ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Suicidium men sedan då?  (läst 1214 gånger)

2020-08-15, 22:00
läst 1214 gånger

Utloggad Malin Åbbel Fjell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 21:48
    • Visa profil
Jag behöver låna ett par vana ögon när det kommer till tolkning av dödsorsak:

Signe Zetterlund återfinns här:
 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032437_00773#?c=&m=&s=&cv=772&xywh=-288%2C-3214%2C5715%2C9723

Jag har lyckats lista ut dessa ord:
Suicidum - självmord vilket bekräftas av nomenklatur 996
Degeneratio cordis - hjärtdegeneration, hjärtförtvining
Intoxicatio - förgiftning

Men sedan går jag bet. Ett ord ser ut som ”chloret”, men jag uppfattar inte förleden? Klor-vaddå?

Det har sagts i släkten att hon tog sitt liv. I mars 1926 födde hon ett barn och det har påståtts att hon väntade ett till 1927, alltså året hon dog Med tanke på sin yrkesroll som ogift lärarinna var skandalen ett faktum. Oavsett anledning till att hon valde ta sitt liv, om det nu är så jag ska förstå det, är jag nyfiken på den del av texten jag inte kan tolka. 

Vad tror ni om det? Och ja, Signe är min mormor.


2020-08-16, 01:34
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Det är lite olika bud (i kolumnen för prästens anteckningar i SCB-utdraget tyder jag det till Intoxicatio e. chloret. Hydrorg. corsos + degeneratio cordis venum, medan jag i kolumnen för läkarens anteckningar får det till Intoxicatio e Hydrargyri chlorido. Suicidium och idöd- och begravningsboken i original (Älvsby kyrkoarkiv, volym F:4 (1918–1940), s. 104) Intoxicatio e. chloret. hydrorg. corros + degeneratio cordis, venum.
 
Sammantaget, med läkarens anteckning i SCB-utdraget som utgångspunkt, tolkar jag det som att Signe har begått självmord genom att förgifta sig med Hydrargi chloridum corrosivum (korrosiv merkurklorid, även känt som kvicksilverklorid, vilket tydligen är ett starkt antiseptiskt medel) i kombination med hjärtdegeneration / hjärtförtvining. Jag blir dock inte klok på det sista ordet (venum?), kan det ha att göra med att hjärtdegenerationen berodde på förgiftningen?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-16, 15:43
Svar #2

Utloggad Malin Åbbel Fjell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 21:48
    • Visa profil
Wow! Tack Markus!

Tolkar du det som att det är två separata anteckningar av två personer eller kan det vara samma antecknare som på grund av anledning har skrivit i båda kolumnerna? Jag ser ingen skillnad på själva skrivstilen men å andra sidan är min erfarenhet lika med noll här.

Kvicksilverklorid som du nämner, var det förekommande medel vid självmord?

2020-08-17, 18:52
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil


Eftersom anteckningarna är lite inkonsekventa försökte jag tolka händelsekedjan, och det ser ut som att Signe alltså först har intagit kvicksilverkloriden i Älvsbyn (där tydligen prästen har skapat sin bild av dödsfallet?) och sedan förts till Piteå lasarett där hon avled. Därefter har läkaren nedtecknat sin förklaring till dödsfallet på en attest som sändes till prästen i Älvsbyn, och sedan har denne präst skrivit av läkarattesten och fört in den i Älvsbyns död- och begravningsbok (Älvsby kyrkoarkiv, volym F:4 (1918–1940), s. 104).
 
Vid slutet av året har prästen fört in dödsfallet i det utdrag över avlidna som sändes till SCB, och det är här det blir märkligt. I den högra kolumnen verkar ju prästen ordagrant ha skrivit av den dödsorsak som tycks ha kommit från läkarens attest från Piteå lasarett – men av någon anledning står här ju ”Suicidium”, som varken återfinns i prästens egna ord om dödsfallet (i kolumnen till vänster) eller i död- och begravningsboken i original? (det stämmer förresten att det är samma antecknare och alltså samma handstil, eftersom det var prästen som skrev ned både sin tolkning av dödsorsaken och den dödsorsak som fanns nedtecknad på läkarattesten).
 
Kan det vara så att varken prästen eller läkaren inledningsvis förstod att det rörde sig om ett självmord, men att detta framkom senare (när prästen redan hade skrivit in dödsorsaken i död- och begravningsboken), kanske genom en kompletterande läkarattest, vilket skulle förklara varför prästen inte nämner suicidium i död- och begravningsboken eller i sin egen tolkning av dödsorsaken i SCB-utdraget, men däremot i sin avskrift av läkarattestens dödsorsak i SCB-utdraget?
 
Jag lyckas tyvärr inte hitta några allmänna uppgifter på att kvicksilverklorid var vanligt förekommande vid självmord, men vad jag kan läsa mig fram till så var det både extremt giftigt och ofta använt till både rengöring och medicinering. Detta skulle kanske förklara varför både prästen och läkaren tycks ha varit osäkra på ”Suicidium”, för inledningsvis kanske man tolkade dödsfallet som en olyckshändelse när ett så giftigt ämne användes på ett vardagligt sätt? För att få full klarhet i dödsfallet tror jag att det finns tre vägar att gå:
 
1) Undersöka bilagorna till död- och begravningsboken, som i detta fall finns på Landsarkivet i Härnösand, i Älvsby kyrkoarkiv, volym HVIa:1. Här ska det finnas dödsbevis med mera för åren 1868–1939, och i den volymen bör attesten från Piteå lasarett finnas bevarad tillsammans med ”Dr. O. Forsen. Attest om begrafn. från P[astors]ä[mbetet] i Luleå stad” som omnämns i SCB-utdraget, och kanske även den förmodade kompletterande läkarattesten som omnämner ”Suicidium”.
 
2) Journalen från Piteå lasarett som upprättades i samband med dödsfallet. Jag är osäker på var denna kan förvaras idag, men jag skulle gissa att den finns på Regionarkivet i Luleå, som förvarar de journaler i pappersform som upprättats inom Norrbottens läns landsting från tidigt 1900-tal och framåt.
 
3) Dagstidningar från Älvsbyn med omnejd. På den tiden brukade man skriva ut både namn och känsliga personuppgifter för de människor som begick självmord, och det kan även hända att man gjort detsamma i samband med Signes död. Jag lyckas dock inte hitta någonting vid en sökning i Kungliga Bibliotekets databas över inskannade dagstidningar, men jag misstänker att så pass sena dagstidningar från Norrbotten ännu inte har hunnit skannas. Kanske det finns dagstidningar på rullfilm hos något bibliotek?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-08-17, 19:53
Svar #4

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
Kvicksilverföreningar har använts för att "bota" syfilis. Tydligen minskade man symtomen. Man kan väl också undra om det kan ha varit ett försök till abort.

2020-08-17, 21:45
Svar #5

Utloggad Malin Åbbel Fjell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 21:48
    • Visa profil
Tack Markus! Otroligt värdefulla tips och insikter du har här! Intressant hur anteckningarna har skrivits ned, och det du skriver om journalen ska jag verkligen försöka grotta vidare med.

Stort tack för hjälpen med mitt lilla mysterium!

2020-08-17, 21:48
Svar #6

Utloggad Malin Åbbel Fjell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 21:48
    • Visa profil
Kvicksilverföreningar har använts för att "bota" syfilis. Tydligen minskade man symtomen. Man kan väl också undra om det kan ha varit ett försök till abort.

Tack Sven! Jag såg den här kopplingen när jag googlade men var inte riktigt säker på att jag fick till namnet rätt på kvicksilverlösningen. Nu har jag en ledtråd till tack vare dig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna