ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Danielsson Castholm, Häggarp  (läst 542 gånger)

2020-08-13, 17:24
läst 542 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Jag har en fundering över namnet Castholm som jag skulle vilja diskutera.

Anders Danielssons föräldrar är enligt Hfl (Karlstorp (F, H) AI:1 (1728-1736) Bild 55 / sid 97), Daniel Börjesson och Elisabet Persdotter i Häggarp. I riksarkivets artikel om släkten Kastman (https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/12399) anges bl a följande

"Kastman (Castman), släkt, enl uppg (Rudelius) härstammande från Marholma i Karlstorp, Jönk. Dess äldste kände stamfar var svarvaren Anders Arvidsson (d 1667) i Vimmerby. Dennes son Per Andersson (levde 1718), som först var skattebonde i Häggarp, Karlstorp, o sedan kronobonde i Lavekulla, Järeda, Kalm (nu i Karlstorp), var far till handelsmannen Erik Persson K (1690—1754) i Vimmerby."

Daniel och Elisabet vigdes ca 1698. Daniel dyker då upp som ogift i mtl för Häggarp och som brukare av 1/4-mtl. 1699 anges han med hustru i samma gårdsdel. Någonstans har jag läst att Elisabet kom från Järeda i samband med vigseln men kan i nuläget inte hitta källan. Oavsett så verkar det ganska uppenbart att Elisabet Persdotter är dotter till Per Andersson Kastman som fram till 1694 brukade 1/2 mtl i Häggarp och därefter flyttade över sockengränsen till Lavekulla i Järeda Sn.

Elisabets bror Erik Persson Kastman var handelsman vilket även Anders Danielsson var och släkten Kastman härstammade från Marholma. Detta gav upphov till namnet Castholm som bars av Anders och åtminstone brodern Jonas.

Finns det andra uppgifter som kan styrka alt. kullkasta hypotesen ovan?

Mvh / Torbjörn Andersson

2020-08-13, 21:19
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Inget svar, men kanske det intresserar dig att även släkten Castovius härstammar från Marholma,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ericus_Castovius
/Karl-Henrik

2020-08-13, 22:05
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Intressant, nu när du pekat mig i den riktningen så kommer jag ihåg att Göran Sollin nämnt en Florenia i inlägg här på forumet men då visste jag inte vem hon var. M a o förekommer namnformer som börjar med Cast/Kast eller liknande i flera fall i Marholma och det kan alltså finnas fler möjliga influenser till namnet Castholm. Jag såg nu när jag läste mitt första inlägg att jag uttryckte mig lite väl starkt när jag ansåg att det var ganska uppenbart att Elisabet Persdotter var dotter till Per Andersson Kartman. Hade jag skrivit inlägget nu så hade jag nog valt att säga att det är mycket som talar för att hon var hans dotter.
Mvh Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna