Gustaf föds, och måste dessutom ha lämnat Stockholm tidigt. Den första däremot är både äldre och född närmare Stockaryd i Småland där Carl Gustaf föddes.


2020-10-09, 15:33
Svar #8

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Ytterligare ett fynd...

En sökning på FamilySearch efter en Anders vars far hette Åkerhult gav följande resultat:

Andreas, född 1736 i Kristianstad, föräldrar David Åkerholm och Malena Beckshofft (Kristianstad stadsförsamling CI:4 s.170). Geografiskt sett är det rimligt, mindre rimligt kronologiskt sett men fortfarande inte omöjligt. Anders Åkerhult vore i så fall 35 när han gifter sig med Kerstin Jonasdotter i Varberg (obekräftad källa), 53 när Carl Gustaf föds, och 61 när han gifter sig för sista gången.

Nästa problem är namnen: Andreas måste någon gång blivit Anders, och faderns Åkerholm måste ha blivit Åkerhult, förutsett att det är rätt personer i fråga.

Om Anders Åkerhult själv antagit sitt efternamn, det vill säga att han dessförinnan brukade patronymikon, kan det inte vara han som föds i Kristianstad 1736.

Om han var av resandesläkt var han möjligtvis inte ens född i Sverige utan hade antagit (eller tilldelats?) ett svensk för- och efternamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna