ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oenig sammanlevnad  (läst 677 gånger)

2020-08-12, 23:30
läst 677 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej!
Formuleringen "oenig sammanlevnad" har dykt upp två gånger i de husförhör jag gått igenom. Det handlar både om varnande enskilt och inför kyrkorådet. Jag är bekant med vad det i regel betyder, men termen verkar vara så oerhört bred beskrivning på vad som skett. Nu gnager det i mig om det går att veta närmare vad saken handlade om. Jag tänker till exempel att det kan ha skrivits ned i någon annan anteckning kanske i samband med varnandet i sig lite mer detaljer. Jag har sökt runt men ej funnit närmare hur eller ens om sådana anteckningar skulle finnas. Finns chans att få reda på mer dokumentation eller om någon sitter inne på närmare allmän information om vad dessa anteckningar ofta kan syfta på skulle jag bli väldigt glad.

Hälsningar
Evelina

2020-08-13, 06:28
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:49
    • Visa profil
Man kan också se noteringen "varnad inför kyrkorådet för oenig sammanlevnad". Kyrkorådets protokoll kan innehålla detaljer om varningen.


2020-08-13, 20:00
Svar #2

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Ok! Misstänkte det. Var finner jag dessa protokoll? Har letat igenom arkiv digital men hittar inte en rubrik för det. Brukar det ligga under en av de andra?

2020-08-13, 20:40
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:49
    • Visa profil
Kyrkorådets protokoll ligger i kyrkoarkivet i den aktuella församlingen under signum K III.
Tyvärr är de sällan digitaliserade men det händer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna