ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Beckmans dotter född uä 1736  (läst 634 gånger)

2020-08-13, 10:24
läst 634 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Min ana Anna Christina Persdotter föddes 29 Maj 1757 i Tveta, Tveta Sn till föräldrarna Pehr och Maria. Fler barn föds i Tveta bl a 1761 (Elisabet) och 1763 (Lena Maja) där det framgår att föräldrarna heter Pehr Samuelsson och Maria Gustafsdotter. Mtl för Tveta, Tveta Sn bekräftar att det finns en Pär Samuelsson som brukar en gårdsdel i Tveta by från ca 1755 och att denne finns kvar där åtminstone till 1775. I den första husförhörslängden för Tveta 1787 finns Pehr och Maria i Tranebotorp (även dottern Lisa f. 1761 är omnämnd). Där framgår även att Pehr är född i Tveta 1724 och att Maria är född i Lönneberga 1729. De kom till Tveta från Mörlunda 1756.

Det enda paret Pehr/Maria som stämmer på dem i Mörlunda är en vigsel 14 Jun 1753 i Mörlunda där drängen Pehr vigs med Maria Gustafsdotter. Båda från Snokevik vid vigseln. Kan även nämna att de troligtvis får en son Carl född i Snokevik 1754, både son Carl och dotter Anna omnämns i mtl för Tveta, Tveta 1775.

När jag letar efter en möjlig Gustaf som far till Maria så är den enda "heta" kandidaten Corp. Gustaf Beckman i Faggemåla. Han får enligt Lönneberga CI:2 ett utomäktenskapligt barn "Maria" 12 Maj 1736. Barnet föds i Ingelstorp och modern anges som Kierstin Andersdotter. Känns som om det kan vara rimligt att anta att denna Maria är densamma som senare dyker upp i Mörlunda och Tveta trots skillnaden i ålder mellan fb och hfl. Än mer troligt blir det, när det sedan visar sig att Gustaf Beckman med fru Elisabet Aronsdotter Robach (vigda 22 Nov 1735) under perioden 1742-1755 brukar ett 1/2-mtl Snokevik i Mörlunda och därefter flyttar till Tveta där paret Pehr/Maria brukar 3/8-mtl tillsammans med Gustaf Beckman.

Kan det vara så att Gustaf och Elisabet tog med sig barnet vid flytten till Snokevik? De var uppenbarligen barnlösa (Elisabet 46 år vid vigseln med Gustaf) och barnet var avlat innan giftermålet. Eller var det så att Kierstin avled? Jag har inte forskat någonting om Kiersin Andersdotter mer än att jag vet att det fanns en Anders som fick barn i Ingelstorp perioden 1688-1707.

När det gäller Marias make Pehr så är även han lite av ett mysterium men mest sannolikt verkar vara att han är son till Samuel Olofsson Lustman i Tveta. Han får en son Per 1718 och en son Anders 1721. Denne Anders tror jag är den Anders Salomonsson i Marhult som är dopvittne 1761.

Om det finns någon som är insatt i frågan och som kan stötta eller störta mina teorier så är jag tacksam för svar.

Mvh / Torbjörn Andersson

2020-08-14, 11:12
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Har du sett bouppteckningarna efter corporal, sedermera kvartersmästare, Gustaf Beckman och hans hustru Elisabeth Roback? Maria fick inte ärva ett öre, visserligen hade oäkta barn ingen arvsrätt men jag tyckte ändå det var lite snålt då de båda var barnlösa och förmögna och Maria hade flera små barn 1760 och 1763 när de båda gamla avled. Gustaf dog först och testamenterade alla tillgångar till änkan, när hon dog gick allt till någon mönsterskrivare Jonas Nordström.

Utifrån detta blev jag lite fundersam, var Maria verkligen Beckmans oäkta dotter? Men så fick jag se att Beckman hade fordringar hos Anders Samuelsson i Mahult. Denne man nämnde du ju som möjlig bror till Marias make Per. Det skulle kunna vara en tillfällighet att Anders dök upp i bouppteckningen, man han passar inte riktigt in där. Övriga personer som Beckman hade fordringar hos var "fint" folk, huvudsakligen gästgivare som han kanske bott hos, men även någon mademoiselle och en prost. Anders Samuelsson var den enda "vanlige" personen i listan. Så på ett vis bekräftar han väl både Marias och Pers ursprung. Du är nog rätt ute.

Aspelands häradsrätt FII:3 sid 25 och 141
https://app.arkivdigital.se/volume/v78234?image=15
https://app.arkivdigital.se/volume/v78234?image=73


2020-08-14, 11:29
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Kalle,
Stort tack för informationen.
Nej, jag har inte sett bouppteckningarna men var på väg att läsa dem via dina länkar. Visade sig dock att mitt abonnemang gick ut 11:15 idag :). Har löst frågan avseende abonnemanget nu och kommer läsa dem asap.
Mvh / Torbjörn

2020-08-14, 11:40
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Typiskt  ::) Bouppteckningarna finns antagligen på Riksarkivet också, men om det ändå löst sig så spelar det ju ingen roll nu

2020-08-14, 11:54
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Mönsterskrivaren, sedermera regementsskrivaren Jonas Nordström var inte vem som helst. Hans hustru, Elsa Catharina Roback, var Elisabet Robacks brorsdotter och hans mor, Annika Jonsdotter Kartman, var Gustaf Beckmans kusin.

Hypotesen att Maria Gustafsdotter är Gustaf Beckmans dotter är värd att hålla fast vid. Hon har gjorts 7 år äldre i hfl; hennes man, född 1718 (han är uppenbarligen son till Samuel Lustman och Anders Samuelssons, sedermera bonde i Muntorps Gamlegård, bror), har blivit 6 år yngre i hfl.

Kerstin Andersdotter torde vara den icke namngivna piga som redovisas hos Erik Andersson i Ingelstorp i mtl 1736; möjligen hans syster, men den frågan har jag nu inte tittat närmare på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna