ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karsten  (läst 632 gånger)

2020-08-14, 13:52
läst 632 gånger

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Jag har Husförhörsl i Åhus AI:8 Kustbevakning till Lands sid 338.
Här finns Kustchefen och Löjtnanten Gustaf Stanislaf Karsten född 1796  han avlideer i Åhus 19/1 1851.
Min fråga är var kan jag finna mer om dessa män som arbetade med kustbevakningen, finns dom i Båtsmansregister? Eller får jag leta i Krigsarkivet.
Ingrid

2020-08-14, 23:23
Svar #1

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 23:59
    • Visa profil
Kustbevakningen  var organiserad under Tullverket.
Arkivet finns på Landsarkivet i Lund.
Historik från Kustbevakningen i Åhus arkiv.

[/size]P.g.a. det särskilt under 1800-talets förra hälft intensiva smuggleriet omorganiserades kustbevakningen 1833.   Denna uppdelades i två avdelningar:[/color][/size]1) kustbevakningen till lands.  2) kustbevakningen till sjöss.Den förra blev militärt organiserad redan från början, medan den senare först år 1846 organiserades på samma sätt. Båda var dock en integrerad del av tullverket under tullbefäl. Deras beväpnade under krigslagarna ställda personal utgjordes av Kustchefer, Kust- sergeanter och Kustvakter. Lägsta tjänstegrad var Kustroddare (Jaktbåtsman).
Anita

[/color]

2020-08-15, 10:06
Svar #2

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Stort tack Anita väldigt intressant.
Ingrid

2020-09-04, 16:46
Svar #3

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Hej igen Anita Björkroth du var vänlig och redde ut om kustbevakningen, Tullverkets arkiv finns i Lund. Jag letar efter Löjtnanten *Gustaf Stanislav Karstens ättlingar han var född 1796 var ?
avliden i Åhus 19/1 1851.
Åhus husförhörsl AI:8 Kustbevakning till Lands sid 338 här finns Karsten. När jag slår på namnet Karsten får jag upp Charlotta och Sophia Karsten två systrar med dessa systrar har inga fler syskon. Karsten är väl ett ovanligt namn ? Jag finner inget som jag kan länka till Gustaf Stanislaf . Någon som har någon idé. Jag ville undvika att resa till Lund, kanske måste jag det för att få mer kött på benen vad det gäller denne Karsten.
Tacksam för hjälp
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna