ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Österrikare i Segeltorp/Brännkyrka  (läst 406 gånger)

2020-08-18, 21:31
läst 406 gånger

Utloggad Linda Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 18:17
    • Visa profil
Hej


En vän till mig föddes i juni 1962 efter att hans mamma haft en affär med en österrikare som ska ha varit född runt 1940. Han pratade tyska och ska ha bott i området Segeltorp/Brännkyrka. Troligtvis en villa på landet. Någon som har ide hur jag ska leta. har sökt på arkiv digital och fått fram män födda i Österrike boende i Huddinge men hans mamma känner inte igen något namn. Han har tagit DNA prov med men får låga matchningar, högsta är 100 cm men de bekräftar att hans pappa kommer från Österrike.

2020-08-19, 06:59
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej!

Kan tänka mig tre sätt att jobba vidare på:

1. Din vän kan ringa till Skatteverket och be att få ut personbevis för sig och sina föräldrar. Då året var 1962 borde väl gällande lagar och regler sett till att ett faderskap måste fastställas, och att din vän därmed kan få ut information om sin far?

2. Gå igenom efternamnen på träffarna i Österrike och se om de matchar något av namnen här i Sverige.

3. Din vän kan göra ett Y-DNA test (Y-67 eller Y-111) och hoppas på en nära träff i Österrike. Är nog ganska liten chans att det ger en nära träff och ett ganska dyrt alternativ.


Mvh,
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna