ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Eriksson  (läst 1224 gånger)

2020-08-16, 21:57
läst 1224 gånger

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Jag söker efter föräldrar till Lars Eriksson.
Han finns under Kringlarp övergård från 1718 fram till iaf 1747. Innan dess finns han mellan 1712-1718 under Döve frälsegård.
I släktträd som finns ute på nätet så anges Erik Johansson Westman som far, och Karin Eriksdotter Börstell som mor.
Jag har inte lyckats att hitta den kopplingen.


Någon som har gräv djupare och har en källa på att det är så?

2020-08-17, 21:48
Svar #1

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Peter,

Jag förmodar att du har hittat uppgiften om Erik Johansson Westman i "mitt" GENI-träd, https://www.geni.com/people/Erik-Johansson-Westman/6000000050938217849. Denne Erik har hamnat där pga brist på bättre förslag. Jag anser uppgiften vara tämligen tveksam. Den kan vara korrekt men det saknas alla konkreta bevis.

Alltså: Jag är lika intresserad som du av få bekräftande uppgifter om Lars Erikssons föräldrar.

Vilken koppling har du själv till Lars Eriksson?

Hälsningar
Börje

2020-08-18, 04:38
Svar #2

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Börje Borjesson: Jag vill verkligen inte vara någon som klandrar på andras arbeten, absolut inte. Men.....du skriver själv att du "anser uppgiften vara tämligen tveksam" angående Lars Erikssons fäderne. Att ha tveksamma konstellationer hemma i sin egen dator tycker jag står var och en fritt. Men som släktträd på nätet tycker jag att du bör avlägsna hans föräldrar - dvs. Erik Johansson Westman och hans hustru - åtminstone tills du fått belägg för uppgiften. Det är annars väldigt lätt att andra går in på din sida och "klipper o klistrar" ditt material och sedan sprider tveksamheterna vidare i sina egna träd på nätet, och vips så har tveksamheterna snart blivit till "sanning".

2020-08-18, 10:51
Svar #3

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Lasse,

Om du tittar lite djupare på de poster i Geni som handlar om Erik Johansson Westman och hans närstående så ser du att det är andra personer än jag själv som registrerat uppgifter och utnämnt sig till förvaltare.
Precis det som du varnar för är alltså vad som har hänt!

Av alla de poster som nu finns på "mitt" Geni-träd har jag själv kanske lagt in 10-20%. Att Geni är helt öppet är väl både en styrka och en svaghet. Men i synnerhet som beviskraven bland oss släktforskare synes vara mycket varierande måste resultaten tas med många nypor salt. De tveksamma "sanningarna" är säkert många och jag har initierat bortrensning av flera stycken.

Men vem kan och vill vara Domare? I princip tycker jag att bevisbörda och kvalitetssäkring åligger den/dom som matat in en uppgift.
Eller vad tycker du?

Hälsningar
Börje

2020-08-18, 11:36
Svar #4

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Jag ber om ursäkt Börje. Jag visste inte att det är ett gemensamt träd öppet för alla att lägga in vad som helst, jag trodde att var och en hade sitt eget träd. Då tror jag att jag förstår.

Geni's träd kan kanske ses mera som ett inspirations-träd, där man kan hämta uppslag och förslag att jobba vidare med; precis som Peter Fredriksson i tidigare inlägg, då han efterfrågar mera konkreta källor här på forumet. Det är bra.

Och jag tycker helt som du i att det bör åligga publiceraren att ansvara för bevisbördan. Men som alltid när det gäller släktforskning, måste var och en kvalitetssäkra sitt eget material oavsett var man fått det ifrån. Även om jag får en uppgift av någon erkänd och duktig släktforskare vill jag ju alltid själv gå in och kontrollera i originalhandlingarna för att få min egen tolkning, aldrig "klippa o klistra" så att säga.

2020-08-20, 22:05
Svar #5

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Börje,

Lars Eriksson är min ff ff mm mf mf.

Det stämmer att det är ditt träd jag har kollat i. Och det känns inte som att Erik Westman skulle vara Lars far. Eriks barn dyker aldrig upp som dopvittnen och Lars är aldrig dopvittne till Eriks barn. Har bläddrat igenom födelseböcker, kyrkoräkenskaper och mantalslängder. Och det som slår mig mest är att Eriks barn alltid kallas för Westman, och Lars kallas aldrig Westman. Kan givetvis ha fel, men det känns som fel far.

Det skulle vara bra att hitta honom innan han kommer till Frälsegården..

2020-08-21, 10:49
Svar #6

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Peter,

Vi är helt eniga om att Erik Westman inte har med vår Lars att göra.

När Lars flyttar till Frälsegården Döve år 1712 står det i MTL att han kommer "från Skaraborgs län" Detta kan möjligen tolkas som att han kommer från Skaraborgsdelen av Börstig(s Pastorat). Hade han kommit från någon annan församling hade det ju varit mera logiskt att skriva ut församlingsnamnet. Men detta är en spekulation och hjälper oss inte mycket.

Jag är rädd att vi inte kommer längre.

Har du lust att ge mig namnen på dina förfäder mellan dig och Lars? Jag är lite nyfiken på hur nära släkt vi är.

Min kedja är från Lars: dotter Karin f 1715, son Börje Andersson f 1757, son Andreas f 1797, son Börje f 1834, son Axel f 1873, son Folke f 1914, son Börje f 1944.

Hälsningar
Börje

2020-08-24, 08:49
Svar #7

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Börje.

Min koppling är via Annika f. 1723 i Lars andra gifte.

Frågan är om de finns i Börstig mellan 1709-1712. Hans finns verken i kyrkoräkenskaperna eller som dopvittne under denna tid. Jag hittar inte heller någon kandidat i mantalslängderna. Det är ju dock så få år det rör sig om så det säger väl kanske inte så mycket egentligen.

2020-08-24, 09:48
Svar #8

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Lars,

Då har du nog vid det här laget grävt djupare i mantalslängderna än vad jag gjort.

Jag har letat efter bouppteckningar efter familjemedlemmarna. Jag hittar ingen för Lars Ericsson eller hans hustrur men deras barns bouppteckningar bekräftar syskonskaran men ger ingen upplysning om Lars Ericsson.

Din härstamning från Annika: Då har du förmodligen också letat fram hennes svärfar; Fältväbel Lars Bryngelsson Lundberg ca 1661 - 1741 i Västergården Döve. Har du (eller någon) lyckats lura ut var han kommer ifrån?

Hälsningar
Börje

2020-08-29, 20:57
Svar #9

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Nej jag vet inte vad Lars kommer ifrån. Han verkar ju dyka upp i Döve Västergård 1704 samtidigt som han gifter sig.
Men hans militära bana börjar troligtvis tidigare. Jag har inte sökt så mycket i det militära efter honom. Det äldsta jag har om honom där är från 1710. (Rullor 1620-1723 1710:5 (1710) Bild: 400 Sida: 36)

Men att följa hans militära bana bakåt skulle kanske kunna ge någon ledtråd.

2023-01-14, 19:16
Svar #10

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Hittade en tvist i domboken där Lars är svarande.

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIAABA:694 (1728) Bild: 560 (nr 22)
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:46 (1730) Bild: 2960 Sida: 289 (nr 2)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna