ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Svensson f ca 1600 i Västbyn  (läst 482 gånger)

2020-08-13, 03:16
läst 482 gånger

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Nils Svensson, innehavare av hemmanet Västbyn nr 1 åren 1630-1663, är nu Y-DNA-säkrad till I--L1302--BY82727.

Han är DNA-säkrad från far till son:
Genom sonen Olof Nilsson ca 1636-1702, Nils Olofsson 1674-1754, Stor-Erik Nilsson 1711-1790, Nils Eriksson 1743-1818, osv ner till mig.
Genom sonen Per Nilsson 1642-1694, Olof Persson 1678-1717, Per Olofsson 1709-1774, osv ner till Flodén.
Eftersom Flodén och jag har samma Y-DNA så kan vi med 100% säga att linjen ända tillbaka till Nils Svensson stämmer eftersom han är våran gemensamma ana.

Detta är ett stort genombrott eftersom dom flesta Holm-bor har Nils Svensson som ana, och det är ganska svårforskat i Holms socken pga brist på kyrkböcker. Det enda vi har är Helge Nybergs eminenta släktregister över socknen, som vi ändå måste se som ett utkast med hypoteser än den definitiva sanningen. Men i detta fall så stämmer det!

Men frågor kvarstår. Jag tänker just nu främst på Olof Nilssons (1636-1702) barn. Så här har HN familjebilden enl hans register på RA.

Nils Olofsson 16xx-17xx - tar över gården i Västbyn.
Märta Olofsdotter 16xx-17xx - till Hällesjö socken.
Kristin Olofsdotter 16xx-17xx -.
Karin Olofsdotter 1680-1767 - till Åsen, Liden.
Ingeborg Olofsdotter 16xx-17xx - till Anundgård, Holm.
Brita Olofsdotter 16xx-17xx - till Östbyn, Holm (enl vb Indal Brita Olofsdotter i Wästbyn).
Anna Olofsdotter 1695-1744 - till Alnö socken.

Många frågetecken här. Dom rödmärkta ser jag som osäkra.

Märta Olofsdotter - varför skulle hon hamna i Hällesjö?
Kristin Olofsdotter - kan det vara den Kerstin Olofsdotter som är gift med Olof Jönsson i Hällesjö och får en dotter Märta i Hårdgård 1694-10-21? Om det är så, vad blir det av denna familj?
Ingeborg Olofsdotter - anges gift till Anundgård med Nils Davidsson 1665-1754 från Märgård, Liden men där anges Ingeborg komma ifrån Östbyn! Å i Liden har HN inte med denne Nils, han finns dock i Kårsta, Indal med Ingeborg + en annan hustru och anges flytta till Holm. I Holm anges han flytta sedan till Sättna. Men barnen stämmer inte här mellan Indal/Holm. Struligt.
Anna Olofsdotter - gifter sig 29 sep 1728 i Alnö och anges komma ifrån Holm. Men är hon verkligen en dotter till Olof Nilsson i Västbyn?

Tittar man sedan i MedelpadCDn (som bygger på Helge Ns uppgifter) så får man annan info. Man kan konstatera att MedelpadCDn bygger på ett annat utkast av Helge när det gäller Holm. Så det hela blir bara mer konfunderande.

Brita Olofsdotter anges här vara född 1672.
Nils anges vara född 1674.
Märta anges vara född 1676.
Kristina anges vara född 1678.
Karin anges vara född 1680.
Ingeborg anges vara född 1691 (i Hällesjö!) och död 1753, men hon verkar vara en helt annan Ingeborg och hör inte hemma här.
Anna finns inte med på MedelpadCDn.

Minst sagt struligt. All input för att reda ut Olof Nilssons döttrar vore guld.

/Tobbe Jonsson 

2020-08-13, 03:58
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Det kanske också ska påpekas att Nils Svenssons söner Sven Nilsson och Lars Nilsson i nuläget INTE är Y-DNA-verifierade, så osäkerheten kring dessa två kvarstår.

Sven Nilsson anges dock i ting 1686 vara broder till Olof Nilsson i Västbyn så det konfirmerar ju broderskapet. Hans släktlinje i Vike, Holm, som är gigantisk, ser jag dock som mycket osäker...

Lars Nilsson, den fjärde brodern, vet vi bara att när han gifter sig i Indal 1674 så anges han komma ifrån Västbyn. Västbyn hade bara en gård så han bör ju vara son till Nils Svensson. Lars släktlinje i Anundgård är dock också mycket osäker.

Dottern Sigrid Nilsdotter, som också anges vara dotter till Nils Svensson, går ju inte att verifiera med Y-DNA. Hon hamnar i Liden och hennes ättlingar är relativt lätt att följa där, men att hon är dotter till Nils Svensson ser jag inte som 100%.

2022-11-08, 08:56
Svar #2

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Dottern Sigrid Nilsdotter, som också anges vara dotter till Nils Svensson, går ju inte att verifiera med Y-DNA. Hon hamnar i Liden och hennes ättlingar är relativt lätt att följa där, men att hon är dotter till Nils Svensson ser jag inte som 100%.

I Sigrid dödsnotis i Liden 1698 så anges att hon föddes 1634 i Wästbÿn, Holms sockn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna