ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Nilsson i Lilla Markebäckshult, Södra Hestras församling  (läst 724 gånger)

2020-08-11, 21:31
läst 724 gånger

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
Bengt Nilsson bor i Lilla Markebäckshult som barn: (Södra Hestra, Husförhörslängder, SE/VALA/00363/A I/1 (1717-1723) sida 60 och som ungdom: (Södra Hestra, Husförhörslängder, SE/VALA/00363/AI/2 (1727-1746) sida 39. På denna sida framgår att Bengt flyttar år 1737 (till Ma) och att han gifter sig år 1741 (vilket skall vara 1740).

Bengt finns inte i Södra Hestras Födelse- och dopböcker. Han skall enligt senare husförhörslängder vara född 1720-12-06.

Hur kan man rimligen tolka att Bengt bor som barn och ungdom med bonden Anders Jönsson och hans hustru Lisa Maria? Detta par gifte sig 1722-04-08 (Södra Hestra kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00363/C/2 (1688-1737) sida 328 varvid det framgår att hustrun är från den adliga släkten Netherwood, hennes fullständiga namn är Maria Elisabet Jönsdotter Netherwood. Om Bengt är deras gemensamma barn, varför finns inte Bengt i noterad i födelse- och dopboken och benämns ”gåsse” och inte ”son” i husförhörslängderna. Dessutom finns ett frågetecken kring varför han har efternamnet Nilsson när flyttar till Ma.

2020-08-12, 00:05
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Gosse brukar ofta betyda att han var fosterson. Har du kollat om det dog någon Nils mellan Bengts födelse och när han dyker upp hos Anders och Lisa Maria? Det kan ju också vara så att han var född utanför äktenskapet, och hans ensamstående mor sedan inte kunde ta hand om honom. De födslarna kan ibland vara svåra att hitta, ibland reste kvinnan bort för att föda i hemlighet.

För övrigt tycker jag det finns mycket kopplingar till Villstads socken i bland annat dopvittnen. Kanske han var därifrån?

2020-08-13, 11:28
Svar #2

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
Tack Kalle för informationen om ”Gosse”.

Lite tilläggsinformation: Maria och Anders kände varandra tydligen från Marias hem i Samseryd. Maria bodde där med bl.a. sin mor Maria Bock af Näs (rad 1, Södra Hestra kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00363/A I/1 (1717-1723)  sida 40). På rad 3 står Anders Jönsson. Bokstaven framför namnet tolkar jag som ett ”D”. Står D i det här fallet för ”Dräng”?
Sannolikheten för att Bengt är deras gemensamma barn tycks öka med denna information. Är det tänkbart att ett oäkta barn tituleras ”gosse” trots att både man och kvinna är biologiska föräldrar? Är detta mer viktigt om någon av parterna härstammar från en adlig släkt?

2020-08-13, 22:10
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Bengt heter Nilsson i efternamn - hans far hette alltså Nils. Anders Jönsson kan omöjligen vara hans far.

Jag är ingen expert men jag har aldrig sett något oäkta barn kallas "gosse", när det bott hos sina biologiska föräldrar. Men många gånger när det lämnats bort, inom familjen eller till någon annan. Och om föräldrar till oäkta barn gifter sig efter att barnet fötts brukar det gå att göra barnet äkta. Bara prästen får sina pengar så ordnar det sig, det är ju egentligen i allas intresse att ett barn har det bra. Om ett oäkta barn följt med kvinnan när hon gifte sig med en annan man än barnets far kan det kallas styvbarn, och det är då i förhållande till mannen förstås. Men så är det ju inte heller här.

Som sagt, jag skulle forska mera på kopplingarna till Villstads socken. När första dottern Catharina föddes 6 feb 1742 var de båda första mansvittnena Per i Bastugården i Villstad och Per i Högsberg i Villstad. Första kvinnovittnet var hustru Lisa Maria i lilla Marbäckshult, det vill säga Bengts fostermor. Hade hon varit hans biologiska mor hade hon nog inte burit barnet? Jag tror inte barnets farmor brukar bära, men jag vet inte.

Men det är alltså på den nivån vittnena är, de båda Per i Villstads socken är folk som Bengt Nilsson eller hans hustru har täta band till. På vilket sätt? Släkt eller vänner till familjen? Hustruns familj fanns väl på Ma, så det borde inte vara de som är i Villstad, men det kan ju vara någon av hennes syskon.
 Sedan har vi husförhörsboken Södra Hestra AI:3 sidan 45. Där har vi Bengt Nilsson med familj på Ma. Längst till höger finns en notis där det står att ett av barnen, svårt att veta vilket, vistas i Vickelsberg eller Svenshult i Villstads socken. Vad gör det där? Barnen var ju fortfarande små när denna bok skrevs. Och vem var de hos, dessa båda gårdar är ju andra än de som dopvittnena var från.

2020-08-14, 00:53
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Så här ligger det till, Bengt Nilsson föddes i Långaryds socken 12 juni 1720, och det är också detta datum som står i senare husförhörsböcker även om siffrorna är omkastade där så det ser ut som 6 december. Föräldrarna var Nils Nilsson och Ingeborg Bengtsdotter på Linåhs. (Långaryd CI:2 sid 73)
I husförhörsboken Långaryd AI:1 sid 251 finns familjen. De flyttar snart från Linås till Nyarp, sida 133 i samma bok, och där är Bengt inte med längre. Då har han i stället blivit fosterson hos sin mors släkting, kanske kusin, Anders Jönsson på lilla Markebäckshult i södra Hestra socken. Varför vet jag inte, men jag ser att det är mängder med fosterbarn i dessa socknar. Det verkar som om man gärna lämnade bort sina barn här, om man hade det fattigt och svårt.
Anders Jönsson hade annars mest släkt i Villstads socken, och det var dessa som jag reagerade på i inlägget ovan.


2020-08-14, 09:20
Svar #5

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
Kalle, STORT tack för ditt gedigna arbete. Nu ska jag gå vidare med Bengts biologiska föräldrar :)!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna